In 1986 behaalde ik mijn rijbewijs B, in 1990 mijn rijbewijs C.
Bij de invoering van de verplichte medische schifting voor het rijbewijs C heb ik meteen dit brevet verkregen. Eerst was het nog een document dat bij het rijbewijs hoorde, nadien werd het vermeld op het rijbewijs en moest het rijbewijs dus om de 5 jaar vernieuwd worden. Ik heb altijd alle regels toegepast.
In maart 2011 ben ik -omwille van mijn werk- naar Duitsland verhuisd. Betreffende mijn rijbewijs werd me meegedeeld dat ik 2 mogelijkheden had :
Mijn Belgisch rijbewijs omzetten naar een Duits rijbewijs of mijn Belgisch rijbewijs behouden. De tweede optie had/heeft als nadeel dat als ik mijn rijbewijs zou verliezen (verlies, diefstal of intrekking door een rechter of de politie), ik opnieuw een examen in Duitsland zou moeten afleggen.
Omdat mijn kinderen nog in België wonen koos ik voor de tweede optie. Ik wou mijn Belgisch rijbewijs behouden om in België scholing te kunnen geven aan mijn kinderen.
In april 2011 verliep mijn medische keuring (had ik beter nog geregeld voordat ik verhuisde, maar ja...). Ik nam contact op met mijn laatste Belgische woonplaats en men vertelde mij dat zolang ik in het bezit was van mijn rijbewijs, de Hasseltse bevolkingsdienst het mocht omruilen voor een nieuw (tenminste na voorlegging van een Belgisch medisch attest van een aangestelde dokter en van een oogarts). Ik kwam naar België, onderging de keuringen, en bekwam een nieuw rijbewijs met geldige medische keuring.
Dit jaar verloopt de medische keuring opnieuw. Dus heb ik contact opgenomen met Hasselt met de vraag of dezelfde procedure nog geldt en of dezelfde medische keuringsdienst nog steeds bestaat. Tot mijn verbazing kreeg ik als antwoord dat deze procedure nu niet bestaat, en 5 jaar geleden ook niet bestond, dat bijgevolg mijn rijbewijs onterecht verlengd werd en dat ik nu rondrijd met een ongeldig rijbewijs dat ik onmiddellijk in België moet komen inleveren !
Als intussen de wetgeving veranderd zou zijn en ik mijn rijbewijs moet omzetten naar een Duits rijbewijs, kan ik daarmee leven. Wetten en regels veranderen nu eenmaal. Maar stellen dat mijn huidig rijbewijs ongeldig is en onmiddellijk ingeleverd moet worden, vind ik een brug te ver.
Jammer genoeg kan ik (op het internet) niets terugvinden over de regelgeving van 2011.
Dus mijn concrete vragen : is er iemand die weet hoe het nu precies in elkaar zit, en hoe het in 2011 werkte ? Eventueel een wettekst of een omzendbrief waarmee ik in Hasselt verhaal kan gaan halen ?
Tenslotte vind ik het nogal logisch dat mijn rijbewijs B in elk geval nog geldig is, aangezien dit los staat van een medische keuring, ik nooit een rijverbod van een politierechter of wie dan ook gehad heb, en ik het rijbewijs in mijn bezit heb (dus is het nooit in het buitenland ingevorderd of verdwenen). Hierover wil -tot nu toe- de ambtenaar in Hasselt geen stelling innemen, en ik wil dit zeker weten voordat ik mijn rijbewijs overhandig. Iemand hierover een mening ?
(Sorry voor het lang verhaal, ik probeerde zo volledig mogelijk te zijn)