Working visum/domicillie

shaikjonas
Topic Starter

Working visum/domicillie

#1 , 07 jan 2016 22:04

Hallo!
Ik zou graag volgend jaar 1 jaar in Australië gaan werken met het working holliday visa. Nu vraag ik mij af wat ik met mijn domicilie moet doen. Wegens dat ik voor het ogenblik nog steeds bij mijn mama woon. Mijn mama is voor het ogenblik werkloos en is bang dat ze een verminderde uitkering krijgt. Ze zou normaal gezien volgend jaar wel werk hebben maar dan nog is ze bang dat ze minder terug krijgt van de belastingen.

Dus mijn eerste vraag:
1) Wat zijn de gevolgen als ik mijn domicilie bij mijn mama laat staan wanneer ze werkloos is en wanneer ze werk heeft?

Het kan zijn dat mijn mama ondanks dat er geen gevolgen zijn voor haar toch zegt dat ik mijn domicilie moet veranderen.

2) Mag ik mijn domicilie bij iemand anders zetten en heeft dat gevolgen voor die persoon.

Ik heb ook gehoord dat er iets bestaat zoals een referentie adress.

3) Als ik werk in het buitenland mag ik dan een referentie adress gebruiken?

Als jullie een andere oplossing hebben zou ik ze heel graag horen!
Alvast bedankt,
Jonas Shaik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2016 23:21

Bent u niet op vakantie?

shaikjonas
Topic Starter

#3 , 10 jan 2016 12:10

Ja ergens wel maar ik wil daar ook werken dus het is een combinatie van werken en reizen.

Reclame

artemis

#4 , 10 jan 2016 12:28

Ik vind dit een twijfelgeval omdat je met een Working Holiday Visum vertrekt…

Een referentieadres (bv bij je moeder) zou het handigste en het zuiverste zijn, maar strikt genomen mag je dan niet werken in het buitenland:

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/
Mag een persoon die om beroepsredenen in het buitenland verblijft, een referentieadres in België hebben?
Overeenkomstig de van kracht zijnde bepalingen is de mogelijkheid tot de inschrijving op een referentieadres uitsluitend beperkt tot bepaalde categorieën van personen.

Het gaat onder andere om:

personen die minder dan een jaar afwezig zijn omwille van studie - of zakenreizen;
personeelsleden van de ambassades,van de consulaten en van de ontwikkelingssamenwerking;
leden van het burgerlijk en militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland.
Bijgevolg is het gebruik van het begrip referentieadres niet gerechtvaardigd voor de personen die afwezig zijn door werk in het buitenland en niet tot de bovenstaande categorieën behoren.
Nu is een WHV toch wel iets bijzonder omdat
-het een mix is tussen vakantie en werken (je zal er niet permanent werken en met periodes gewoon reizen)
-je zal er geen vaste verblijfplaats hebben
-als je er werkt zal dat met losse, korte contracten zijn, gewoonlijk voor verschillende werkgevers en op verschillende plaatsen

Dus misschien kan een referentieadres in dit geval wel?
(Heb een neef die momenteel ook in Australië zit met een WHV, heb eerlijkgezegd geen idee hoe hij het hier geregeld heeft)

Ook eens lezen
http://countries.diplomatie.belgium.be/ ... iday_visa/

Het voordeel van een referentieadres is dat het een officieel adres is, maar dat het geen enkele fiscale invloed heeft, noch invloed op uitkeringen heeft, bij de persoon die je het referentieadres geeft. Je mag immers nooit op het referentieadres wonen.

shaikjonas
Topic Starter

#5 , 10 jan 2016 16:21

Ja inderdaad dat wil ik dus weten hoe het precies zit met dat WHV. Want er staat nergens of er hier een speciale regeling voor is wat in mijn ogen wel zou moeten kunnen.

shaikjonas
Topic Starter

#6 , 10 jan 2016 16:22

Die site is inderdaad wel handig maar staat wel niets in over referentie adress.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2016 23:26

Hier staat de uitleg van fod biza over referentieadressen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

Terug naar “Administratief recht”