Dringend raad gevraagd aub.
Ik had ongeval met voertuig 3 minuten voor inschrijving op naam nieuwe koper…
De feiten:
Inmiddels twee weken geleden kwam er een geïnteresseerde koper kijken naar onze wagen die wij online te koop hadden geplaatst.
Er werd een prijs overeengekomen en een voorschot betaald.
Ik liet de wagen diezelfde dag keuren voor verkoop en vorige week maandag kwam de man achter de papieren van het voertuig voor de inschrijving van het voertuig bij DIV op zijn naam.
Dinsdagvoormiddag zou de inschrijving bij DIV gebeuren en zou ik de sleutels gaan overhandigen, alsook de rest van het bedrag zou vereffend worden.
De reeds opgemaakte verkoopsovereenkomst zou ondertekend worden.
Ik woon vlakbij het kantoor van DIV en besluit met de wagen tot daar te rijden. Hij zou dan zijn platen direct op de wagen zetten en ik zou mijn platen inleveren.
Vanaf hier gaat het mis.
Vlakbij het DIV-kantoor knalt er een moto in mijn rechterflank.
De politiepatrouille die toevallig passeert doet de vaststellingen, verifieert de inschrijving (op dat moment nog op mijn naam), verzekeringspapieren (in orde) , etc.
Op datzelfde moment krijg ik telefoon van de koper om te zeggen dat de wagen succesvol werd ingeschreven en dat hij zich afvraagt waar ik blijf.
Luttele minuten later ziet de koper het beschadigde voertuig staan en besluit om af te zien van de verkoop. Hij vraagt zijn voorschot terug, wat ik volledig begrijp en ik dus ook terug overhandig.
Hij zegt dat hij onmiddellijk contact zal opnemen met zijn verzekeringsmakelaar om de inschrijving op zijn naam te schrappen.
Inmiddels zijn we een week later en vraagt mijn verzekeraar om het voertuig met alle documenten (dus ook inschrijvingsbewijs) aan te bieden bij mijn garage alwaar een expert de schade aan mijn voertuig zal komen bekijken.
Echter, als ik naar DIV bel zegt men mij dat de wagen niet meer op mijn naam ingeschreven staat, en dat ik mij met mijn nummerplaat niet meer op de openbare weg mag begeven.
Blijkbaar werd de wagen op mijn naam uitgeschreven op de dag van het ongeval om 10u48 … het PV van de politie stelt dat het ongeval gebeurde om 10u45.
Wat moet ik nu doen? Bij DIV beweert men dat ik enkel maar klacht kan indienen tegen de koper wegens "schriftvervalsing"… terwijl die koper in principe niets fout heeft gedaan.
Een andere optie is dat de "koper" het voertuig terug aan mij moet verkopen, …. maar ik heb het hem nooit verkocht!!?
In dat geval zou hij nogmaals een tweedehandskeuring moeten laten doen, echter in de staat dat het voertuig zich nu bevindt gaat hij nooit door de keuring geraken!
Ik heb ook geen enkele getekende verkoopovereenkomst op papier… die lag klaar op de passagierszetel van onze wagen om ondertekend te worden bij overhandiging van de sleutels, maar dat is er dus nooit van gekomen.
Wat zijn de gevolgen voor het verder verloop van de afhandeling met mijn verzekeraar?
Wat doe ik met de "koper"? Die betaalt op dit moment belastingen op een voertuig dat hij niet in zijn bezit heeft en zit ook behoorlijk verveeld met de zaak.
Hij heeft echter geen interesse meer in het geaccidenteerde voertuig.
En hoe kan ik het voertuig ter expertise aanbieden wanneer ik hier niet mee op de openbare weg mag?
Op dit moment staat de wagen gewoon op straat geparkeerd…wat dan ook strafbaar zou zijn?
Doe ik er goed aan om mijn verzekeraar van heel deze in te lichten of maakt dit het dossier nodeloos complex en keert dit zich tegen mij als blijkt dat het voertuig niet meer op mijn naam staat?
Ik weet het even niet meer.
Alle advies is zeer welkom!!!