Als Seniorenadviesraad wensen wij een elektronische nieuwsbrief te sturen naar de senioren die zich inschreven om via mail die brief te ontvangen.
Om zeker de samenwerking met het college van burgemeester en schepenen niet te schaden werd beslist om de nieuwsbrief eerst voor te leggen aan het CBS. Een afkeuring was het gevolg met de boodschap van het CBS dat een nieuwsbrief voor de senioren moet uitgaan van de sociale dienst van de gemeente of stad. Dit betekent dus dat elk initiatief van de seniorenraad om de senioren van de stad of gemeente te informeren volgens het CBS niet mag uitgaan van de seniorenraad zelf maar moet gebeuren via de sociale dienst van de betreffende stad of gemeente. Het komt er dus op neer dat de stad of gemeente zichzelf informeert... In de statuten van de lokale seniorenraad staat nochtans uitdrukkelijk vermeld dat de seniorenraad de opdracht heeft de senioren te informeren en te sensibiliseren over het seniorenbeleid in de stad of gemeente. Als seniorenraad vragen wij ons dus af waarom wij dan de moderne technologieën niet autonoom mogen aanwenden om deze opdracht te vervullen. Omtrent deze gang van zaken welke wij moeilijk kunnen aanvaarden wensen wij ons grondig te informeren en zoeken wij wanhopig naar de kanalen die ons daar alle info en wegwijs kunnen of willen in maken zodat wij toch de senioren kunnen informeren via een elektronische nieuwsbrief. Kan het CBS dat zomaar verbieden ten opzichte van de seniorengemeenschap? Tevens maken wij ons de bedenking welke de obstakels dan wel zullen zijn indien we een website ten dienste van de senioren willen op zetten... moet dat dan ook via de controle van de dames en heren politici passeren? Opgepast, het is geenszins de bedoeling om via de nieuwsbrief en website oppositie te voeren, neen, enkel de feiten en veel algemene informatie worden op een correcte wijze weergegeven. Helpe wie kan a.u.b. en dank bij voorbaat.