Pagina 1 van 1

Examenbetwisting?

Geplaatst: 15 nov 2016 23:50
door Debz
Ik volg een bachelor opleiding via afstandsonderwijs aan een erkende hogeschool.
Vandaag een eerste examen gehad,

Bleek dat er twee verschillende examens werden uitgedeeld;
De ene groep kreeg een examen zonder giscorrectie met een gekende casus uit de cursus.
De andere groep kreeg een examen waarop giscorrectie werd toegepast met een geheel nieuwe voor te bereiden casus.

Beide examens hadden geheel andere vragen en al snel werd duidelijk dat de moeilijkheidsgraad bij de ene groep (de laatst omschreven) veel hoger lag dan bij de eerst omschreven groep.

Bij vele studenten, vnl uit de tweede groep kwam een gevoel van teleurstelling, discriminatie tot uiting.
(er werd vooraf beslist wie welk examen moest maken, de persoonlijke gegevens waren reeds ingevuld)

Nu de simpele vraag,
Kan dit zomaar?

Re: Examenbetwisting?

Geplaatst: 16 nov 2016 08:06
door LeenW
Ging het om exact dezelfde groep die in twee werd gedeeld? Op zich is het niet abnormaal dat er meerdere examens rondgaan, en ja, ik denk dat 90% van de mensen het andere deel gemakkelijker gaat vinden :wink:

Met of zonder giscorrectie is echter iets dat ik nog niet heb meegemaakt. Geen idee wat het idee daarachter is?

Hoe dan ook, deze betwisting is een procedure die zeer lang kan duren. Praktisch gezien zou ik voor tweede zit gaan.

Re: Examenbetwisting?

Geplaatst: 16 nov 2016 10:02
door Gebruiker21
Dat verschil in giscorrectie lijkt me niet echt OK. Dat de vragen of de casus anders zijn, tot daaraantoe, maar dat de "spelregels" verschillen? Geen idee of dit zomaar kan. Maar zoals Leen zegt: je bent waarschijnlijk minder moeite en tijd kwijt door gewoon tweede zit te doen...

Re: Examenbetwisting?

Geplaatst: 15 feb 2017 17:37
door onderwijsadvocaat
Verschillende examens kunnen, maar er mogen geen onredelijke verschillen zijn tussen deze examens. Ze moeten zeker dezelfde competenties scoren. In jouw geval lijkt me er een groot verschil te bestaan en heb je dus kans om die ongelijkheid aan te vechten.