Ouderenparticipatie bij het beleid

Ronan
Topic Starter

Ouderenparticipatie bij het beleid

#1 , 21 okt 2016 00:38

Als Seniorenadviesraad wensen wij een elektronische nieuwsbrief te sturen naar de senioren die zich inschreven om via mail die brief te ontvangen.
Om zeker de samenwerking met het college van burgemeester en schepenen niet te schaden werd beslist om de nieuwsbrief eerst voor te leggen aan het CBS. Een afkeuring was het gevolg met de boodschap van het CBS dat een nieuwsbrief voor de senioren moet uitgaan van de sociale dienst van de gemeente of stad. Dit betekent dus dat elk initiatief van de seniorenraad om de senioren van de stad of gemeente te informeren volgens het CBS niet mag uitgaan van de seniorenraad zelf maar moet gebeuren via de sociale dienst van de betreffende stad of gemeente. Het komt er dus op neer dat de stad of gemeente zichzelf informeert... In de statuten van de lokale seniorenraad staat nochtans uitdrukkelijk vermeld dat de seniorenraad de opdracht heeft de senioren te informeren en te sensibiliseren over het seniorenbeleid in de stad of gemeente. Als seniorenraad vragen wij ons dus af waarom wij dan de moderne technologieën niet autonoom mogen aanwenden om deze opdracht te vervullen. Omtrent deze gang van zaken welke wij moeilijk kunnen aanvaarden wensen wij ons grondig te informeren en zoeken wij wanhopig naar de kanalen die ons daar alle info en wegwijs kunnen of willen in maken zodat wij toch de senioren kunnen informeren via een elektronische nieuwsbrief. Kan het CBS dat zomaar verbieden ten opzichte van de seniorengemeenschap? Tevens maken wij ons de bedenking welke de obstakels dan wel zullen zijn indien we een website ten dienste van de senioren willen op zetten... moet dat dan ook via de controle van de dames en heren politici passeren? Opgepast, het is geenszins de bedoeling om via de nieuwsbrief en website oppositie te voeren, neen, enkel de feiten en veel algemene informatie worden op een correcte wijze weergegeven. Helpe wie kan a.u.b. en dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 21 okt 2016 09:05

Een nieuwsbrief voor leden verplicht ter goedkeuring voorleggen aan het college van Burgemeester en Schepenen?
Ik kan mijn ogen niet geloven.

Zover ik kan nagaan is censuur, en zeker censuur vooraf, allang niet meer van toepassing in ons land.

Doe wat u van plan was, en laat ze maar razen zou ik zeggen. Vermeld misschien in de nieuwsbrief dat u volledig buiten de gemeenteraad en dergelijke handelt, en dat "zij" het niet noodzakelijk eens (moeten) zijn met de inhoud.

sloeberken

#3 , 21 okt 2016 09:15

Misschien even de vraag stellen aan CBS met welke wetgeving ze dit kunnen verbieden. Dit zou ik toch eens doorsturen naar een grote krant.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2016 11:24

Misschien een domme vraag, maar wat is CBS? Een Amerikaanse nieuwszender; Centraal Bureau voor Schimmelculturen; Coöperatieve BeetwortelSuikerfabriek?

https://nl.wikipedia.org/wiki/CBS

sloeberken

#5 , 21 okt 2016 11:32

College van burgemeester en schepenen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72

#6 , 21 okt 2016 12:12

ik denk dat er hier toch wat reacties kort door de bocht zijn. Uiteraard kan CBS niet verbieden om een vereniging te starten en hierbij een nieuwsbrief te sturen naar senioren die zich hiervoor inschrijven.

Als die Seniorenadviesraad echter opgericht werd door de gemeente om, onder beheer en met steun van het CBS, iets te doen voor de senioren in de gemeente, heeft de gemeente misschien wel het recht om te verbieden "In naam van de seniorenadviesraad" (en daardoor onrechtstreeks in naam van de gemeente) te communiceren met de senioren.
Als het een beetje werkt zoals de Jeugdraad en de Cultuurraad waarin ik zetel, is deze adviesraad mss enkel gemachtigd om ADVIES te geven, wat dan (in de meeste gevallen) wel of (soms) niet gevolgd wordt door de gemeenteraad / het college van burgemeester en schepenen, die de uiteindelijke beslissingen nemen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

eylis

#7 , 21 okt 2016 13:36

ik denk dat het klopt wat Milo zegt. Maar dat neemt niet weg dat er afgesproken (lees onderhandeld) kan worden hoe die goedkeuring in de praktijk precies zal verlopen. Hier de argumenten om uw pleidooi te "winnen": Het kan voor de gemeente (lees de burgmeester en zijn beleid) een mooie opsteker zijn als de seniorenraad daadwerkelijk raad en advies geeft en een verbindende factor kan betekenen voor de 'senioren en de gemeente. Vermits een nieuwsbrief ook tijd, mensen, middelen en geld investeren van de gemeentelijke staff betekent, zou de seniorenraad een heleboel werk en inspanningen uit de handen kunnen nemen met dit fijne initatief. De seniorenraad zou elke nieuwsbrief ter nalezing kunnen voorleggen aan het CBS, die deze brief kunnen corrigeren of accenten kan leggen totdat de brief in lijn is qua inhoud en commiunicatiestijl van het CBS. ook over wie en hoe de broef ondertekend wordt, kan zeer duidelijk afgesproken worden, zodat de lezer begrijpt hoe het "organigram" in elkaar steekt en wie de eindverantwoordelijke is. Een brief kan ook door 2 personen ondertekend worden. als de gemeenteraad/burgervader zich niet in zo'n project kan vinden, is er wettlijk niets op tegen om ten persoonlijke titel of via een eigen werkgroepje een website of nieuwsbrief op te richten. Dat zou je antwoord kunnen zijn als de burgervader/CBS de samenwerking weigert. En ik denk dat hij dan liever toch een website/nieuwsbrief in samenwerking toestaat :-)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 okt 2016 13:45

Als die Seniorenadviesraad echter opgericht werd door de gemeente om, onder beheer en met steun van het CBS, iets te doen voor de senioren in de gemeente...
Dit was ook mijn eerste reactie. Misschien moet de topic starter eerst even uitleggen wat die "Seniorenraad" juist is? Is dit een orgaan dat door de gemeente zelf in het leven geroepen werd en ook onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt? Is dit een privé-initiatief dat een zekere samenwerking heeft met de gemeente? Als we dit niet exact weten, kan niemand hier zeggen wat al dan niet mag of kan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ronan
Topic Starter

#9 , 21 okt 2016 21:44

Dank voor de reacties.
Senorenadviesraden en milieuraden enz. hebben geen eigen decreet. Dit betekent dat alleen lokale afspraken en de inhoud van artikel 200 van het Gemeentedecreet gelden. Aan dat decreet moeten alle gemeenteraden zich houden. Het gemeentedecreet stelt dat alleen de gemeenteraad bevoegd is voor de organisatie van alle raden en overlegstructuren die tot opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren. De gemeenteraad is ook bevoegd voor de werkwijze en procedures in adviesraden. De lokale afspraken tussen gemeenteraad en Seniorenadviesraad liggen dus vast in de statuten die door de seniorenraad zijn voorgelegd en aanvaard zijn door het gemeentebestuur. Artikel 1 van deze voor ons geldende statuten bepaalt de doelstellingen van de Seniorenadviesraad. Daar staat naast adviezen geven ook formeel in vermeld dat de bevolking dient geïnformeerd te worden en gesensibiliseerd aangaande het seniorenbeleid en de seniorenproblematiek in de gemeente.
Als dat de opdracht is van de Seniorenadviesraad dan stellen wij ons de vraag waarom die informatieopdracht dan expliciet door de gemeentelijke diensten zelf moet gebeuren en niet mag uitgaan van de Seniorenadviesraad. En waarom zou de Seniorenadviesraad dan ook niet mogen informeren via het sturen van een elektronische nieuwsbrief? By the way wens ik ook te vermelden dat een Seniorenraad als daar is Oudenaarde al over een website en info via nieuwsbrief beschikt ( http://www.seniorenraad-oudenaarde.be/). Twee maten en twee gewichten...?

Ronan
Topic Starter

#10 , 29 okt 2016 02:45

Geen reacties meer? Spijtig...

Terug naar “Administratief recht”