Factuurdatum, Verzenddatum, Betaaldatum

hajo
Topic Starter

Factuurdatum, Verzenddatum, Betaaldatum

#1 , 24 apr 2012 16:49

Verzoek om juridische achtergrond, betreffende factuurdatum etc.

De laatste maanden heb ik het volgende geconstateerd:
Op de factuur staat als datum 01.04.2012.
De poststempel op de enveloppe is 15.04.2012. (Helaas is dit niet bij alle leveranciers het geval).
Als uiterste betaalddatum staat op de factuur 18.04.2012, en indien de betaling op een latere datum ontvangen wordt, is ...€ herinneringskost verschuldigd.

Mijn vraag gaat in die richting, dat vaak geen “adequate (eerlijke) betalingstermijn” voorzien wordt.
Ben ik dus telkens de klos?

Alvast mijn dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2012 17:41

En welk is de leveringsdatum ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

hajo
Topic Starter

#3 , 24 apr 2012 18:47

En welk is de leveringsdatum ?
Het betreft b.v. een factuur voor een verzekering, dus geen feitelijke levering van goederen.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 apr 2012 12:54

Verzekering..... dan is er een vervaldag...
En na de vervaldag heb je (meestal) geen verzekering meer (ingebrekestelling) indien niet betaald.

hajo
Topic Starter

#5 , 25 apr 2012 15:03

@ Franciscus
Dank voor je antwoord. Mijn vraag was “algemeen” en niet direct voor het verzekeringsgeval.
Indien mogelijk gaarne een principiële visie.

Betreffende de verzekering het volgende detail: Ik heb een domiciliëring bij de verzekeringsmaatschappij. Het “Vervaldagbericht” is niet gedateerd. Er staat vermeld “Contractnr. 12345 en geldig van 01.07.2011 tot 01.07.2012” . Afgeboekt (via domiciliëring dus) wordt op 06.07.2011. Dit betekend toch niet, dat ik van 01.07.2011 tot 06.07.2011 NIET verzekerd zou zijn?

Ik schrijf dit, omdat ik recentelijk met een “Provider”, waar ook de facturen per domiciliëring betaald werden, serieuze problemen had. Dit ofschoon het saldo van mijn bankrekening altijd ruimschoots voldoende was, en hij ten gevolge van zijn administratie fouten de domiciliëring niet adequaat uitvoerde.

Uiteraard is het vervelend indien ik moet bewijzen, dat de fout bij hun ligt/laag. Bestaat er juridisch niet de mogelijkheid dat zij moeten bewijzen dat een geordende uitvoering niet mogelijk was?

Groeten,
hajo

Franciscus

#6 , 26 apr 2012 13:50

Als er op het ogenblik van de domiciliëring voldoende provisie is op uw rekening dan is er geen reden om deze niet uit te voeren.
Dan hebt u aan de voorwaarde voldaan..... en dan ook via uw bank blijken dat de fout bij de ontvanger ligt.

Terug naar “Administratief recht”