Inkomen uit aandelen van buitenlands bedrijf

Cookiemonster
Topic Starter

Inkomen uit aandelen van buitenlands bedrijf

#1 , 10 jun 2012 17:27

Hoi, mijn eerste bericht hier dus mijn verontschuldigingen als het verkeerd geplaatst werd of een ongepaste vraag is :)

Als vrijetijdsbesteding (dus niet als job) werk ik ondertussen al een paar jaar samen met 2 Amerikaanse vrienden aan een website (ongespecifieerd, het doet er ook niet toe wat het is). Die is echter behoorlijk populair aan het worden, en we zien een ferme stijging van het aantal leden, alsook de inkomsten die we halen onder andere uit advertisement. Omdat deze inkomsten wat beginnen op te lopen zullen we daar toch een wettelijk kader moeten rond bouwen om geen problemen te krijgen met de fiscus.

We zijn daarom bezig met een bedrijf(je) oprichten in een vrijhandelszone in Dubai, die dan eigenaar zal worden van deze website. We zijn op dit ogenblik in gesprek met de administratie van Dubai en we moeten enkel nog een paar administratieve stappen zetten eer het bedrijf een feit is.
We zouden dan met 3 aandeelhouder zijn van het bedrijf, en via deze aandelen de winst uit het bedrijf halen. Gezien er in Dubai geen BTW, RSZ, roerende voorheffing of andere belasting is komt ons dat natuurlijk fiscaal ten goede uit. Ik weet wel dat ik in Belgie moet 25% roerende voorheffing afstaan op inkomsten uit aandelen. Gezien de website zelf geen werk (meer) vereist wordt er geen arbeid geleverd en zijn onze enige kosten de serverkosten, de kosten voor registratie in Dubai en de bedrijfskosten daar. De rest is zuivere winst, waarbij ik dan slechts 25% roerende voorheffing zou moeten betalen op mijn deel.

Ik woon in Belgie, maar door aandeelhouder te zijn van een bedrijf in Dubai zou ik slechts weinig (25%) belasting moeten betalen.
Nu is de vraag: mag dat allemaal eigenlijk wel? Bij mijn weten is dit een soort belastingsontwijking (via de legale wegen zo weinig mogelijk belasting betalen) en is dit wettelijk toegestaan. Maar waarom doet iedereen dat dan niet gewoon? Zou het dan niet gewoon interessanter zijn voor alle Belgische internetbedrijven om te verkassen naar Dubai? Daarom lijkt het me dat er een addertje zit, maar waar zit die?

Ik zal binnenkort contact opnemen met mijn boekhouder om dit te verifieren, maar ik dacht het toch eerst eens te posten op dit forum.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2012 23:11

Moet men in Dubai geen ingezetene mee in de firma nemen met x % van de aandelen....

Reclame

Terug naar “Europees / Internationaal recht”