Brommer total loss verklaard

Nickske87
Topic Starter

Brommer total loss verklaard

#1 , 26 nov 2013 20:19

Hallo iedereen,

Ik ben zelf bestuurder van een brommer.
Toen ik op 4 oktober 2013 van mijn werk naar huis reed heb ik een ongeval gehad waarbij ik in mijn recht was. Resultaat was dat er redelijk wat cosmetische schade was ivm lak, koplamp en stuurstang.

Mooi PV laten opmaken en mijn verzekering ingelicht. Dan een kostenraming laten maken van mijn brommer die neerkwam op €1050,- en deze naar mijn verzekering gebracht. Hier werd al gesproken over ECONOMISCH total loss want de brommer doet het motorisch nog perfect.

Na enkele dagen is er een expertise langs geweest en heb nu papieren gekregen (wat te verwachten was) dat hij inderdaad total loss is verklaard. Zij hebben berekend dat de brommer nog een €650 inclusief btw waard is. Ze hebben ook een opkoper gevonden die bereid is mijn "wrak" te kopen voor €455,- en mocht ik hiermee akkoord gaan, legt de tegenpartij €195;- bij wat een totaal geeft van €650,-.

Mocht ik dit weigeren (wat mijn volste recht is) zeggen ze dat ik enkel recht heb om de brommer te laten maken tot €650,- en de rest van €400,- zelf moet bijbetalen.

Dat de brommer nog een €650 waard is daar twijfel ik niet over dus op zich is een tegenexpertise niet nodig maar heb ik niet het recht dat deze volledig kosteloos gemaakt wordt ook al is het een kostenraming van €1050,- terwijl hij nog maar €650,- waard is? Zou het absurd vinden moest ik gestraft worden omdat ik in mijn recht ben? Zo ja, kan dit gestaafd worden met een wetgevingsregel oid.? Als dit niet het geval moest zijn wat zijn mijn andere opties?

Groetjes Nick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2013 21:53

Rest van het geld moet door de tegenpartij zelf betaald worden.

Nickske87
Topic Starter

#3 , 26 nov 2013 23:27

Dus dan moet ik niets betalen? En hoe moet ik dat aanpakken?

Reclame

roharro

#4 , 27 nov 2013 00:32

Verkeerd. U zal 650 EUR ontvangen van de verzekering van de tegenpartij en geen Eur meer! Wilt u laten herstellen dan moet u zelf het verschil met de herstellingskosten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#5 , 27 nov 2013 01:02

U zal dan wel via de rechtbank moeten passeren

FreelancerIT

#6 , 27 nov 2013 08:27

U zal dan wel via de rechtbank moeten passeren
Hoe? TS kan niet zelf besluiten tot het laten maken van zijn brommer? Tenslotte is € 400 neertellen voor zijn brommer te laten maken minder dan de € 2-3000 die een nieuwe brommer hem zal kosten.

zertyx

#7 , 27 nov 2013 13:53

Rest van het geld moet door de tegenpartij zelf betaald worden.
Ik ben het hiermee niet eens. De verzekeraar betaalt de schade waarvoor de verzekerde aansprakelijk is. Dus behalve indien er een franchise wordt toegepast door de verzekeraar (hier niet van toepassing) kan er bij de verzekerde geen extra geld gehaald worden.

De schade aan de brommer kan niet hoger zijn dan de restwaarde vlak voor het ongeval. Theoretisch kan u met dat bedrag een identieke brommer in dezelfde staat kopen.

Turaki

#8 , 27 nov 2013 15:38

Theoretisch kan u met dat bedrag een identieke brommer in dezelfde staat kopen.
Hiervoor op de gekende websites aanbiedingen afprinten van brommers in gelijkaardige staat en leeftijd als de uwe voor het ongeval, om zo te bewijzen dat het voorgestelde bedrag te laag is (indien lager dan gemiddeld).

Nickske87
Topic Starter

#9 , 27 nov 2013 16:49

Heb vandaag terug naar de verzekering gebeld en ik heb iets slecht verstaan vorige keer. :?

Mijn dagwaarde is €650. Ik heb welgeteld 2 keuzes.
1. Ik verkoop de brommer aan de opkoper voor €455 en de verzekering betaald mij €195. Zo kom ik aan het totaal van €650.
2. Ik verkoop mijn brommer niet en ik krijg €195 van de verzekering. omdat mijn wrakwaarde tot €455 gaat en ik deze dan wil houden rekenen ze dan dat het totaal ook op €650 komt. Dus dan moet ik €850 zelf bijleggen als ik deze wil laten herstellen.

Kan kan ik op zich beter de brommer verkopen en het geld aannemen. Niet?

Jef 007

#10 , 27 nov 2013 18:40

heeft betrokkene geen recht op die 1050 euro kostenraming??
waarbij hij de keuze heeft om te herstellen of niet?

scorpioen

#11 , 27 nov 2013 18:47

Wie door zijn fout schade veroorzaakt moet die schade vergoeden.

Wat betekent schade vergoeden: het slachtoffer moet opnieuw in de toestand geplaatst worden waarin het zich bevond voor het schadegeval. Voor het schadegeval had het slachtoffer een brommer met een waarde van 650 euro. Voor 650 euro kan het slachtoffer op de markt een gelijkaardige brommer kopen. Dus heeft het slachtoffer recht op 650 euro. Dan is de schade volledig vergoed. De aansprakelijke kan niet tot meer veroordeeld worden.

Ik ga er hierbij van uit dat de waarde van de brommer 650 euro is, zoals de vraagsteller zelf schrijft.

Jef 007

#12 , 27 nov 2013 21:38

die 650 euro was dan de waarde van VOOR het ongeval?

Nickske87
Topic Starter

#13 , 29 nov 2013 19:47

Hey,

Ik krijg dus geen notificatie wanneer er nieuwe reacties zijn :D

De brommer zijn dagwaarde voor het ongeval was €650 waard. Dus ik zou €650 krijgen als ik hem wegdoe (opkoper geeft €455 en verzekering €195) of als ik hem behoud en wil laten maken krijg ik maar €195 van de verzekering...

Langs de ene kant: ik kan er nog mee rijden is motorisch 100%, stuur staat wel een beetje scheef en er staan overal krassen en scheuren op mijn carrosserie maar maken kan ik niet met €195.
Langs de andere kant: Verkopen kan ook en ik kan met die €650 wel een paar 2de handse kopen maar als ik er eentje koop en de motorblok heeft een verborgen gebrek waar sta ik dan? (heb dit reeds meegemaakt met een auto) En bij een garagist moet je niet met €650 langsgaan want daar kom je niet mee...

Vindt het erg dat ik eigenlijk genekt word terwijl ik volledig in mijn recht ben. Ik heb nl. niet gevraagd om dit accident. Vind persoonlijk dat zo'n verzekering er zich dan goedkoop vanaf maakt...

Turaki

#14 , 29 nov 2013 22:28

Als u kan aantonen dat u met 650€ niet toekomt om een gelijkwaardige brommer te kopen, kan u meer eisen. Maar zorg wel voor bewijs (zoekertjes van site afprinten, bijvoorbeeld).

Terug naar “Verkeersongevallen”