ongeval wagen 3 minuten voor inschrijving nieuwe eigenaar

global
Topic Starter

ongeval wagen 3 minuten voor inschrijving nieuwe eigenaar

#1 , 30 jul 2013 17:06

Dringend raad gevraagd aub.

Ik had ongeval met voertuig 3 minuten voor inschrijving op naam nieuwe koper…

De feiten:

Inmiddels twee weken geleden kwam er een geïnteresseerde koper kijken naar onze wagen die wij online te koop hadden geplaatst.
Er werd een prijs overeengekomen en een voorschot betaald.
Ik liet de wagen diezelfde dag keuren voor verkoop en vorige week maandag kwam de man achter de papieren van het voertuig voor de inschrijving van het voertuig bij DIV op zijn naam.
Dinsdagvoormiddag zou de inschrijving bij DIV gebeuren en zou ik de sleutels gaan overhandigen, alsook de rest van het bedrag zou vereffend worden.
De reeds opgemaakte verkoopsovereenkomst zou ondertekend worden.

Ik woon vlakbij het kantoor van DIV en besluit met de wagen tot daar te rijden. Hij zou dan zijn platen direct op de wagen zetten en ik zou mijn platen inleveren.

Vanaf hier gaat het mis.

Vlakbij het DIV-kantoor knalt er een moto in mijn rechterflank.
De politiepatrouille die toevallig passeert doet de vaststellingen, verifieert de inschrijving (op dat moment nog op mijn naam), verzekeringspapieren (in orde) , etc.
Op datzelfde moment krijg ik telefoon van de koper om te zeggen dat de wagen succesvol werd ingeschreven en dat hij zich afvraagt waar ik blijf.

Luttele minuten later ziet de koper het beschadigde voertuig staan en besluit om af te zien van de verkoop. Hij vraagt zijn voorschot terug, wat ik volledig begrijp en ik dus ook terug overhandig.
Hij zegt dat hij onmiddellijk contact zal opnemen met zijn verzekeringsmakelaar om de inschrijving op zijn naam te schrappen.

Inmiddels zijn we een week later en vraagt mijn verzekeraar om het voertuig met alle documenten (dus ook inschrijvingsbewijs) aan te bieden bij mijn garage alwaar een expert de schade aan mijn voertuig zal komen bekijken.
Echter, als ik naar DIV bel zegt men mij dat de wagen niet meer op mijn naam ingeschreven staat, en dat ik mij met mijn nummerplaat niet meer op de openbare weg mag begeven.
Blijkbaar werd de wagen op mijn naam uitgeschreven op de dag van het ongeval om 10u48 … het PV van de politie stelt dat het ongeval gebeurde om 10u45.

Wat moet ik nu doen? Bij DIV beweert men dat ik enkel maar klacht kan indienen tegen de koper wegens "schriftvervalsing"… terwijl die koper in principe niets fout heeft gedaan.
Een andere optie is dat de "koper" het voertuig terug aan mij moet verkopen, …. maar ik heb het hem nooit verkocht!!?
In dat geval zou hij nogmaals een tweedehandskeuring moeten laten doen, echter in de staat dat het voertuig zich nu bevindt gaat hij nooit door de keuring geraken!
Ik heb ook geen enkele getekende verkoopovereenkomst op papier… die lag klaar op de passagierszetel van onze wagen om ondertekend te worden bij overhandiging van de sleutels, maar dat is er dus nooit van gekomen.

Wat zijn de gevolgen voor het verder verloop van de afhandeling met mijn verzekeraar?
Wat doe ik met de "koper"? Die betaalt op dit moment belastingen op een voertuig dat hij niet in zijn bezit heeft en zit ook behoorlijk verveeld met de zaak.
Hij heeft echter geen interesse meer in het geaccidenteerde voertuig.
En hoe kan ik het voertuig ter expertise aanbieden wanneer ik hier niet mee op de openbare weg mag?
Op dit moment staat de wagen gewoon op straat geparkeerd…wat dan ook strafbaar zou zijn?
Doe ik er goed aan om mijn verzekeraar van heel deze in te lichten of maakt dit het dossier nodeloos complex en keert dit zich tegen mij als blijkt dat het voertuig niet meer op mijn naam staat?

Ik weet het even niet meer.
Alle advies is zeer welkom!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87

#2 , 31 jul 2013 07:33

Ingewikkelde zaak heb je. Is misschien ook de reden waarom er nog niemand heeft geantwoord op je vraag...

Ik begrijp niet dat DIV u aanraadt klacht neer te leggen wegens schriftvervalsing. Dat is een strafbaar feit dat wetens en willens gepleegd moet worden om strafbaar te zijn. Niet van toepassing dus.

Het voertuig "terug kopen" is ook geen optie, het voertuig moet enkel terug ingeschreven worden op uw naam.
Ik vraag me af welke richtlijnen bij DIV dat beletten, hebben ze u dat meegedeeld ?

Inzake de verzekering kan u perfect gebruiker zijn van de wagen zonder er wettelijk eigenaar van te zijn. Mits toestemming van de wettelijke eigenaar uiteraard...

Het voertuig ter expertise aanbieden zal met een takelwagen moeten gebeuren. Extra kosten ik weet het, maar helaas.
Inzake het parkeren op de openbare weg dient u rekening te houden met volgende artikels:

20 juli 2001 - artikel 2

§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

21 november 1989 - artikel 2

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten
(De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die daartoe is toegelaten of van toelating is vrijgesteld op grond van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen.)

1 december 1975 - artikel 27

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

Ook raad ik je aan ALLE communicatie met DIV schriftelijk te laten verlopen. bv e-mail.
Alis Volat Propriis

Oude Belg

#3 , 31 jul 2013 08:34

Uiteraard juridische bijstand inschakelen als u die hebt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

6501vicky

#4 , 31 jul 2013 11:26

Vragen om expertise gewoon bij uw thuis te laten doorgaan, dan bespaart u toch al de takelkosten. Indien u het voertuig nadien laat herstellen, toch een keuring voor verkoop laten uitvoeren.

global
Topic Starter

#5 , 31 jul 2013 11:45

Tot nu toe al bedankt ivm reacties.

Ivm DIV: zij beroepen zich op hetvolgende:

"Het is onmogelijk de inschrijving van een gebruikt voertuig waarvan de verkoop niet is doorgegaan, te annuleren.
Het verkregen inschrijvingsbewijs moet bij het voertuig blijven en afgegeven worden aan de
garagehouder of aan de nieuwe koper."

Ik dacht misschien nog eens persoonlijk langs te gaan in de hoop om iemand te spreken die de situatie misschien in het juiste perspectief plaatst en de inschrijving toch terug op mijn naam wil zetten?

Ivm die keuring voor verkoop... dan moet de zogezegd nieuwe eigenaar dit voertuig op de keuring aanbieden met zijn platen?
Dit zie ik nog niet meteen gebeuren, die man wil niets meer met de zaak te maken hebben en wil dringend een ander voertuig kopen.
Ik zie het al voor mij dat hij het in zijn bol krijgt en er met mijn wagen van doorgaat zonder er een cent betaald voor te hebben .... onder het mom "hij staat nu toch officiëel ingeschreven op mijn naam"....
Het is pure kafka maar gezien de voorgaande feiten ben ik van niets meer verbaasd.
Bovendien zou de uitspraak over wie al dan niet in fout is (mbt het ongeval) wel even op zich kunnen laten wachten.
Het gaat om een betwisting en de zaak zal voor zover ik van Ethias reeds kon vernemen overgemaakt worden aan het parket.
Dus indien de kosten de pan uitswingen is het voor mij misschien ook niet meer de moeite om de wagen te laten herstellen.

Juridische bijstand heb ik ook bij Ethias... maar ook daar zie ik het al gebeuren dat ze heel de situatie in mijn nadeel gaan keren en zich ineens terugtrekken omdat het voertuig op de dag van het ongeval plots niet meer
op mijn naam stond ingeschreven.

Kingfisher

#6 , 31 jul 2013 17:47

In mijn ogen is de koop voltrokken, de nieuwe koper is eigendom van het voertuig. U moet leveren wat hij gekocht heeft. Dus de wagen met schadevergoeding of de wagen hersteld.
Een wagen inschrijven die je niet in bezit hebt, is niet zo verstandig van de koper, hij zit er nu mee opgescheept.
Je kan nog alle begrip hebben voor de koper, maar dat is zijn probleem. Alle andere scenario's zijn een knoeiboel.
De koper zal in ieder geval BIV moeten betalen (ja, het gebeurt af en toe dat mensen een wagen inschrijven en hem 5 min erna total loss rijden, de fiscus kan dit niets schelen).
Koop gewoon laten doorgaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2013 18:42

Maar betrokkenen hebben de koop reeds ongedaan gemaakt gezien het voorschot is teruggegeven.
Er was slechts een mondeling contract dat door het teruggeven van het voorschot ongedaan gemaakt is.

Wat verzekering betreft dat staat volledig los van eigenaar of titularis nummerplaat.

Het is wel zo dat de nieuwe nummerplaat op het voertuig moet aangebracht worden om op de openbare weg te mogen/kunnen staan en te rijden.

Er zijn twee mogelijkheden
1- u gebruikt de nieuwe nummerplaat mits akkoord titularis nummerplaat en zorgt dat alles geregeld wordt qua experten en schade.
daarna verkoopt u de wagen aan wie u wil.

2- we gaan ervan uit dat de koop gesloten is en dan is het de zaak van de nieuwe eigenaar ...en was u op dat ogenblik maar de chauffeur van het voertuig.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 jul 2013 20:16

Ik onderschrijf de uitleg van Kingfisher: de verkoop was gesloten en het voertuig ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.
Aangezien de verkoper de wagen in "bruikleen" had op ogenblik van ongeval is hij verantwoordelijk voor de schade, schadekosten die evenwel afgewenteld worden op de verzekering van de veroorzaker van het ongeval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

global
Topic Starter

#9 , 31 jul 2013 20:58

Voor alle duidelijkheid. Ik had de wagen niet in bruikleen. Op het moment van het ongeval was de wagen nog ingeschreven op mijn naam.
Dit staat zwart op wit gezien het PV van de politie duidelijk 10u45 opgeeft en zij toen vast hebben gesteld dat de wagen op mijn naam was ingeschreven.

Vandaag kwam de carossier met volgende "oplossing". Hij, de garagist, zou het voertuig bij mij komen ophalen met Z-platen wanneer ik het huidig inschrijvingsbewijs (op naam van de zogezegde koper) kan voorleggen.
Volgens hem geen probleem. Na de herstelling zou de garagist met de wagen naar de keuring gaan en kan ik de wagen terug op mijn naam inschrijven.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jul 2013 21:03

Zoals reeds gezegd inschrijving is geen bewijs van eigendom.

Ik zou persoonlijk aan de 'koper' een document vragen waarin uitdrukkelijk staat dat hij af heeft gezien van de verkoop en het voorschot heeft teruggekregen.
dateren en tekenen door hem als gelezen en goedgekeurd.

Voertuig kan inderdaad door een garagist worden opgehaald met een handelaarsplaat.

Terug naar “Verkeersongevallen”