verblijfplaats(door onvoorziene omstandigheden)/domicilie adres

bartc2272
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verblijfplaats(door onvoorziene omstandigheden)/domicilie adres

#1 , 15 okt 2020 23:43

Ander bericht verwijderd - JurecaBE - moderator

Beste ,
mijn vriendin verblijft sinds eind mei 2020 op mijn adres(niet haar domicilie adres) na een ongeval met gebroken rugwervels!!tijdens de strenge coronamaatregelen!
zij is vandaag 14/10/2020 nog steeds herstellend /ligt nog op ziekenhuisbed(in mijn living)/krijgt thuisverpleging(elke dag) en moet 2x per week naar het ziekenhuis( op 20km van bij mijn woonplaats)! Mag dat?
Persoonlijk dachten wij van wel!!?? tot op heden!!
Maar vandaag 14/10/2020 is er verschillende keren de wijkagend van haar woonplaats op haar domicilie adres komen controleren of zij effectief ook daar verblijft in opdracht van mijn plaatselijke politie afdeling die dit doet zonder enige kennisgeving naar ons toe!!En zonder enige aanleiding hiertoe!?
Er word zelfs geopperd dat; indien zij tijdens deze controlle op haar adres niet aanwezig zou zijn; ze haar per direkt zouden schrappen op haar domicilie adres(NB woning is haar eigendom) !
1 Kan en mag dit zomaar?(domicilie schrappen)
2 Wat kan of moet zij doen om toch in regel te blijven?
mvg een verbaasde Belg

1

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 16 okt 2020 01:31

1/ Gemeente is bevoegd om iemand " ambtshalve " te schrappen uit het bevolkingsregister , wanneer blijkt dat de persoon minstens 6 maanden afwezig is op betreffend adres .
Zelfs zonder dit kenbaar te maken aan die persoon .

2/ Uw vriendin kan dit rechtzetten door naar haar gemeentebestuur te gaan , en daar bij de bevolkingsdienst een formulier aan te vragen aangaande " tijdelijke afwezigheid op domicilie adres " .
Neem dit niet licht op ; en doe dit onverwijld ; aangezien de gevolgen desastreus kunnen uitdraaien ( voor uw vriendin ) .

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Enkele citaten ( zie bijna op het einde van de webpagina )
Tijdelijke afwezigheid

** Behoudt een tijdelijk afwezige zijn of haar inschrijving in de bevolkingsregisters ?

Personen die zich tijdelijk of kortstondig buiten de gemeente van hun hoofdverblijfplaats ophouden, blijven ingeschreven in de registers van die gemeente. De beoordeling van en het onderzoek naar de tijdelijke afwezigheid komen aan het betrokken gemeentebestuur toe, onder voorbehoud van de bijzondere regels bepaald in hoofdstuk VI van Deel I van de Algemene Onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, alsook van de regels betreffende het recht op terugkeer voor vreemde onderdanen.

** Wat is de definitie van een tijdelijke afwezigheid en aan welke kenmerken moet een tijdelijke afwezigheid voldoen?

Een tijdelijke afwezigheid wordt gedefinieerd als “het feit van niet effectief te verblijven op zijn hoofdverblijfplaats tijdens een bepaalde periode, waarbij er voldoende belangen behouden worden die aantonen dat de reïntegratie in de hoofdverblijfplaats op elk moment mogelijk is”.

*** Elke tijdelijke afwezigheid kan worden aangegeven aan de dienst bevolking van de gemeente van de hoofdverblijfplaats door het daartoe voorziene formulier in te vullen en te bezorgen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#3 , 16 okt 2020 01:37

Kleine aanvulling .
Quote : " Mag dat?
Persoonlijk dachten wij van wel!!?? "

Dit mag ZEKER , mits aan de voorwaarde in mijn vorige post voldaan .
Veel moed en spoedig herstel toegewenst .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

JurecaBE
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2020 12:49

Doe snel wat hierboven al is aangegeven.
er zullen wel de nodige doktersattesten zijn.
JurecaBE moderator

Terug naar “Administratief recht”