Verplichting inschrijven eigen woning?

Abraham Radwanski
Topic Starter

Verplichting inschrijven eigen woning?

#1 , 18 jun 2015 20:51

Belgie is een grappig land.

Als we een woning huren dan komt er een controlle op woonst van de wijkagent.

In Oostende kwam de agent en stelde vast dat onze bovenbuurman er niet woonde.
De bovenbuurman was de eigenaar van het gebouw.
De conclusie van die slimme agent was dat er niemand in de andere appartementen woonde.
Met andere woorden als nodig dan proberen ze te bewijzen dat je er NIET woont.
Ik ben namelijk buitenlander. :(

Nu na hard en eerlijk werken hebben we zowaar een woning gekocht met klein beschrijf. :)
Deze woning zijn we aan het renoveren. (waterleiding aanleggen, riool repareren enzovoorts)

Vandaag kwam er een brief binnen gericht aan mij dat ik bij de gemeente MOET langskomen
om mijn adres in orde te maken.
Volgens mij heb ik deze verplichting niet.
Het betreft klein beschrijf dat wil zeggen dat we binnen 3 jaar daar onze woonst
moeten nemen en niet na 2,5 maand tijdens de renovatie.
Klopt mijn beredenering?

Dus als je een woning huurt moet je bewijzen dat je er woont
en als je een woning koopt moet je bewijzen dat je er NIET woont.
Het laatste dat je er woont wordt vastgesteld niet door de wijkagent maar door babbel uit de buurt.

De brief is alleen gericht aan mij.
Het huis staat op beider naam.
Dus in Belgie tellen vrouw en kinderen blijkbaar niet mee.
In de briefwisseling Belgische belastingen staat ik namelijk als HOOFD van de familie.
Blijkbaar is men hier nog niet zo geemancipeerd.

De gemeente medewerker die dit geschreven heeft, heeft dezelfde achternaam als een van de buren.
Daar is geen conflict maar wel wat wrijving tussen.
(Dat belooft niet veel goeds mijn ervaring is dat in Belgie alles werkt met relaties en niet met wet.)
(Belgie is erg corrupt)

Wat kan men doen tegen dit soort corruptie?
Ben ik me verplicht hier in te schrijven?

De brief was trouwens niet eens aangetekend.
Hoe ligt dan de bewijslast van ontvangst?
(zeker 10% van mijn Belgische post komt niet aan, ben maar gestopt met klachten indienen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jun 2015 22:48

Begeef u met een kopie van de aankoopakte naar de gemeente en laat hen vriendelijk weten dat u zich binnen de gestelde wettelijke termijn opnieuw naar hen zal begeven voor de inschrijving. Dat u gebruik zal maken van de periode dat dit, zoals wettelijk vastgelegd, niet hoeft om het pand te renoveren. Dat indien nodig u er geen enkel probleem heeft deze zaak voor de rechtbank te brengen.

Proficiat met de aankoop trouwens.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2015 23:00

Kleine gemeente of grote stad?

Reclame

Abraham Radwanski
Topic Starter

#4 , 19 jun 2015 18:49

Is kleine gemeente 35000 inwoners.

Staat trouwens als je de brief goed leest:
"U wordt vriendelijk verzocht u persoonlijk aan te bieden op het gemeentehuis, dienst bevolking.
Reden: in orde brengen adres"

De vraag is of je aan een verzoek van de gemeente moet voldoen.
Bij een burger komt dit meer over van u moet.
Dan nog blijft de vraag waarom verzoeken ze het.

Daar ga ik gewoon dus geen gehoor aangeven.

In ieder geval bedankt voor de reacties en het advies.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2015 19:32

In dat geval zal de gemeente door een bevoegd inspecteur ( in de meeste gevallen door de politie een onderzoek laten instellen.
Ofwel ambtelijk inschrijven en schrappen.
Waarom gemeente de vraag stelt ...vermoedelijk omdat ze heeft vastgesteld dat u eigenaar bent maar er niet woont.
Doe wat Vandebos heeft geschreven

Dat de gemeente gebruik maakt van verkregen info - ook al is die niet correct - daar kan u niet over oordelen ... u hebt vermoedelijk wel de nutsvoorzieningen op uw naam staan.
Quid mogelijk gaat de gemeente nu wel een tweede verblijftaks vestigen gezien het wel uw eigendom is maar u er niet woont of een leegstand taks..... allemaal mogelijk als u niet zou reageren.

Wat u zeker moet doen is een klein notaboekje meenemen en steeds de naam en functie noteren van iedereen met wie u spreekt.
Dat doet ook wonderen - persoonlijk heb ik dat meermaals toegepast - zowel bij firma als bij overheidsbedrijven en ook bij de gemeente.
Als er echt nattigheid is vragen ze dan wel eens waarom schrijft u dat op... dan was mijn antwoord wel als hier iets verkeerd aan het lopen is dan heb ik uw gegevens om u mede hoofdelijk aansprakelijk te stellen.
Geloof me heel beleefd blijven maar zeer duidelijk.
Eerste maal gebruikt zo'n 20 jaar gekleden toen een telefoonoperator weigerde een telefoonlijn/nummer vrij te geven (na faling vorige eigenaar) na dat gesprekje sporgens in kantoor was het 's middags ineens geregeld.
Bij een gemeente een foutief afgeleverd officieel document - ambten,aar had met witmaker de naam van de moeder overschreven en de adoptief ouder in de plaats gezet ... zelfde werkwijze... binnen de '15 min zat ik bij de bureauchef ( had al de namen van de twee vorige personen) ... document is per direct aangepast en nog een mail ter verontschuldiging naar de betrokken partijen van die bureauchef.
En laatst bij de opname van een familielid in een ziekenhuis - waar pas na 25 dagen familie was verwittigd - familielid was zelfs van ziekenhuis veranderd ( zelfde groep) maar haar kledij - gebit en bril had men in eerste ziekenhuis laten staan. Toen ik me na diensturen aanbood om kledij op te halen werd ik redelijk onbeleefd onthaald ...dus boekje kwam weer boven. Heb in ziekenhuis toen 4 namen opgeschreven - toen men mij wat in vraag begon te stellen vroeg ik of persoon X nog altijd algemeen directeur was... want dat was de persoon waar ik toen ik nog werkte steeds vergaderde ( echt waar). Toen kreeg ik plots de kledij mee. Ik heb toen mijn I.K. bovengehaald en gezegd misschien best dat u nu ook noteert wie de kledij meeneemt ...want u neemt nu toch een heel groot risico om zomaar zaken mee te geven.
Zelfs om de kledij daarna in het andere ziekenhuis bij familielid wilde binnenkrijgen leverde nog eens drie namen op.
Volgende morgen een gesprek en mail naar ombudsdienst ...daarna werd ik quasi dagelijks gebeld door de geneesheer van de afdeling met een verslag wat er allemaal aan de hand was. Heb toen zelfs moeten zeggen stop ...u bent hier medische indo aan het geven die onder uw beroepsgeheim valt .... u kan er maar gebruik van maken maar het helpt 8_)
Was maar als achtergrond info ....

j.demoor

#6 , 20 jun 2015 10:58

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd euro...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘klein beschrijf dat wil zeggen dat we binnen 3 jaar daar onze woonst moeten nemen en niet na 2,5 maand tijdens de renovatie.’

‘Klein beschrijf’ is een fiscale aangelegenheid die vreemd is aan voornoemde administratieve verplichting .Toon de gemeente aan waar u wel effectief verblijft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii

#7 , 21 jun 2015 21:08

Begeef u met een kopie van de aankoopakte naar de gemeente en laat hen vriendelijk weten dat u zich binnen de gestelde wettelijke termijn opnieuw naar hen zal begeven voor de inschrijving. Dat u gebruik zal maken van de periode dat dit, zoals wettelijk vastgelegd, niet hoeft om het pand te renoveren. Dat indien nodig u er geen enkel probleem heeft deze zaak voor de rechtbank te brengen.

Proficiat met de aankoop trouwens.
Zoals Franciscus al schreef: om leegstandsbelasting/tweedeverblijfsbelasting te vermijden (en het KI van je gekochte woning op je belastinsbrief als leegstaand te kunnen aangeven) moet je wel aan de voorwaarden ervoor voldoen: effectief leegstaand (dus ongemeubeld) en in renovatie. Je hebt er alle belang bij om naar de gemeente te gaan en de renovatie te gaan uitleggen. t Beter willen weten zal (fiscaal) in je nadeel uitdraaien.

PS. Belgie is niet corrupt; hoogstens wat belgisch ;-).

Terug naar “Administratief recht”