OCMW aanklagen

sabrinad
Topic Starter

OCMW aanklagen

#1 , 27 dec 2014 09:55

Iedereen zal wel eens klachten hebben rond diensten zoals het OCMW, maar mijn geval is werkelijk schrijnend.
Door een uithuiszetting, moet ik woensdag mijn woning verlaten met nog geen enkel alternatief.
Maanden terug hadden ze een woonst voor mij voorzien waarvan ik dan begin december mocht horen: sorry het gaat niet door. Net de dag dat ik zou moeten gaan tekenen.
Hun volgende oplossing was een tijdelijke noodwoning, maar een week terug kreeg ik te horen dat ook die bezet was. Ik ben invalide en trek amper meer dan het bestaansminimum. Uiteraard keek ik zelf uit op de privémarkt, maar heb niets gevonden. Voornamelijk door mijn loon.

Mijn vaste sociaal assistent was ziek en had me voor zijn ziekte beloofd: voor verhuisdienst en klusjesdienst mag je op ons rekenen. Maar zijn vervangster wilde me zelfs niet ontvangen. Toen ik zei dat ik dringend iemand moest spreken, schreef ze me snel het adres van een luxe-hotel-loft op, iets waar je zelfs je domicilie niet mag zetten, aan een huurprijs van 500 euro per week.

Toen ik dan het CAW contacteerde en zij belden die assistente zei die: ja als die dat hotel weigert, dan is dat een teken dat die WILT op straat slapen, wij gaan er ons echt niet meer mee bezig houden.

Ik heb zowel aangetekende brieven naar de voorzitter als naar de burgemeester gestuurd zonder antwoord. Toen ik hen in persoon vroeg waarom, zeiden ze: tja wat kunnen we eraan doen? De voorzitter is absoluut niet de snuggerste, iemand die werd verkozen door populariteitsstemmen en dat is ook te zien aan zijn beleid.

Ik kan nog enkele voorbeelden aanhalen van blunders, maar de essentie NU is dat ik over enkele dagen op straat sta zonder ook maar enig perspectief.
Op 1 januari komen er al nieuwe huurders en alles staat vol.

Ik heb ook de vlaamse ombudsman gemaild en daar krijg je dan zo'n antwoord genre: ik stel voor dat ze eens langskomt op kantoor.

Waar kan ik dit "echt" aanklagen? En waar kan je heen als je geen dak boven je hoofd hebt en het OCMW weigert iets te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 27 dec 2014 10:00

en waarom wordt u het huis uitgezet? Is de woning onbewoonbaar verklaard? Dan is men toch volgens procedure verplich u te helpen?

sabrinad
Topic Starter

#3 , 27 dec 2014 10:15

Heb het zelf opgezegd omdat ik het niet meer kon betalen, maar ze wisten het goed op voorhand en gingen me helpen. Nu word ik uitgescholden met: hoe dom en naief kan je zijn terwijl ik idd dom en naief ben door mijn aandoening? Er zijn grootse gebreken aan het appartement, is iemand van de woondienst langs geweest en die ging een verslag maken. Ik wou het altijd gaan halen, maar het was nooit "af". De dag dat de expert kwam, was het dus niet klaar waardoor men de schade op mij probeert te verhalen. Bv. een oven die niet meer juist sluit en waardoor je die niet kan gebruiken.

Moet ik echt "boeten" omdat ik in alle eerlijkheid tijdelijk iets heb opgezegd door gewijzigde levensomstandigheden ( toen ik begon te huren, ging alles nog goed). Ik heb ook hoge medische kosten waar men geen rekening mee houdt.

Het "beloven" van dingen, zullen zij nu wel zeggen: we hebben het nooit beloofd.

Reclame

LeenW

#4 , 27 dec 2014 11:31

En wat is de reden dat het eerste appartement niet door ging begin december? Als dat iets buiten hun wil is, kunnen ze ook niet veel doen op een maand tijd. Het OCMW probeert u normaal gezien wel te helpen, maar mirakels mag je ook niet verwachten.

sabrinad
Topic Starter

#5 , 27 dec 2014 12:36

Omdat ze vonden dat een allochtoon gezin toch wel prioritair was.

Buiten dit gegeven om zijn er nog tal van klachten: het nooit antwoorden op emails, zelden terugbellen, lachen met de ziekte van een persoon.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2014 12:43

Gezien je zelf verantwoordelijk bent voor de situatie waar je nu inzit (zelf huur opgezegd) ben je niet meer een prioritaire klant van het OCMW.

LeenW

#7 , 27 dec 2014 12:44

En wat gaat u hiervan kunnen bewijzen?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2014 12:46

Zeg maar eens dat in België het OCMW zeer goed werk verricht in vergelijking met onze buur landen, en dat er soms iets misloop dit heb je in alle diensten eens waar mensen werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sabrinad
Topic Starter

#9 , 27 dec 2014 12:59

Alle verzonden mails die zij nooit hebben beantwoord, zijn toch al een bewijs en goed werk, elk geval is individueel.
Wanneer iemand opzegt omdat die het niet kan betalen terwijl het OCMW wist hoe dat kwam ( ziekenhuiskosten), dan lijkt het me toch wel mensonwaardig dat het allemaal zo verloopt, niet?
Moet ik dan boeten en op straat slapen omdat zij die situatie enkel erger hebben gemaakt?

Siegfried

#10 , 27 dec 2014 17:10

Je verhaal is 'woord tegen woord' en kan je haast niet winnen. Neem contact op met lokale journalisten, zorg dat je een afgewerkt verhaal hebt. Burgemeester en OCMW haten negatieve publiciteit. En als je effectief dakloos bent, ga dan gewoon naar het OCMW en blijf er tot er een oplossing is.

Deze vrouw snapt het wel:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kort ... -a2164305/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hond weg of verhuizen

BrechtS

#11 , 27 dec 2014 19:02

Ik geef Siegfried gelijk dat alles sneller zal gaan als u de media inlicht. Echter wel opletten met wat je doorspeelt. Ik denk dat uw financiële situatie het niet toelaat om een boete wegens imagoschade of dergelijke te moeten betalen. Maar langs de andere kant zal u genoeg moeten doorspelen, zodat de druk groot genoeg is voor de burgemeester en OCMW voorzitter om snel te handelen (in de hoop in uw voordeel).

Jammer dat het winter was. Moest het zomer zijn, had u mijn tent kunnen lenen om te kamperen voor het OCWM of het gemeentehuis. Nu zal dat weer het niet toelaten (en dan het risico dat uw ziekte dat ook niet toelaat). Wat ik u aanraad is om alle informatiewisseling tussen u en de burgemeester en het OCMW om die bij te houden. E-mails op PC en ook afdrukken. Werken met aangetekend schrijven, en hun antwoorden die ze per brief sturen bijhouden. Wat u ook kan doen is de gesprekken opnemen. Ik had ergens op dit forum gelezen dat blijkbaar maar 1 persoon van het gesprek akkoord moet zijn om het gesprek te mogen opnemen (uzelf dus). Maar ik weet niet zeker of ik dit goed heb onthouden, en ik weet ook niet of dat mag via de telefoon. Daarvoor zult u dan zelf nog informatie moeten zoeken of erachter vragen.

Ik vind het een jammerlijk voorval voor u. Ik hoop dat u terecht kunt bij familie of vrienden om te overnachten. En anders zoekt u maar uw toevlucht in het gemeentehuis of het OCMW gebouw. Ik weet niet zeker of ze u daar zomaar mogen buiten smijten.

bambipower

#12 , 27 dec 2014 19:52

Waarom heb je zelf niets gezocht? Je weet nu toch al heel lang dat je iets anders zou moeten zoeken?
Ze hebben het niet gedaan voor me, is niet de juiste instelling. U had het zelf kunnen doen, dat is u al meermaals hier meegedeeld. Maar u wacht op een ander, bent boos op verhuurkantoren, ocmw, caw, ... iedereen is slecht, want ze doen niets voor u. Maar zelf doet u ook niet zo heel veel. U zit hier toch al iets langer op het forum.

Ja, en nu is het echt hoognodig. Dan schiet er u nog weinig anders over dan naar een daklozen centrum te gaan, en hopelijk van daaruit zelf te gaan zoeken, desnoods met hulp.

Lees je eigen berichten er maar eens op na op dit forum. U , U hebt veel te lang gewacht. Logisch dat (alochtone) gezinnen voorgaan, want die zijn met meer, hebben wsl ook kinderen, en minder mogelijkheden dan U op de huurmarkt.

voodoodoll

#13 , 27 dec 2014 21:52

Waarom heb je zelf niets gezocht? Je weet nu toch al heel lang dat je iets anders zou moeten zoeken?
Men zit op de privémarkt echt niet te wachten op OCMW-klanten of werkzoekenden om aan te verhuren. Zelfs gezinnen met 1 volledig inkomen worden in de meeste gevallen niet weerhouden. Je moet al het geluk hebben een klein huisje of appartement te vinden via een particulier die "medelijden" heeft en/of via het OCMW aan u wil verhuren, en waar het OCMW dan een deel van de kosten draagt. Want via een immokantoor zal men nooit via het OCMW willen verhuren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 27 dec 2014 22:13

Wat je hier verzwijgt (op een ander forum gaf je daar na lang aandringen wél info over) is dat er géén aanbod was van het OCMW, maar dat een lokale politicus je die woning beloofd had. Een concrete belofte werd het altijd maar mondeling, nooit op papier. Dat maakt je situatie nog een stuk erger.

LeenW

#15 , 27 dec 2014 22:36

Als dit het geval is.. :roll:

Einde verhaal zeker?

Terug naar “Administratief recht”