Verbreking verkoopcompromis pand

Fizzle
Topic Starter

Verbreking verkoopcompromis pand

#1 , 04 mei 2012 20:05

Hallo,

Kan iemand mij adviseren bij volgende situatie?

Ik tekende met de vennootschap een verkoopcompromis voor de aankoop van een pand. Hierin staat een clausule met opschortende voorwaarden indien geen lening kan verkregen worden, wat hier het geval is.

De clausule:
Deze verkoop wordt gesloten onder de opschortende voorwaarde dat de koper een hypothecaire lening/kredit bekomt bij een financiële instelling voor de verkoopprijs binnen de twee weken vanaf de ondertekening van huidige overeenkomst en dit tegen de normale marktvoorwaarden.

Indien de lening wordt geweigerd, dient de koper de verkoper hiervan op de hoogte te brengen per aangetekend schrijven en een bewijs leveren van weigering bij tenminste drie financiële instellingen. Bij gebreke hieraan wordt bij het verstrijken van deze termijn de verkoop als definitief voltrokken beschouwd en zal de koper zicht niet meer kunnen beroepen op een weigering van bekomen van een lening.

Verder zullen de partijen in geval van tijdige aangetekende verwittiging tot geen enkele verbintenis jegens elkaar gehouden zijn en wordt bij ontstentenis van vervullen van voormelde opschortende voorwaarde de verkoop als niet bestaand aanzien. Desgevallend wordt de waarborgsom integraal teruggestort.
Het compromis werd ondertekend op 18 april. Ik verstuurde het aangetekend schrijven op 2 mei.
Valt mijn verzending nu net binnen of net buiten de periode van twee weken? Of mag ik uit de clausule opmaken dat niet de brief, maar wel de weigering van de bank binnen de twee weken moet plaatsvinden en ik mij geen zorgen moet maken wanneer mijn brief de deur uit ging of aankwam?
Moet ik uit de clausule opmaken dat de verzending binnen de twee weken moet gebeuren, of dat de verkoper het schrijven moet ontvangen binnen de twee weken?
Telt bij een aangetekende zending de stempel op mijn afgifte bewijsje, of de stempel op de brief?

Alvast bedankt voor jullie advies.

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2012 20:23

Die 2 weken lijken me niet zuiver.
Hoe kan een kandidaat koper in amper 2 weken bij minsten 3 banken gaan informeren naar een lening, die dan nog alle 3 het dossier moeten bestuderen, en die dan schriftelijk moeten weigeren.
Zo iets is toch niet mogelijk op 2 weken tijd, waarin dan nog eens een weekend zit.

Turaki

#3 , 04 mei 2012 20:32

Bij AS wordt normaal de 1e aanbieding genomen als datum.

Reclame

Fizzle
Topic Starter

#4 , 04 mei 2012 20:41

Die 2 weken lijken me niet zuiver.
Hoe kan een kandidaat koper in amper 2 weken bij minsten 3 banken gaan informeren naar een lening, die dan nog alle 3 het dossier moeten bestuderen, en die dan schriftelijk moeten weigeren.
Zo iets is toch niet mogelijk op 2 weken tijd, waarin dan nog eens een weekend zit.
U slaat de hamer op de nagel. We hebben door deze reden moeten verbreken terwijl er nog een hand vol kredietaanvragen lopen. Bijkomend zaten we met 30 april en 1 mei waarop de banken niet werken. Hetzij get kantoor of hun kredietcommissies.

Dank voor uw reactie.

Fizzle
Topic Starter

#5 , 04 mei 2012 20:45

Bij AS wordt normaal de 1e aanbieding genomen als datum.
Mag ik onder "normaal" verstaan dat dit wettelijk bepaald is of dat dit meestal de regel is voor de rechter?
En bijkomend: het kan tot 3 werkdagen duren alvorens de eerste aanbieding kan plaatsvinden. Is dat (in dit geval) mijn zorg of die van de bestemmeling?
Het lijkt mij vreemd dat ik als afzender rekening moet houden met de snelheid van De Post?

----
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een per post aangetekende brief met ontvangstbewijs, de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden is geworden aan de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, aan zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats.

2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, de derde dag die volgt op deze waarop de brief aan de postdiensten overhandigd is geworden, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2012 14:31

Ik zou gewoon eens contact opnemen via de notaris met de verkopers. Als U uitlegt dat U nog geen lening heeft gekregen maar dat er wel nog aanvragen lopende zijn, kan U misschien verlening krijgen van de periode met opschortende voorwaarden. Uiteindelijk willen de meeste verkopers gewoon verkopen, ook als dit 1 of 2 weken langer zou duren.

Terug naar “Administratief recht”