paspoort vragen op een festival

olivierlefranc
Topic Starter

paspoort vragen op een festival

#1 , 04 nov 2015 12:34

Geachte

Wij als jeugdbeweging organiseren een festival dat +18j is en dit moet natuurlijk gecontroleerd worden.
Nu is mijn vraag zijn wij bevoegd om paspoorten te vragen?
Moeten wij speciale security inhuren? (security is sowieso aanwezig)
Moet dit nagevraagd worden bij de politie?
Wat zijn onze rechten hiervoor?
Kunnen we daar ook rugzakken mee controleren?
...
Graag had ik hier wat meer info over gehad.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 nov 2015 14:33

U kan tickets verkiopen met de expliciete mededeling erop dat toegang voorbehouden is voor +18 jaar en dat iedereen die een ticket koopt zich ermee akkoord verklaart dat hij/zij spontaan het bewijs van leeftijd moet verstrekken. U heeft niet het recht om een id te eisen, dat hebben alleen daartoe gemachtigde diensten. Maar u kan wel toegang weigeren aan wie de leeftijd niet kan of wil aantonen in overeenstemming met de verkoopsvoorwaarden, een belangrijk onderscheid.

Eens bij de politie langsgaan om uw plannen te bespreken en praktische vragen te stellen/afspraken te maken kan nooit kwaad, zorg dat u met alles in orde bent (toelating, huur, verzekering, $ABAM,...).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#3 , 04 nov 2015 16:45

U kunt vragen aan mensen om op hun hoofd te gaan staan, ze mogen altijd weigeren. Als ze echter niet met iets akkoord gaan, weiger ze de toegang. Zie dat dit alles duidelijk is bij de verkoop van de tickets, zoals hierboven gezegd.

Wanneer u een paspoort vraagt, gaan niet veel mensen gaan dat op zak hebben (u bedoelt de identiteitskaart, belangrijk verschil).

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2015 21:22

Gezien een festival zullen er zo wie zo voorwaarden zijn qua openbare veiligheid dus na een aanvraag bij de gemeente zal u zo wie zo moeten voldoen aan de voorwaarden brandweer en politie.
In onze gemeente worden niet toegelaten festivals per direct afgesloten.
Als voorbeeld
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 4449,d.d24

giserke

#5 , 05 nov 2015 01:54

Vraag niet hun identiteitskaart, vraag gewoon dat ze moeten bewijzen dat ze meerderjarig zijn.
En aanvaard alleen een identiteitskaart als wettelijk bewijs.

Waarom moeilijk doen als het simpel ook kan?

Terug naar “Administratief recht”