Nieuwe nationaliteit aanvragen, oud ID vervallen

Siiri
Topic Starter

Nieuwe nationaliteit aanvragen, oud ID vervallen

#1 , 16 okt 2015 20:54

Even mijn situatie schetsen. Ik ben bijna twee jaar geleden van Belgie naar Finland verhuisd.
Eerst was ik hier drie maanden geweest om me te orienteren en een woning te kopen.
Binnen de drie maanden ging ik weer naar belgie, waar bleek dat men me had uitgeschreven bij de gemeente.
Mijn huis stond drie maanden leeg uiteraard. De postbode heeft toen aan de gemeente doorgeven dat ik verdwenen was.
Toen ben ik nog drie weken in Belgie gebleven en daarna verhuisd.
Als ik hier vier jaar woon, kan ik de Finse nationaliteit krijgen, wat ik dan ook meteen ga doen.
Ik heb op dit moment mijn Belgische ID en ook mijn Finse ID, maar die Finse is niet geldig als reisdocument omdat ik nog niet de Finse nationaliteit heb.
In 2017 vervalt mijn Belgische ID. In 2018 kan ik de Finse nationaliteit krijgen. En daarmee ook een Finse ID waarmee ik dus wel gewoon kan reizen.
In ben niet ingeschreven in de Belgische ambassade hier, of hoe dat ook mag heten.
Ik wens dit ook niet te doen, wil niets meer met Belgie te maken hebben.
Ben ik nu verplicht mijn Belgische ID voor dat ene jaar te laten verlengen?
Of kan ik gewoon een jaar 'wachten' op mijn Finse?
Bij aanvraag van de Finse nationaliteit, moet je op dat moment beschikken over een geldige Belgische ID? Of volstaat mijn Finse ID dan (die is dan nog wel geldig).
Ik zou dan alleen in dat jaar niet naar het buitenland kunnen/mogen reizen, maar daar zie ik geen probleem in.
Mijn vraag stel ik omdat ik me absoluut niet in de ambassade wil laten inschrijven.
Iemand die enig licht op de zaak kan werpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 17 okt 2015 12:37

Ik denk dat u best in Finland de regelgeving ivm identiteitsdocumenten en het verwerven van de nationaliteit zal uitpluizen.

Denk wel na indien u in België met de noorderzon verdwijnt maar er wel nog eigendommen zou hebben of personen van wie u zou kunnen erven. Ambtshalve uitgeschreven zijn zonder gekend verblijfsadres in het buitenland kan verstrekkende gevolgen hebben indien u zou worden gedagvaard bv. U registreren bij het consulaat biedt zekerheid op dat gebied, laat uw emoties niet in de plaats komen van uw verstand, dat kan een dure zaak worden indien u pech mocht hebben.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Siiri
Topic Starter

#3 , 17 okt 2015 14:29

Bedankt voor je antwoord.
Mijn adres is bekend bij mijn familie, dus in geval van erfenis of iets dergelijks, kunnen ze me wel bereiken.
Lijkt me dan dat er op dat gebied toch geen problemen (zullen) zijn.
Zit nu nog wel met ID kaart probleem. Zal inderdaad hier in Finland gaan informeren hierover.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2015 16:07

Als je uit ons land vertrokken bent wegens schulden of strafbare feiten, weten ze u wel te vinden op het moment dat je uw erfenis komt halen. :D

Siiri
Topic Starter

#5 , 17 okt 2015 17:23

Geen suggesties doen die nergens op slaan aub. Ik ben niet wegens schulden of strafbare feiten vertrokken. Ik heb geen enkele schuld, noch in Belgie, noch elders.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2015 23:17

U staat ambtelijk geschrapt - dat wil zeggen dat er een correctioneel vervolgbaar feit is nl inbreuk bevolking en dus vermoedelijk ook gesignaleerd.
Mogelijk staat er nog wel belastingen open .
U moet over geldige documenten beschikken als u de Finse nationaliteit gaat aanvragen.
Deze zullen zo wie zo via de Belgische ambassade navraag doen
Daarbij is Finland een EU land en behoort het tot de Schengen zone. Dat wil zeggen dat indien - nu stel ik het wel eventjes zwart wit men u als niet resident in België uit de Schengen zone kan verwijderen.... behalve uit België.
Als vb een 'Hollander' die het uithangt in Antwerpen ... kan/zal een bevel krijgen om het grondgebied van het rijk (inclusief Schengen zone) te verlaten ( behalve zij eigen moederland).

Probleem is dus u hebt geen geldig Belgisch document meer en dus kan u ook geen geldig Fins krijgen.
Als u bent geregistreerd bij Belgische ambassade in Finland toen u hier weg ging was u ook niet AACB gezet en had u in Finland een nieuw geldig Belgische ID bekomen.
Die u bij het verkrijgen van de Finse had kunnen verzaken. Dan bent u echt geen Belg meer.
Maar was alles juridisch / administratief correct verlopen.

Xenophon

#7 , 18 okt 2015 09:21

TS schreef dat hij wél over een Finse id beschikt. Ik denk ook niet dat het strafbaar is om in het buitenland te verblijven zonder dat in België te melden. Enig probleem is dat indien er geen gekende verblijfplaats is, bv een dagvaarding of dwangbevel geldig zal betekend worden aan het parket te Brussel. U riskeert dan een veroordeling bij verstek of een uitvoering op eventuele eigendommen in België zonder dat u ergens van op de hoogte bent en het argument 'ik wist van niks' zal niet pakken want het is aan u om ervoor te zorgen dat men weet waar u te bereiken. Ik meen me een geval te herinneren van een poster hier die via dat mechanisme -en een ongelooflijke dosis koppigheid tegen beter weten in- een onroerend goed dreigde kwijt te raken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

loeki

#8 , 18 okt 2015 17:11

TS zegt dat ze een Finse id heeft
Dit gaat (99% zeker) een Finse vreemdelingen id zijn
Dus een zo gezegde "E" kaart bij ons in Belgie

Zij heeft naast deze Finse vreemdelingenkaart nog steeds een GELDIGE identiteitskaart nodig, want met die Finse kaart is zij enkel in Finland geldig en dan nog alleen SAMEN met de nationaliteitskaart

Dus zolang zij geen Finse nationaliteit heeft is zij wettelijk verplicht een geldig Belgische id te hebben

Zij dient zich dus uit te schrijven in haar woonplaats in Belgie (is inmiddels ambtshalve gebeurt) en zich te melden aan de Belgische ambassade of consulaat en haar te laten inschrijven op haar Finse adres.

Zij krijgt dan een nieuwe geldige Belgische id en vanaf dan kan zij zich wettelijk binnen Europa verplaatsen

Momenteel is zij dus NERGENS in orde!!!!!!

Zij dient ten alle tijden te beschikken over een geldige nationaliteitspas en dat is momenteel nog steeds de Belgische

Dus Sirka........pas op met het reizen met Uw mobi door Europa en naar Portugal.................U kan en gaat mogelijk dik in de shit geraken!!!

loeki

#9 , 18 okt 2015 17:12

Ps: Sirka......ik spreek uit ervaring

Siiri
Topic Starter

#10 , 03 nov 2015 13:16

Ik heb dus besloten me toch bij de ambassade in te schrijven voor een nieuwe id kaart en een paspoort.
Maar nu komt het .... ik moet om me daar te kunnen inschrijven een papier van Belgie hebben waarop staat dat ik daar uitgeschreven ben.
Dus vroeg ik dat via mail aan de gemeente vanwaar ik vertrokken ben.
Krijg ik als antwoord dat ik dat niet krijg :roll: omdat ik ambshalve afgevoerd ben (klinkt als een misdaad 'afgevoerd').
Dus ik kan me niet inschrijven bij de ambassade, en daardoor geen id of paspoort aanvragen :?
Ik heb wel mijn Finse ID maar die is alleen geldig binnen Finland.
En mijn Belgische, waarvan ik nu dus niet weet of die eigenlijk geldig is of niet.

Xenophon

#11 , 03 nov 2015 13:37

Lees dit:
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... werkwijze/

U kan schriftelijk (dus niet via mail maar via AS aan college) aan de Belgische gemeente vragen dat men u het formulier in kwestie aflevert, ambtshalve schrapping of niet maakt niet uit, het is een bewijs van 'niet ingeschreven zijn'. De gemeente interpreteert eea gewoon verkeerd, ze dienen dit af te leveren. Uw Belgische id is geldig indien niet vervallen, alleen bent u ambtshalve afgevoerd en heeft u geen gekende verblijfplaats meer in België.

Had u kunnen vermijden door bij uw gemeente op het ogenblik van vertrek te melden dat u vertrok en het niet tot ambtshalve schrapping te laten komen.

Terug naar “Administratief recht”