verplichte domiciliering na aankoop voor behoud 7%

Toen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verplichte domiciliering na aankoop voor behoud 7%

#1 , 03 jan 2019 12:54

Beste,

juni 2018 kocht ik een appartement aan met het oog om mijn ouders daar op termijn te laten wonen.
Ik zou vervolgens in hun woning gaan wonen en mij daar domiciliëren;
Met de nieuwe registratiebelasting van 7% bij aankoop eigendom (enige woning) werd er mij gezegd dat ik daar dan ook gedomicilieerd moest zijn anders waren de 10% registratierechten nog van tel. Ik woon daar nus sinds de aankoop.
Hoe lang moet ik er gedomicilieerd zijn in de aangekochte appartement vooraleer mijn ouders er kunnen gaan wonen en ze daar gedomicilieerd kunnen zijn? Bedoeling is dat ik eigenaar blijf van het aangekochte appartement en zij blijven eigenaar van hun woning. Er is gewoon een niet gefinancierde wissel van woonst nodig (geen verkoop/aankoop of verhuur) maar wel met wijziging in domicilie.

alvast bedankt,
Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 03 jan 2019 15:10

De enige verplichting is dat je je er binnen de 2 jaar domicilieert, wat je gedaan hebt.
Er is geen termijn hoe lang deze domiciliëring moet lopen, dit kan zelfs 1 dag zijn dus.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2019 16:07

Dacht dat dit minimum 3 jaar was . Zou anders te gemakkelijk zijn voor fraude.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 03 jan 2019 19:35

Dacht dat dit minimum 3 jaar was . Zou anders te gemakkelijk zijn voor fraude.
Dit is niet meer van toepassing sinds ze het klein beschrijf en de abbatementen omgevormd hebben tot 1 tarief van 7%.
Enkel binnen de 2 jaar moet je er gedomicilieerd staan, zonder minimumtermijn (wat inderdaad fraude in de hand kan werken).

Terug naar “Administratief recht”