gezinshereniging

stevendelot
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gezinshereniging

#1 , 28 jul 2016 17:08

In het kader van een noot die ik schrijf heb ik even een vraag. Ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in een arrest van het Grondwettelijk Hof (arrest nr. 43/2015 van 26 maart 2015) omtrent de stelling 'Het bewijs van de duurzame en stabiele partnerrelatie bij een wettelijk samenwoning tussen een Belg en een vreemdeling: discriminatoir of niet?". ik leg even de feiten van het arrest hier uit. Op 24 oktober 2012 dient een Keniaanse vrouw die wettelijk samenwoont met een Belg een aanvraag voor een verblijfskaart in. op 22 april 2013 wordt die aanvraag echter verworpen omdat de vrouw het duurzame en ernstige karakter van haar relatie met de Belgische onderdaan niet voldoende kan aantonen.

Zij stapt naar de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, waarop de Raad de volgende prejudiciële vraag stelt aan het Grondwettelijk Hof: “Schendt artikel 40bis, § 2, 2° van de wet van 15 december 1980, in samenhang gelezen met artikel 40ter van diezelfde wet, de artikelen 10, 11 en 191 van de Grondwet, al dan niet in samenhang gelezen met artikel 8 van het EVRM, in die zin dat het aan de buitenlandse onderdaan die overeenkomstig artikel 1476, § 1 van het Burgerlijk Wetboek een wettelijke samenwoning is aangegaan, de verplichting oplegt het stabiele en duurzame karakter van de relatie te bewijzen om als familielid van de Belgische onderdaan te worden beschouwd, bewijslast die niet bestaat voor de vreemdeling die met een Belgische onderdaan is gehuwd of voor de vreemdeling die met een Belg is verbonden door een geregistreerd partnerschap dat als gelijkwaardig met een huwelijk in België wordt beschouwd?”

Het Grondwettelijk Hof beantwoordt de prejudiciële vraag en stelt dat er geen schending is van artikel 10, 11 en 191 van de Grondwet en dus dat het verschil in behandeling tussen het huwelijk en de wettelijke samenwoning dus toegelaten is. Nu ben ik al de hele tijd op zoek naar rechtspraak in hetzelfde thema waar het Hof deze visie uitdrukkelijk bevestigt. Omdat mijn zoektocht tot nu toe vruchteloos gebleken is, richt ik mijn vraag tot jullie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2016 20:39

Wettig samenwonen wordt ongedaan gemaakt door op een ander adres te gaan wonen en via gerechtsdeurwaarder andere partij in kennis te stellen.
Kan dus zeer gemakkelijk beëindigd worden.
Strafrecht zegt dat gehuwden een grond van verschoning hebben bij diefstal. Wettelijk samenwonenden of feitelijke hebben dat niet.
Ook is er een verschil met kinderen en erkenning procedure tussen gehuwden en samenwonenden.
Ergens heeft ooit eens een prof verteld moet wel ergens in een van mijn cursussen staan dat men met alle belgen bedoelde alle categorieën dus gehuwden dienen gelijk behandeld te worden of alle wettelijk samenwonenden ...
Er is ook een verschil tussen feitelijk samenwonenden en wettelijk samenwonenden wat betreft dringende maatregelen inzake kinderen bij einde relatie.

Dat zijn ook verschillen mogelijk ook een manier om rechtspraak te vinden.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”