schadeverhaling door werkgever

EdwinPilon
Topic Starter

schadeverhaling door werkgever

#1 , 07 apr 2014 16:12

Dag beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik van mijn werkgever een huurauto gehad om zo 3 weken lang in een nieuw filiaal te kunnen helpen.
Deze auto heb ik opgehaald bij een manager van een ander filiaal dan het mijne. Bij het ophalen van de auto vertelde deze collega me dat ik nog moest tanken en de olie moest bijvullen.

Bij de Shell heb ik een klein flesje olie gekocht en deze in de dieselauto bijgevuld. De autokenners onder u zullen misschien al weten hoe dit verhaal verder gaat. Zo'n 200 meter na het tankstation begon de motor te happeren en kort daarna oncontroleerbaar toeren te maken. Nadat ik de auto aan de kant had gezet en de sleutel uit het contact had gehaald bleef de motor doordraaien totdat deze overhitte en stilviel.

De ANWB bevestigde gelijk dat er (veel) teveel olie in zat en dat de motor op de olie was gaan lopen. Ik wist niet eens dat dit kon.
Het verhuurbedrijf vertelde mij dat het lichtje wat knipperde aangaf dat de olie alleen ververst had moeten worden, niet aangevuld.

Mijn vraag aan jullie bezoekers is het volgende:
De werkgever wil mij volledig aansprakelijk stellen voor de schade. Nou zit ik natuurlijk ook fout want ik had het oliepeil moeten controleren ipv volledig op mijn collega's aanwijzingen af te gaan. Misschien had ik zelfs beter kunnen zeggen dat ik dit niet zou doen. Maar mijn gevoel zegt dat mijn collega waarbij ik de auto heb opgehaald hier ook wel zijn aandeel in heeft gehad.

Kan iemand mij vertellen of het waard is deze schadeverhaling aan te vechten en/of mijn werkgever volledig in zijn recht staat om dit volledig op mij te verhalen?

Alvast hartelijk bedankt voor eventuele hulp,

Edwin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 08 apr 2014 02:52

Autokenners zullen u weten te vertellen dat een auto met 1liter olie boven z n maximum normaliter probleemloos blijft verderrijden (dit is geen suggestie om boven de maximumwaarde te vullen) tenzij ...

Hier is meer aan de hand : peil stond misschien al veel te hoog - bv door diesel die uit de pompverstuivers weglekte, ... en uw litertje olie deed de emmer overlopen waardoor m olie binnenpakte via de carterventilatie of door een doorgeblazen turbo.

Je moet al goed onderlegd zijn in de materie om de reflex te hebben m bliksemsnel in 4e of 5e te zetten en brutaal te ontkoppelen om de motor schadevrij te blokkeren.

Juridisch: jij poneert dat je slechts een kleine hoeveelheid olie bijgevuld hebt en dat dit dus niet de oorzaak kan zijn van de op hol geslagen motor. Aan de tegenpartij om het tegendeel te beweren. Voorts had jij geen huurovereenkomst ondertekend en voerde je een opdracht uit van je werkgever: auto afhalen en olie bijvullen op aangeven van xyz. (Bestaat daar evidentie van - bv getuigen).

Vervelende situatie maar k zou weigeren te betalen (zelfs als Nederlander). De meeste leasecontracten spreken trouwens enkel over schade nav te weinig olie.

Post je vraag eens op een autoforum met vermelding van merk, type en leeftijd om opinies van auto-exporten te krijgen. Je had natuurlijk het oliepeil moeten nakijken maar da s praat na de vaak...

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 08 apr 2014 09:10

Beste

Verwijs uw werknemer naar art. 18 van de Arbeidsovereenkomstenwet.

Volgens dit artikel geniet u immuniteit tegen de werkgever en kan de werkgever u dus niet aanspreken voor de schade die u veroorzaakt bij de uitvoering van arbeidsovereenkomst.

Deze immuniteit vervalt enkel ingeval van bedrog, zware fout of herhaaldelijke lichte fouten. Volgens mij is er van geen van de drie sprake.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

puttemanp

#4 , 08 apr 2014 14:06

De ANWB bevestigde
http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

P.

Sirkii

#5 , 09 apr 2014 23:35

De ANWB bevestigde
http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

P.
Zo verschillend van elkaar zijn de rechtsbeginstelen tussen beider landen nu ook niet en misschien is t wel een noorderbuur die voor een Belgische firma werkt ;-)

Terug naar “Verkeersongevallen”