domicilie aanvragen?

stewie001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

domicilie aanvragen?

#1 , 26 jul 2016 07:41

dag iedereen,

ik heb een vraag in verband met domicilie: ik ben nog bij mijn ouders gedomicilieerd en ik ben een tijdje op zoek geweest naar een job. Omdat ik bij hen geregistreerd stond ontving ik ook maar beperkt dopgeld (+/-400€). Nu woon ik op een nieuwe plek (ik huur van een vriend en zijn moeder zonder contract) maar nu vraag ik mij af of ik mij hier best domicilieer. Ik zit binnenkort weer even zonder job maar ik ben eigenlijk alleenstaande. Als ik mij op mijn nieuwe adres domicilieer dan zal ik een even laag inkomen ontvangen als dat bij mijn ouders omdat ik automatisch deel zal uitmaken van het 'gezin' van die vriend en zijn moeder? Ik kan niet aantonen dat ik geen deel uitmaak van dit feitelijk gezin omdat ik niet over een contract beschik....

Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 26 jul 2016 07:47

u blijft samenwonend .

Dus best even een woonst zoeken waar je alleen woont .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 jul 2016 08:12

wat huur je van een vriend/moeder? Een kamer, een appartement, ... ?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 26 jul 2016 11:39

dag iedereen,

ik heb een vraag in verband met domicilie: ik ben nog bij mijn ouders gedomicilieerd en ik ben een tijdje op zoek geweest naar een job. Omdat ik bij hen geregistreerd stond ontving ik ook maar beperkt dopgeld (+/-400€). Nu woon ik op een nieuwe plek (ik huur van een vriend en zijn moeder zonder contract) maar nu vraag ik mij af of ik mij hier best domicilieer. Ik zit binnenkort weer even zonder job maar ik ben eigenlijk alleenstaande. Als ik mij op mijn nieuwe adres domicilieer dan zal ik een even laag inkomen ontvangen als dat bij mijn ouders omdat ik automatisch deel zal uitmaken van het 'gezin' van die vriend en zijn moeder? Ik kan niet aantonen dat ik geen deel uitmaak van dit feitelijk gezin omdat ik niet over een contract beschik....

Iemand een idee hoe ik dit best aanpak?
Als je niet op een ander adres woont dan die vriend en zijn moeder, woon je sowieso feitelijk samen als je je daar laat domiciliëren. Contract of niet. Geen idee of die vriend en / of zijn moeder dit OK gaan vinden, aangezien ook hun (eventuele) uitkeringen lager zullen worden als jij daar gedomicilieerd bent.

Als het wel een ander adres is (appartement dat eigendom is van vriend en / of zijn moeder), kan je je sowieso daar laten domiciliëren. Huurcontract of niet. Maar op basis van wat ik lees, denk ik dat je in het eerste geval bent...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stewie001
Topic Starter

#5 , 26 jul 2016 14:13

dank jullie wel, het betreft hier een kamer die ik huur in een huis (gemeenschappelijke voordeur, badkamer, etc), het blijft met a'dere woorden hetzelfde wat ik ook doe, ik blijf 'samenwonend' ook al heb ik mijn eigen kosten e. d. :-(

Gebruiker21

#6 , 26 jul 2016 14:25

dank jullie wel, het betreft hier een kamer die ik huur in een huis (gemeenschappelijke voordeur, badkamer, etc), het blijft met a'dere woorden hetzelfde wat ik ook doe, ik blijf 'samenwonend' ook al heb ik mijn eigen kosten e. d. :-(
Yep, daar komt het op neer. Moest u toch uw domicilie daar laten zetten, vraag dan eerst toestemming aan uw vriend en zijn moeder. Hou er dan ook rekening mee dat zowel uw goederen als die van vriend en moeder kunnen opgeladen worden door de deurwaarder als jij, uw vriend of zijn moeder schulden zouden hebben / krijgen. (Kortom, eigenlijk wil ik zeggen: zet uw domicilie daar niet en zoek een klein studiootje voor uzelf als dit financieel haalbaar is. Afhankelijk van de regio, kan je voor €400 per maand al een studio of klein appartement huren...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 27 jul 2016 21:46

Gezien u daar woont moet u zich daar domiciliëren.
Anders is het fraude.
Ofwel blijft u wonen en gedomicilieerd bij ouders (€ 400 + eten).

Gebruiker21

#8 , 28 jul 2016 09:46

Gezien u daar woont moet u zich daar domiciliëren.
Anders is het fraude.
Daar heb je ook een punt, natuurlijk... TS kan dus best echt uitkijken naar een studiootje voor hemzelf. Voor €400 moet dit wel te vinden zijn. Het zal niet groot en luxueus zijn, maar bon...

sloeberken

#9 , 28 jul 2016 11:14

Een officieel adres

Wanneer we spreken over het ‘officieel adres’ van iemand, gaat dit over de inschrijving in het bevolkingsregister van de gemeente waar je verblijft. Wettelijk is iedereen verplicht om zich in te schrijven in het bevolkingsregister. Deze inschrijving gebeurt op basis van de hoofdverblijfplaats van de betrokken persoon.

De hoofdverblijfplaats is de plaats waar iemand het grootste gedeelte van het jaar verblijft. De vaststelling van de hoofdverblijfplaats gebeurt op basis van enkele feitelijke elementen, zoals de plaats waarheen de persoon gaat na zijn werk, het gewone verblijf van de echtgenoot of van de andere leden van het huishouden, het energieverbruik, de telefoonkosten, enz. Iedereen die van hoofdverblijfplaats wil veranderen, moet dit aangeven bij de gemeente waar hij komt wonen. De aangifte moet binnen acht dagen na verandering van hoofdverblijfplaats gebeuren bij de (nieuwe) gemeente.

Na aangifte voert de gemeente een onderzoek uit om na te gaan of de persoon daadwerkelijk op de opgegeven verblijfplaats woont. Dit gebeurt aan de hand van een huisbezoek van de wijkagent. Na deze vaststelling kan de gemeente overgaan tot aanvaarding van de inschrijving.

De gemeente kan de inschrijving niet weigeren omwille van een ongezonde of onveilige woning, zonevreemde woning, kraakpand,… Wel kan de gemeente in zulke situaties overgaan tot een ‘voorlopige inschrijving’. Bij een ‘voorlopige inschrijving’ heeft de gemeente gedurende drie maanden de tijd om de wettige onregelmatigheid, bijvoorbeeld een hoofdverblijfplaats in een weekendhuisje, aan te geven en een andere administratieve of gerechtelijke procedure op te starten. Doet de gemeente dit niet binnen de drie maanden, dan is de inschrijving definitief. Een voorlopige inschrijving kan maximaal drie jaar duren.

Wanneer de gemeente de inschrijving toch weigert, is er beroep mogelijk bij de Minister van Binnenlandse Zaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Administratief recht”