verkeersongeval met fiets

jelle403
Topic Starter

verkeersongeval met fiets

#1 , 10 nov 2010 18:43

goedendag, graag had ik wat informatie gehad over een volgend ongeval:
Bij het oversteken van een kruispunt kwam er een auto van rechts, die vertraagde, ik dacht om mij door te laten maar blijkbaar was dit om een fietser van de andere kant door te laten. Aangezien ik dacht dat dit was om mij door te laten reed ik ook door en op het moment dat ik de auto wil passeren trekt deze op en rijd mij aan.
De politie is erbij gekomen en bij de ademanalyse heb ik positief geblazen, bij een latere analyse was dit 0.43 MG/Liter per uitgeademde alveolaire lucht. Hierbij werd mijn voorlopig rijbewijs voor 6u ingetrokken.
Hoe zal dit nu verder verlopen?
Dank bij voorbaat
Jelle

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 11 nov 2010 10:17

"Vervolging voor de politierechtbank wordt aanbevolen indien de overtreder een ongeval veroorzaakt heeft of in geval van verkeersonveilig rijgedrag als de geconstateerde alcoholconcentratie ten minste 0,35 mg per liter uitgeademde alveolaire lucht (0,8 g/l bloed) bedraagt (artikel 34, §2, 1° van de wet betreffende de politie over het wegverkeer)" (COL 8/2006 gemeenschappelijke omzendbrief van de minister van justitie en het college van procureurs-generaal houdende een eenvormig toezichts-, vaststellings-, opsporings- en vervolgingsbeleid betreffende het sturen onder invloed van alcohol, in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat onder meer ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen, alsook betreffende de aanwezigheid in het organisme van andere stoffen dan alcohol die de rijvaardigheid beïnvloeden – sturen onder invloed van alcohol – drugs)

Art. 34 Verkeerswet:
"§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;"

Art. 38 Verkeerswet:
"§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken:
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;"

nieka

#3 , 11 nov 2010 10:47

hoi jelle,

uit de titel van je bericht begrijp ik dat jij zelf ook de fiets was?
dan mogen ze toch geen rijbewijs 'afpakken' ?
ik heb in ieder geval geen rijbewijs nodig om een fiets te mogen besturen, en is er dus ook niet af te pakken.

Reclame

jelle403
Topic Starter

#4 , 11 nov 2010 11:20

ik was inderdaad met de fiets en blijkbaar mogen ze dus wel mijn rijbewijs afpakken..

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 nov 2010 11:25

Het autorijbewijs van een fietser kan inderdaad worden ingetrokken bij rijden onder invloed met de fiets.

float

#6 , 11 nov 2010 14:52

Artikel 61 Verkeerswet:

"Ieder persoon aan wie het rijverbod bedoeld in artikel 60 (dit is dus in het kader van alcohol) is opgelegd, moet op verzoek van de politie het rijbewijs, of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, afgeven voor de duur van het rijverbod.
Wanneer de afgifte niet dadelijk kan gebeuren of wanneer de persoon aan wie het verbod is opgelegd niet verplicht is houder te zijn van een rijbewijs of van een als zodanig geldend bewijs, wordt het voertuig of het rijdier dat hij bestuurde of daartoe aanstalten maakte, op zijn kosten en risico, ingehouden.
Na het verstrijken van de in artikel 60 bedoelde termijn wordt het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs niet teruggegeven indien artikel 55 wordt toegepast."

Terug naar “Verkeersongevallen”