zaak starten in het buitenland

serhio
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

zaak starten in het buitenland

#1 , 22 nov 2016 22:23

Ik had graag geweten wat de mogelijkheden zijn om een zaak te starten in het buitenland. Ik wil namelijk een webwinkel beginnen die met dropshipping werkt (wanneer iemand besteld op mijn webshop, wordt de bestelling doorgegeven aan een leverancier die dan het product rechtstreeks aan mijn klant doorverstuurd)

Aangezien ik internationaal wil verkopen en de dropshippers ook in het buitenland zitten, word dit nogal ingewikkeld ivm BTW.

Ik heb al wat gelezen over 'digital nomads' , dit zijn veelal freelancers of mensen die ook met dropshipping werken die enkel online werken en de wereld rondtrekken en daardoor telkens van locatie veranderen. Dit zou ook interessant zijn op vlak van belastingen. Nu wil ik zelf niet de wereld rondtrekken, maar eventueel één land uitkiezen waar ik verblijf indien dit nodig is om enkel belastingen af te dragen in het andere land.

Stel indien ik in België blijf wonen, maar mijn klanten zijn voornamelijk Amerikanen, kan ik mijn zaak dan niet in Amerika laten registreren en daar belastingen betalen of moet ik daar eventueel wonen? Zoja, moet je daar voor een bepaalde tijd in het jaar verblijven of effectief je hoofdadres hebben of kan het nog anders?

Kan iemand meer helderheid scheppen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 nov 2016 22:27

Momenteel zou ik iedereen afraden in zo'n constructie te stappen. Als u de actualiteit een beetje gevolgd heeft, zult u weten dat de recent verkozen president de bestaande handelsverdragen wil opzeggen. Als u enige zekerheid wil, zou ik op zijn minst beginnen in België en zien hoe het evolueert.

serhio
Topic Starter

#3 , 22 nov 2016 22:41

En binnen Europa is het ook niet interessant? Ik las iets over offshore bedrijven, maar ben niet zeker of dit kan als éénmanszaak?

Reclame

LeenW

#4 , 22 nov 2016 22:52

Een eenmanszaak staat steeds op de domicilie, veel keuze hebt u daar dus niet.

Fortuin

#5 , 22 nov 2016 23:53

In principe is het mogelijk, maar dit zijn situaties met hopen valkuilen. Donald Trump zal daar weinig aan veranderen, lijkt me. Het grootste probleem is dat je geen lokale zaakvoerder in de VS zal hebben, waardoor de Belgische fiscus waarschijnlijk de Amerikaanse vennootschap zal zien als een BE vennootschap.

Het Amerikaanse vennootschapsrecht kent een structuur (de LLC, limited liability company) wat eigenlijk een vennootschap is met rechtspersoonlijkheid, maar waar de winsten bij de vennoten persoonlijk worden belast naarmate hun deelname in de partnership. Je zou het is moeten bespreken met een fiscalist (en liefst, indien je het zou doen, een ruling aanvragen aan de fiscus!) maar volgens mij moet het mogelijk zijn een BE vennootschap (bv. een BVBA) op te richten met een US dochter. De winsten zouden dan in België belastbaar zijn, aangezien de winst van de LLC aan de BVBA zou toekomen. Zo "verliest" de Belgische schatkist eigenlijk geen inkomsten, maar zit je toch niet met die hele rompslomp voor dropshipping. Maar er zijn waarschijnlijk nog andere mogelijkheden.

serhio
Topic Starter

#6 , 23 nov 2016 18:44

Ok, met rompslomp bedoel je dan BTW enzo?

Van een Nederlandse site over digitale nomaden, neem ik aan dat dit ook van toepassing is op de Belgische wet?

Maar zolang je langer dan 183 dagen per jaar buiten Nederland bent én je uitschrijft in Nederland, zie ik geen enkel risico.”
Dat betekent dus dat je nergens ter wereld woont. Kan dat zomaar? Jazeker, en het is beste een luxe dat wij dat kunnen, legt Vermeulen uit. “Er zijn ook landen, waaronder de VS, die je pas ontslaan van je belastingplicht als je kunt aantonen dat je ergens anders woont en belasting betaalt. In Nederland hoeft dat niet. Als je je uitschrijft, zal er waarschijnlijk wel naar een nieuw adres gevraagd worden. Maar als je niets opgeeft, levert dat geen problemen op. Er zijn jaarlijks zo’n 200.000 mensen die zich uitschrijven in Nederland en ze kunnen moeilijk van iedereen uitzoeken wat zijn persoonlijke situatie is.”
Een nadeel is dat je dan geen adres meer hebt. Daar kan wel eens naar gevraagd worden, bijvoorbeeld als je een bankrekening wilt openen. “Wat je dan kunt doen is je vorige bank vragen om een bankverklaring waar je oude adres op staat. Dat voldoet vaak voor een nieuwe bank, ook al woon je nu niet meer op dat adres”, zegt Vermeulen.

Indien dit zo is en je hebt een eigendom in België , kun je daar dan nog in wonen zolang het niet langer dan 183 dagen per jaar is?

sloeberken

#7 , 23 nov 2016 19:06

Hoe ga je reizen zonder geldig adres en ID als vluchteling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#8 , 26 nov 2016 22:23

Als u niet in BE ingeschreven bent wordt u ook als belg in BE als niet-inwoner beschouwd .... heeft na verloop van tijd wel zijn gevolgen.

Terug naar “Administratief recht”