Mag je zo maar ergens flyers ophangen?

applebottomjeans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag je zo maar ergens flyers ophangen?

#1 , 23 mei 2025 17:34

Hey,

Ik heb een petitie gestart via DeKamer en wil hier graag mee flyers ophangen. Mijn vraag is of ik zomaar in het openbaar deze flyers mag ophangen? Is dit strafbaar? Wordt dit gezien als sluikstorten of iets anders?

Op de flyer staat gewoon wat informatie over de petitie, samen met een Instagram gebruikersnaam en een QR-code die leidt naar de DeKamer-petitie.

Alvast bedankt :)

Thomas_AA

#2 , 23 mei 2025 18:12

Lees het gemeentelijke reglement. In de regel is het overal op het openbare domein verboden, met uitzondering van de voorziene borden of zuilen.

In winkels en supermarkten heb je de toestemming van de verantwoordelijke nodig.

Lanox

#3 , 23 mei 2025 20:03

Uw flyer dient eerst aan een aantal voorschriften te voldoen. Naam en adres van de verantwoordelijke uitgever moet er verplicht op staan. De uitgave moet digitaal beschikbaar zijn en gedeponeerd worden bij de koninklijke bibliotheek.

Reclame

applebottomjeans
Topic Starter

#4 , 23 mei 2025 22:09

Uw flyer dient eerst aan een aantal voorschriften te voldoen. Naam en adres van de verantwoordelijke uitgever moet er verplicht op staan. De uitgave moet digitaal beschikbaar zijn en gedeponeerd worden bij de koninklijke bibliotheek.
Ik had niet verwacht dat er zoveel regels aan hingen. Ik vermoed dat ik de uitgever ben dan? Ik schrijf liever mijn prive naam en adres niet op de flyer. Is er een ander manier?

Thomas_AA

#6 , 24 mei 2025 05:42

De uitgave moet digitaal beschikbaar zijn en gedeponeerd worden bij de koninklijke bibliotheek.
Dat gaat over publicaties door de Vlaamse overheid en verwante agentschappen zelf. Tijdschriften en dergelijke.

Verantwoordelijke uitgever die bovendien een fysiek persoon is, met echte adres, is wel degelijk verplicht.

Franciscus

#7 , 24 mei 2025 14:55

De cascadeverantwoordelijkheid niet vergeten.
Van bevestiger over verspreider naar vervoerder en naar verantwoordelijke en drukker.
Diegene die pamflet bevestigd op een voorwerp dat niet zijn eigendom is kan per plaats nog een fikse boete (gas) en schadevergoeding voor kosten verwijderen verwachten.

Terug naar “Administratief recht”