Kan iemand mij adviseren bij volgende situatie?
Ik tekende met de vennootschap een verkoopcompromis voor de aankoop van een pand. Hierin staat een clausule met opschortende voorwaarden indien geen lening kan verkregen worden, wat hier het geval is.
De clausule:
Het compromis werd ondertekend op 18 april. Ik verstuurde het aangetekend schrijven op 2 mei.Deze verkoop wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde dat de koper een hypothecaire lening/kredit bekomt bij een financiële instelling voor de verkoopprijs binnen de twee weken vanaf de ondertekening van huidige overeenkomst en dit tegen de normale marktvoorwaarden.
Indien de lening wordt geweigerd, dient de koper de verkoper hiervan op de hoogte te brengen per aangetekend schrijven en een bewijs leveren van weigering bij tenminste drie financiële instellingen. Bij gebreke hieraan wordt bij het verstrijken van deze termijn de verkoop als definitief voltrokken beschouwd en zal de koper zicht niet meer kunnen beroepen op een weigering van bekomen van een lening.
Verder zullen de partijen in geval van tijdige aangetekende verwittiging tot geen enkele verbintenis jegens elkaar gehouden zijn en wordt bij ontstentenis van vervullen van voormelde opschortende voorwaarde de verkoop als niet bestaand aanzien. Desgevallend wordt de waarborgsom integraal teruggestort.
Valt mijn verzending nu net binnen of net buiten de periode van twee weken? Of mag ik uit de clausule opmaken dat niet de brief, maar wel de weigering van de bank binnen de twee weken moet plaatsvinden en ik mij geen zorgen moet maken wanneer mijn brief de deur uit ging of aankwam?
Moet ik uit de clausule opmaken dat de verzending binnen de twee weken moet gebeuren, of dat de verkoper het schrijven moet ontvangen binnen de twee weken?
Telt bij een aangetekende zending de stempel op mijn afgifte bewijsje, of de stempel op de brief?
Alvast bedankt voor jullie advies.
MVG