ongeval met vrachtwagen bij rechts afslaan

hoppa
Topic Starter

ongeval met vrachtwagen bij rechts afslaan

#1 , 24 jan 2014 10:49

Hallo,

situatie: 2 rijvakken, rechtse mag alleen rechts afslaan, linkse mag vrij kiezen, links, rechtdoor of rechts afslaan.
De baan die opgedraaid word heeft eveneens 2 rijvakken.

Ik sta in het linkerrijvak naast een vrachtwagen. Wanneer het groen word slagen we beiden rechts af, ik blijf op het linkerrijvak. Wanneer ik de vrachtwagen bijna voorbij ben rijdt hij me aan ter hoogte van de achterportier omdat hij zijn bocht veel groter genomen heeft en dus op mijn rijvak komt.

Nu krijg ik een brief van mijn verzekering dat zij mij aansprakelijk stellen omdat de bestuurder die rechts rijd mag kiezen welk rijvak hij neemt bij het opdraaien.

Volgens mij is dit toch niet juist, je mag toch niet zomaar van rijvak veranderen zonder te kijken en dan iemand aanrijden?

iemand ideeën?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 jan 2014 10:54

Wijs de verzekering eens op artikel 19.2.2°:
De bestuurder die naar rechts afslaat moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.
De bestuurder mag zich evenwel naar links begeven wanneer hij wegens de plaatsgesteldheid en de afmetingen van het voertuig of de lading niet bij de rechterrand van de rijbaan kan blijven.
In dat geval moet hij zich vooraf ervan vergewissen dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen, bovendien mag hij de andere bestuurders die op normale wijze rijden op de openbare weg die hij gaat verlaten, niet in gevaar brengen.

hoppa
Topic Starter

#3 , 24 jan 2014 11:17

Ik dacht toch ook al zoiets. Ik naam aan dat een vrachtwagen meer plaats nodig heeft maar daarbij mag hij de andere waggebruikers toch niet hinderen en al zeker niet aanrijden.

Reclame

hoppa
Topic Starter

#4 , 24 jan 2014 11:55

net gebeld met de verzekering, volgens hun is er een artikel in de wegcode dat zegt dat "de bestuurder die rechts staat bij het afslaan mag kiezen welk rijvak hij neemt bij het afslaan en dus voorrang heeft".
In die redenering heb ik geen voorrang verleent en ben ik dus in fout. Ze wisten alleen niet te zeggen welk artikel het precies is. Ze moeten het even terug opzoeken.

hoppa
Topic Starter

#5 , 24 jan 2014 12:10

dit is het artikel dat mij aansprakelijk maakt volgens de verzekering:
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.
Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.
Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.

Vooral de derde zin is belangrijk volgens hun.

Alleen is er in mijn geval geen sprake van een rotonde en negeren ze hierbij flagrant een hele hoop andere artikels die mij vrijpleiten.
Als ze ook maar iets moeten betalen is er altijd zever!!!!!!!

roharro

#6 , 24 jan 2014 12:22

Heb wegcode eens nagelezen:

Dus als die vrachtwagen niet binnen de markeringen is gebleven is hij in fout. Was hij buiten de markeringen? lijkt me de vraag te zijn.
Zie ook antwoord Turaki hetwelk ook volgens mij het relevante artikel is.

Dit alles wel in de veronderstelling dat u vanuit de positie waar u zich bevond wel MOCHT afdraaien.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

hoppa
Topic Starter

#7 , 24 jan 2014 12:59

Ik mocht zeker en vast afdraaien, daar is geen twijfel over, en dat de vrachtwagen op mijn rijvak was is ook heel zeker, ik was er reeds gedeeltelijk voorbij en dan komt hij in mijn achterste deur duwen.

zoals ik de wegcode lees zijn artikels 12,4 en 19.2-2 hier toch wel van toepassing.

Turaki

#8 , 24 jan 2014 13:59

12.4 is niet van toepassing, aangezien dit op u beiden slaat, en niet enkel op de vrachtwagen.

j.demoor

#9 , 26 jan 2014 08:55

“Art.79. Vanaf het ogenblik dat de verzekeraar tot het geven van dekking is gehouden en voor zover deze wordt ingeroepen, is hij verplicht zich achter de verzekerde te stellen binnen de grenzen van de dekking. Ten aanzien van de burgerrechtelijke belangen en in zover de belangen van de verzekeraar en van de verzekerde samenvallen, heeft de verzekeraar het recht om, in de plaats van de verzekerde, de vordering van de benadeelde te bestrijden. Hij kan deze laatste vergoeden indien daartoe grond bestaat. De tussenkomsten van de verzekeraar houden geen enkele erkenning in van aansprakelijkheid vanwege de verzekerde en zij mogen hem ook geen nadeel berokkenen.”(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

Onderzoek vooraf zorgvuldig uw verzekeringspolis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Oude Belg

#10 , 26 jan 2014 09:52

Dus als die vrachtwagen niet binnen de markeringen is gebleven is hij in fout. Was hij buiten de markeringen? lijkt me de vraag te zijn.
Op het kruispunt zelf zijn er gewoonlijk geen markeringen, dus de vrachtwagen veranderde niet van rijstrook; die was er namelijk niet. Voorrang aan rechts is dus van toepassing.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#11 , 26 jan 2014 12:19

Op het kruispunt zelf zijn er gewoonlijk geen markeringen, dus de vrachtwagen veranderde niet van rijstrook; die was er namelijk niet. Voorrang aan rechts is dus van toepassing.
TS schrijft: " omdat hij zijn bocht veel groter genomen heeft en dus op mijn rijvak komt"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Verkeersongevallen”