Even mijn situatie schetsen. Ik ben bijna twee jaar geleden van Belgie naar Finland verhuisd.
Eerst was ik hier drie maanden geweest om me te orienteren en een woning te kopen.
Binnen de drie maanden ging ik weer naar belgie, waar bleek dat men me had uitgeschreven bij de gemeente.
Mijn huis stond drie maanden leeg uiteraard. De postbode heeft toen aan de gemeente doorgeven dat ik verdwenen was.
Toen ben ik nog drie weken in Belgie gebleven en daarna verhuisd.
Als ik hier vier jaar woon, kan ik de Finse nationaliteit krijgen, wat ik dan ook meteen ga doen.
Ik heb op dit moment mijn Belgische ID en ook mijn Finse ID, maar die Finse is niet geldig als reisdocument omdat ik nog niet de Finse nationaliteit heb.
In 2017 vervalt mijn Belgische ID. In 2018 kan ik de Finse nationaliteit krijgen. En daarmee ook een Finse ID waarmee ik dus wel gewoon kan reizen.
In ben niet ingeschreven in de Belgische ambassade hier, of hoe dat ook mag heten.
Ik wens dit ook niet te doen, wil niets meer met Belgie te maken hebben.
Ben ik nu verplicht mijn Belgische ID voor dat ene jaar te laten verlengen?
Of kan ik gewoon een jaar 'wachten' op mijn Finse?
Bij aanvraag van de Finse nationaliteit, moet je op dat moment beschikken over een geldige Belgische ID? Of volstaat mijn Finse ID dan (die is dan nog wel geldig).
Ik zou dan alleen in dat jaar niet naar het buitenland kunnen/mogen reizen, maar daar zie ik geen probleem in.
Mijn vraag stel ik omdat ik me absoluut niet in de ambassade wil laten inschrijven.
Iemand die enig licht op de zaak kan werpen?