Ik had graag geweten wat de mogelijkheden zijn om een zaak te starten in het buitenland. Ik wil namelijk een webwinkel beginnen die met dropshipping werkt (wanneer iemand besteld op mijn webshop, wordt de bestelling doorgegeven aan een leverancier die dan het product rechtstreeks aan mijn klant doorverstuurd)
Aangezien ik internationaal wil verkopen en de dropshippers ook in het buitenland zitten, word dit nogal ingewikkeld ivm BTW.
Ik heb al wat gelezen over 'digital nomads' , dit zijn veelal freelancers of mensen die ook met dropshipping werken die enkel online werken en de wereld rondtrekken en daardoor telkens van locatie veranderen. Dit zou ook interessant zijn op vlak van belastingen. Nu wil ik zelf niet de wereld rondtrekken, maar eventueel één land uitkiezen waar ik verblijf indien dit nodig is om enkel belastingen af te dragen in het andere land.
Stel indien ik in België blijf wonen, maar mijn klanten zijn voornamelijk Amerikanen, kan ik mijn zaak dan niet in Amerika laten registreren en daar belastingen betalen of moet ik daar eventueel wonen? Zoja, moet je daar voor een bepaalde tijd in het jaar verblijven of effectief je hoofdadres hebben of kan het nog anders?
Kan iemand meer helderheid scheppen?