Problemen met politie

Morgana242
Topic Starter

Problemen met politie

#1 , 02 okt 2015 13:05

Sinds 01.04.2015 ben ik een sociale woonst toegewezen. Daarvoor heb ik een tijdje bij een vriend ingewoond (waar ik geen relatie mee heb): We hadden een huurcontract, doch de betaling van mijn huur werd zo geregeld dat ik instond voor wekelijkse boodschappen (zo'n €100/w) en hier en daar eens een rekening (internet, water,...) betaalde. Voor de RVA was dit totaal geen probleem, maar gezien ik 1 van de mensen ben die op 01.01.2015 haar uitkering kwijtgeraakt is en op OCMW viel, was mijn woonsituatie ineens niet meer oké. Partner of niet, het OCMW telde mijn kameraad zijn inkomen mee (dat zo'n 1200 euro bedroeg) en ik kreeg niets meer.
Gezien die persoon zelf heel wat kosten had, vertelde hij me, dat ik niet kon blijven -> ik werd dakloos. Op dat moment begon OCMW me wel €50/w uit te betalen. Terwijl eigenlijk, al sinds een tijdje, mijn adres gegevens bij die kameraad van me stonden.
Nu, de toegewezen woonst heb ik met beide handen aangegrepen, gezien ik uiteraard een eigen dak boven mijn hoofd wou hebben en ik dan stilletjes aan uit de penarie kon beginnen geraken, maar niets is minder waar.
Om te beginnen mag ik op mijn appartement geen huisdieren houden. Ik zit al langer met een hond, die al aardig op leeftijd begint te komen, dus naar het asiel: Geen optie voor me. Dus, deze mag bij mijn kameraad blijven, mits ik er voor kom zorgen (uitlaten,eten/drinken geven, de tuin van de uitwerpselen ontdoen). Ik spendeer veel tijd bij die hond, en op mijn oude adres, waar de politie moeilijk om doet. De wijkagent komt 100x op een dag langsgereden en "betrapt" me dan als ik mijn hond uitlaat of net naar huis terug vertrek/aankom bij mijn hond, de tuin schoonmaak,...
Het is zelfs zo geweest dat ze eens aanbelde en ik me gauw elders in huis was gaan ophouden, maar ze gehoord had dat ik er was : Ze had me in de hal (ik stond op punt te vertrekken) horen praten tegen voormalig huisgenoot.
Zowel de wijkagent van mijn oude adres als die van mijn nieuwe adres, hebben hun mond vol over "buurtonderzoek" Ze beweren dat ze de buren (op beide plaatsen) dan vragen of ze me zien, of ze me kennen,... Maar als ik dan de buren (op beide plaatsen) vraag van "heeft de politie naar me gevraagd?" zeggen ze allemaal van niet. Of alle buren zijn leugenaars, of de politie verzint dit (en dan naar mijn idee omdat ze vinden dat mijn kameraad maar bijstand moet leveren aan me zodat ik niet op het OCMW sta...???).
Overigens, bij mijn kameraad zijn buren, wonen er mensen wiens zoon politie - agent is. Ik ben er zowat zeker van, dat die persoon - via zijn ouders - dingen aan de wijkagent gaat zitten vertellen (die niet kloppen)
Last but not least: Het is in deze gemeente nogal een roddelcircuit, dus als iemand me 1x bij mijn kameraad spot, gaan ze dat verder vertellen en voor dat je het weet zit ik dan continue op mijn oude woonplaats,...
Waar ik me dan ook boos in maak, is dat de politie, ipv contact op te nemen met mij (ze hebben mijn gsm nr) zich dus baseert op wat ze van anderen al zouden horen (nl, die ene buur hun zoon). Ik ben na 6 maanden nog steeds niet ingeschreven op mijn nieuwe adres, puur en alleen omdat de politie allerhande irritante spelletjes lijkt te spelen.
Ohja, zo hebben ze me ook al 's nachts komen (ik vind dit ->) lastigvallen, maar welke gezond bij verstand zijnde mens doet 's nachts z'n deur open voor iemand? Vrienden weten dat ze achterom kunnen komen, die heb ik een code gegeven hoe ze moeten aankloppen (bvb 1x, dan achten, dan 3x, even wachten, dan 1x <- klopt niet, is een voorbeeld eh xD ), gebeurd het kloppen niet zoals ik heb doorgegeven: Deur gaat niet open dan.
Mensen vinden me onredelijk daarin, maar ik heb al zoveel meegemaakt in mijn leven (en onlangs nog iemand die me bedreigde omdat ik geen relatie met 'm wou, dan snap je dat ik m'n deur dicht hou als iemand "the knock" niet gebruikt), dat ik gewoon zo ingesteld ben (ik ga naar een therapeut sinds een poosje, om aan mezelf ook te werken)

Maar dus, ik ervaar het gedrag van de politie nogal als problematisch. Ze luisteren ook niet als ik zeg, dat ik zo ben omdat ik al genoeg meegemaakt heb (ze kennen de details) en in therapie ben. Ik heb op het gemeentehuis aangegeven dat ze me best tss 13 en 15u kunnen opzoeken op mijn appartement, maar dan zit ik dagen aan een stuk braaf thuis en hoor of zie ik niemand. Ik heb de politie al eens naar mijn appartement gelokt, omdat de buurvrouw haar overvolle vuilnisbak op de stoep, en tussen haar deur en mijn raam, laat staan en dat dat verboden is, maar toen is de wijkagent gewoon langsgereden en niet eens bij me aan de deur geweest. Oh! En de ene keer dat hij el voor mijn deur stond (toen ik er net woonde) en ik hem "betrapt" had dat hij er was, as hij zgz niet voor mij daar en had hij de documenten voor mij niet bij zich!

Dus, njah, ik zit er best mee verveeld en vind dat dit ruikt naar pesterijen (al genoeg meegemaakt in mijn leven dus ik weet hoe het aanvoelt... Of misschien voel ik net daardoor iets te snel aan als pesterij/aanval op mijn persoon). Desalniettemin... Ik zit er dus wel mee.
Misschien mijn advocaat er op zetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2015 16:19

Politie kondigt haar bezoeken niet aan en komt evenmin op afspraak.
Al zes maanden... dan bestaat de mogelijkheid dat politie de 'aanvraag' terugstuurt naar de gemeente met de melding niet aan te treffen.
Zeker als u zelf al gaat stellen dat ze tussen 13 en 15 uur mogen komen ... zal er al een oranje lichtje branden bij de politie.
Normaal kan politie controle doen tussen 5 en 21 uur ( wet huiszoekingen) maar daarbuiten kunnen ze natuurlijk ook controleren. Niets belet om later op de avond nog langs te komen om te zien dat het de woning 'bewoond' is.

Hebt u al eens met de betreffende inspecteur gesproken ... normaal toen deze u daar gezien heeft is dat al een positieve vaststelling.
Buurtonderzoek is effectief bij buren navragen of ze iemand gezien hebben in uw huis - vragen wie enz enz ...

Dat er een buur zijn zoon bij de politie is ... als die u altijd bij uw 'vriend' ziet kan dat ook worden aangemerkt als aanwezig op adres x.
Opgelet dat mag maar als dat net in de periode is bij een woonstcontrole 'kan' dat en zeker met het verhaal dat u hebt gedaan voor problemen zorgen.

Dus vraag eens een onderhoud met die inspecteur - vraag aan gemeente of u nog altijd op voorstel inschrijving staat en niet op voorstel Ambtelijke Afvoering bij Collegiaal Besluit .
In dat geval doe dan een nieuwe aanvraag tot inschrijving -
Laat dit niet verlopen want als het een sociale woning is of via OCMW kan dit zeer zware gevolgen hebben.

Houden van huisdieren valt wel onder de vrijheid van wonen maar in een aantal gevallen kunnen maatschappijen van sociaal verhuur bepaalde dieren wel uitsluiten.

tira00

#3 , 02 okt 2015 21:02

Een sociale verhuurmaatschappij staat toch niet boven het Europees verdrag tot bescherming van de mensen en de fundamentele van iedere burger?
Hoe kunnen zij dan beslissen dat er geen huisdieren gehouden mogen worden?

Art. 8 van dit Verdrag stipuleert uitdrukkelijk:

Artikel 8 EVRM. Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Eénieder heeft dus recht op een privé- én familiaal leven.

Artikel 8.1 van het Europees verdrag van de rechten van de mens primeert op het interne recht en dient door alle rechtbanken te worden toegepast. (Rb Luik, 21 oktober 1986, JLMB 1987, pagina 578 met noot J.H.)

Behalve als je hond overlast bezorgd.
En dan mag alleen een rechter beslissen of je hond weg moet of niet.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2015 22:50

Dat schrijf ik toch niet net het tegenovergestelde.
Ik heb geschreven 'bepaalde' dieren uitsluiten.
Trouwens TS had het appartement nog niet en heeft zelf beslist er niet te gaan wonen.

Ook een woningmaatschappij kan 'gemotiveerd' weigeren om te verhuren.

Morgana242
Topic Starter

#5 , 05 okt 2015 13:29

Mjah, ha, ik ben genoeg aanwezig... Als ze werkende mensen de mogelijkheid geven van te zeggen "ja, tss 19 en 21u kan je langskkomen", moeten ze die lijn doortrekken voor iedereen...
Ik heb nog el andere dingen te regelen dan een hele tijd te zitten muur staren op mijn appartement (ik heb alleen maar 2 zetels, een salontafel, kitchenette, een bed, een kast en een krappe badkamer met douche en c in. Al de rest heb ik in de loop der jaren, met mijn 15x verhuist te zijn, allemaal van me losgemaakt, zeker ook met mijn dakloosheid: Hoe minder ik mee heb, hoe makkelijker ik ergens ns terecht kan en hoe minder ik kon bestolen worden...)
Ik leef nog altijd het zwerversleven, ook omdat ik mijn hond niet mag houden: Ik ga daar dagelijks naartoe en dan ga ik naar allerlei andere mensen, lotsgenoten die ook dakloos (geweest) zijn en het (financieel) moeilijk hebben. De politie ziet me vaak genoeg, gewoon in de stad. Maar dan vragen ze niks, zeggen ze niks, doen ze alsof ze me niet zien.

Nah, na alles at ik op de 6mnd dat ze me nu zo aan 't kloten zijn heb meegemaakt, dit IS pesterij...
Ze zijn op mijn vorige verblijfsadres op een zondagmorgen komen aanbellen, en hebben mijn voormalig huisgenoot ui z'n bed gehaald door als een gek op de deur ook te staan rammen met volle vuist... Da's allemaal maar normaal, natuurlijk...

A.C.A.B. ja >_<

Terug naar “Administratief recht”