wat betekent de term huishoudelijke schade

reynkust
Topic Starter

wat betekent de term huishoudelijke schade

#1 , 15 mei 2014 21:22

Ik een ongeval gehad (omgeredn met fiets)Dubbele kniebreuk.
1 jaar tot consolidatie . 3 maanden niet mogen steunen (in zetel zitten).

De besluiten van de kontolearts zeggen dat ik GEEN huishoudelijke schade heb gehad omdat mijn vrouw het werk heeft gedaan.

Ik heb wel gedurende 1 jaar geen tuinwerk , herstelwerk huis ed kunnen doen/

Welke taken behoren tot het huishouden???

Wat met de andere zaken die ik vroeger wel kon snoeien en nu niet meer, zijn deze allen begrepen in de BI van 13 procent, die ik ontvangen heb.

Ik was op invaliditeit toen het gebeurde, dus geen recht op BAO voor toekomst (moet niet meer werkenbvolgens de kontrolearts van verzekering). Is dit zo als hij dit schrjjft in zijn verslag en geldig voor het het RZIV (ben 62 jaar).

Kort : Bij wat horen tuinwerk,snoeiwerk ed als men dit niet meer normaal kan doen zonder meersinspanning?
tijden de revalidatieperiode?
na revalidatie met 13BI ???

Kan ik de MME(minnelijk med expertise ) laten weigeren om te teken als de beloofde zaken er net instaan.

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 15 mei 2014 22:17

De huishoudelijke schade is de aantasting van de geschiktheid om huishoudelijke taken te vervullen, wat zich uit in een gedeeltelijke
of een totale onmogelijkheid, dan wel het leveren van verhoogde inspanningen; hierbij wordt inderdaad rekening gehouden met de actuele familiale situatie en de voorzienbare evolutie ervan (Indicatieve Tabel). Doorgaans wordt het aandeel van de man geschat op 35 %.

De B0 kan ook worden opgesplitst in 3 onderdelen: de persoonlijke, de huishoudelijke en de economische ongeschiktheid. De persoonlijke schade omvat de loutere aantasting van het lichaam. De huishoudelijke schade omvat de definitieve onmogelijkheid om huishoudelijke taken te kunnen uitoefenen en de economische ongeschiktheid omvat de aantasting van het verdienvermogen.

Bij het bepalen van de BI moet de deskundige voorzien dat deze alle pijn en smarten, alle courante ongemakken als gevolg van de
vastgestelde letsels evenals hun impact op persoonlijke activiteiten in tuin, sport, hobby en het pretium doloris (de prijs van de pijn).

De overige schade waarover u het heeft valt mogelijks onder de noemer postprofessionele schade.

Vanzelfsprekend hoeft u niet akkoord te gaan met de MME. De protocollen voorzien wat er in dat geval moet gebeuren.

Beschikt u over een polis rechtsbijstand, want dan kan u zich laten bijstaan door een eigen raadsgeneesheer en advocaat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

reynkust
Topic Starter

#3 , 16 mei 2014 23:49

Ik begrijp uw uitleg. Maar stel dat ik een BI krijg van 14 procent. Welk bedrag moet ik dan nemen om mijn vergoeding te berekenen via de forfairtaire tabel. Het bedrag uit de tabel volgens de leeftijd (60 jaar) en dit maal 14 . Of gedeeld door 3 vermits er geen sprake is van huishoudelijke schade en geen economische schade (invaliditeit)?????? Of moet dit niet vermeld worden. Als er niks in het verslag hierover staat wordt dan het volledige bedrag per punt genomen of is er een risico dat et maar 1/3 is. Toevallig ergens gelezen.
Is het raadzaam om al een advokaat te betrekken bij de MME (begin aan alles te twijfelen, die dokters doen maar op , en geven 1 procent BI bij, en dan is de zaak voor hun opgelost). Ik heb wel voor de rest van mijn leven pijn en hinder aan men knie. Begin aan men raadsgeneesheer te twijfelen (enkel op geld uit heb ikde indruk) en kenden mekaar ook tamelijk goed (was verbaast hierover)

Reclame

eylis

#4 , 17 mei 2014 08:27

even terzijde advodank, mijn nekhaar gaat wel een beetje rechtop staan dat men in verzekeringswezen (zoals je aangeeft) het huishoudelijk aandeel van de man doorgaans schat op 35%. Berekent men dat ook zo voor paren waar beiden full-time uit werken? Want anno 2014 is dat wel in ongeveer 70% van de gevallen zo... fijne pluim is dat voor de man.

ddanck

#5 , 18 mei 2014 23:13

even terzijde advodank, mijn nekhaar gaat wel een beetje rechtop staan dat men in verzekeringswezen (zoals je aangeeft) het huishoudelijk aandeel van de man doorgaans schat op 35%. Berekent men dat ook zo voor paren waar beiden full-time uit werken? Want anno 2014 is dat wel in ongeveer 70% van de gevallen zo... fijne pluim is dat voor de man.
Daar heb je misschien wel gelijk in. Bij een doorsnee gezin waar beide ouders werken, is het aandeel tegenwoordig inderdaad eerder 50-50. Anderzijds stelt de indicatieve tabel: Het betreft een vergoeding per huishouden en niet per individu. De vergoeding wordt aangepast in
functie van de bijdrage die elke partner in het huishouden levert. Bij gebrek aan concrete gegevens wordt de bijdrage gesplitst als volgt: ten belope van 65 % voor de bijdrage door de vrouw en 35 % voor de bijdrage door de man.

Het is dus aan de schadelijdende man om aan te tonen dat hij meer dan 35 % in het huishouden werkte. Enkel bij gebreke aan bewijs wordt de verdeling 65-35 toegepast.
Laatst gewijzigd door ddanck op 18 mei 2014 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ddanck

#6 , 18 mei 2014 23:18

Ik begrijp uw uitleg. Maar stel dat ik een BI krijg van 14 procent. Welk bedrag moet ik dan nemen om mijn vergoeding te berekenen via de forfairtaire tabel. Het bedrag uit de tabel volgens de leeftijd (60 jaar) en dit maal 14 . Of gedeeld door 3 vermits er geen sprake is van huishoudelijke schade en geen economische schade (invaliditeit)?????? Of moet dit niet vermeld worden. Als er niks in het verslag hierover staat wordt dan het volledige bedrag per punt genomen of is er een risico dat et maar 1/3 is. Toevallig ergens gelezen.
Is het raadzaam om al een advokaat te betrekken bij de MME (begin aan alles te twijfelen, die dokters doen maar op , en geven 1 procent BI bij, en dan is de zaak voor hun opgelost). Ik heb wel voor de rest van mijn leven pijn en hinder aan men knie. Begin aan men raadsgeneesheer te twijfelen (enkel op geld uit heb ikde indruk) en kenden mekaar ook tamelijk goed (was verbaast hierover)
Beste

Het hangt er een beetje van af van wanneer het ongeval dateert en bijgevolg welke versie van de indicatieve tabel van toepassing is.

In de versie van 2008 werd er gedeeld door 2 en enkel vergoed per punt. In 2012 wordt er inderdaad gedeeld door 3, maar gelden dan weer hogere vergoedingen boven de 6 %.

Anderzijds zit je met 14 % op de rand en kan het misschien de moeite lonen voor kapitalisatie te gaan.

Het raadplegen van een advocaat is altijd aan te raden, al was het maar voor een eenmalig gesprek,

Bovendien vallen ook zijn kosten vaak onder de dekking van de rechtsbijstand.

Terug naar “Verkeersongevallen”