Geschil met identiteitskaart gemeente - chip zit los

fenerus
Topic Starter

Geschil met identiteitskaart gemeente - chip zit los

#1 , 26 apr 2011 21:56

Ik heb onlangs een procedure gestart op basis van artikel 99 en 100 BW (naamsverbetering) Geen naamsverandering. in geboorteakte

Dus fouten uit de aktes die gemaakt zijn door de burgerlijke stand, heb ik doorzocht en een dossier samengesteld en neergelegd ter griffie van de PDK. De PDK geeft positief advies.

Normaal moet de ambtenaar van de burgerlijke stand dit doen. In onze gemeente zijn het echt klungelaars en heb ik mijn verzoekschrift zelf opgemaakt. Dus alles geschreven en overal andere aktes opgevraagd. So what wat je zelf doet doe je meestal beter,... Maar de PDK ging akkoord met mijn verzoekschrift.

Nu heeft de burgerlijke stand ons opgeroepen om een nieuwe identiteitskaart te komen kopen.
De chip is ondetussen ook losgekomen. Betreft versie van de oudere kaarten waar dit regelmatig gebeurd.

De min van Binnenlandse zaken heeft onlangs in de media versprijft dat kaarten waar de chip (gedeeltelijk) loskwam, gratis vervangen worden.

In onze gemeente blijven ze erbij dat ze het geld willen. Ik weiger te betalen:
1) ik heb alles zelf moeten doen, ze hebben echt geen verstand van deze procedure. (buurman heeft idem probleem en zelfde ambtenaren kunnen de 99-100 BW procedure niet)
2) vroeger werd de identiteitskaart wel correct afgeleverd. Sinds de fout ontdekt werd is ook de procedure gestart.
3) Min BZ zegt dat kaarten met losgekomen chips gratis vervangen worden.

Graag raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2011 22:04

Krijgt u de nieuwe kaart niet omdat de gegevens nu zijn gewijzigd??

fenerus
Topic Starter

#3 , 26 apr 2011 22:28

Beste Franciscus, hartelijk bedankt voor uw hulp,

Idd ze doen echt moeilijk over alles. Idd. om de reden dat de familienaam gewijzigd is. Ale "gewijzigd"; een ¨(umlaut) op alle klinkers in de familienaam :D
Bon het is het Parket dat dit beslist heeft.

Nu de chip kwam los die oudere modellen met 2 groeven (nu zijn het symmetrische groeven) zijn bekend als probleemkaarten.

Bovendien kent men in het gemeentehuis het verschil niet tussen verbetering van fouten en naamsverandering. Ze zeggen dat bij verandering de kosten moeten gedragen worden. Bovendien moet er een tussenkomst gemaakt worden van de administratie, publicatie staatsblad. Dit is juist maar is onrelevant voor onze casus. In onze casus gaat het om rechtzettingen van fouten die de ambtenaar zelf gemaakt heeft. De Procureur onderzoekt, geeft advies en beveelt de rechtzetting. Dus GEEN administratie, staatsblad, enz enz.

Omdat het juist de Burgerlijke Stand is die de fout gemaakt heeft.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”