500 euro betalen omdat ik jonge bestuurder ben...

ramblinrose
Topic Starter

500 euro betalen omdat ik jonge bestuurder ben...

#1 , 31 jul 2013 21:10

Een klein vraagje,

Enkele weken geleden had ik een klein ongeval (enkel blikschade) met een auto van iemand anders (ben niet geregistreerd als tweede bestuurder).

Ik was in fout en alles is via de verzekering gegaan.

Nu krijgt de persoon van wie de auto is een brief aan met de vraag 500 euro te betalen onder volgend argument:

"Na schadeloosstelling van de derde, vragen wij de terugbetaling van de vrijstelling "jonge bestuurder" voorzien in de algemene voorwaarden van het contract. Deze bedraagt 500 euro.

Omdat ik 29 ben val ik volgens hen nog onder jonge bestuurders.

Nu krijgt de persoon op wiens naam de verzerking staat krijgt een verhoogde bonus malus doordat ik in fout was en een boete van 500 euro omdat ik met die wagen reed.

Dit vinden wij redelijk frappant..

Ik ben op zoek gegaan naar de juiste reglementering hieromtrent, maar kom enkel op sites van verzekringsmaatschappijen terecht.

Is er iemand die mij hier meer duidelijkheid om kan geven?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2013 21:26

http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... estuurders" onclick="window.open(this.href);return false;

Als er een PV werd opgesteld zal hier mogelijk nog een gerechtelijk staartje aan komen.

ramblinrose
Topic Starter

#3 , 31 jul 2013 21:34

Dankje, maar die link had ik al gevonden,

Ik zie dat het daar vooral gaat om bestuurders die minder dan twee jaar houder zijn van hun rijbewijs. Ik ben al meer dan 10 jaar in het bezit van mijn rijbewijs, maar dus momenteel 29 jaar oud... wat is juist de definitie van jonge bestuurder? I

Is dit tot en met 29 jaar of een bestuurder die minder dan twee jaar zijn/haar rijbewijs heeft?

In hoeverre kunnen verzekeringsmaatschappijen zelf bepalen welke criteria ze hiervoor opleggen?

Gewoon op basis van leeftijd, ongeacht hoelang je al een rijbewijs hebt, vrijstellingen vragen verontwaardigt me toch echt wel...

Reclame

ramblinrose
Topic Starter

#4 , 31 jul 2013 21:38

Geen PV opgesteld voor de duidelijkheid

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2013 21:47

Dan is het alleen de contractuele overeenkomst die van tel is....vraag deze op bij die verzekering of bij de eigenaar van het voertuig.

Lightning

#6 , 31 jul 2013 21:48

Dit heeft niets met de "beginnende bestuurder" uit de verkeerswet te maken.

Een verhoogde franchise bij schade veroorzaakt door bestuurders, jonger dan een bepaalde leeftijd, die niet als courante bestuurder opgegeven zijn is in de meeste verzekeringscontracten gebruikelijk.
De leeftijdsgrens van die zogenaamde "jonge" bestuurder schuift de laatste jaren blijkbaar stelselmatig naar boven.

Sirkii

#7 , 02 aug 2013 22:39

De verzekeringspolis van de eigenaar van de auto voorzag deze clausule zodat idd betaalt dient te worden. Zelfde voor premieverhoging wegens malus. Je ziet maar met je vriend hoe je deze kosten verdeelt. Jongeren veroorzaken helaas veel ongevallen en dat vertaalt zich helaas in torenhoge BA premies voor jongeren en allerlei "vervelende" clausules in de polissen van ouderen die jongeren met hun wagen laten rijden.

snellemichiel

#8 , 03 aug 2013 00:26

Jaja jong rijden met verzekering, je weet waar je voor betaalt.
Een BA kan gemakkelijk 3 tot 4 keer zo duur zijn als een 40/50 jarige ongeval vrij.

Deze definitie van jong kan je navragen bij die zijn verzekering.
Soms is het met leeftijd categorieën bv u bent 44 u valt in de 40 - 60 jaar leeftijdschijf alles eronder wordt aanzien als jonge bestuurder.

Kortom een goedkope verzekering is 1. één die je ook goed dekt is 2.
Clausules lezen en vergelijken is uitermate belangrijk!

mapleleiah

#9 , 03 aug 2013 12:40

Dat heeft een bepaalde verzekering me ook ooit eens gelapt ... puur arbitrair ...

Je kan best eens uitkijken naar een andere verzekeraar. Vergelijk goed en onthou dat je minstens 3 maanden op voorhand je huidige verzekering moet opzeggen. Normaal doet een nieuwe verzekeraar dat voor je.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 14 aug 2013 14:00

Bekijk misschien eerst eens het contract.

Wanneer de verzekeringsmaatschappij de contractuele vrijstelling jonge bestuurder terugvordert, dan moet de verzekeraar wel bewijzendat deze clausule ook door de verzekeraar uitdrukkelijk werd aanvaard (Pol. Mechelen 2 februari 2008, T. Pol. 2008, 98)

In heel wat gevallen worden bijzondere voorwaarden van een verzekeringspolis niet ondertekend. In dit geval zou de terugvordering wel eens problemen kunnen opleveren. .

Vraag dus alvast eens om een ondertekende versie van de voorwaarden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”