Als ze haar maneuver uitvoert zoals het moet ....
Van richting veranderen, is géén maneuver maar een gereglementeerde rijbeweging.
chauffeur vrachtwagen heeft ook tegenstrijdige verklaringen afgelegd.
Dat kan later uiteraard van pas komen in de rechtbank. Zijn versie wordt daardoor (mogelijks) minder aannemelijk.
volgens de agente is mijn vriendin in haar recht maar zij is natuurlijk geen politierechter
Die agente is dan haar boekje ferm te buiten gegaan. Zij hoort in te staan voor de veiligheid van het verkeer en eventuele aanwezigen bij het ongeval (betrokkenen, getuigen, hulpverleners) én
neutrale en
objectieve vaststellingen te doen. Het komt haar hoegenaamd niet toe, enig oordeel te vellen over wie aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.
in het geval dat de verzekeringen er onderling niet uitgeraken, zal het rechtbank worden
Precies. Het is niet aan die agente om daar uitspraken over te doen. Zij hoort neutraal te blijven.
Nu vroeg ik mij af of dat wordt bijgehouden dat de chauffeur tegenstrijdige verklaringen aflegt ?
De beide verklaringen staan in het dossier, dat overgemaakt wordt aan het parket. Als het parket het dossier vrijgeeft, kan uw advocaat de verklaringen van de tegenpartij en eventuele getuigen opvragen. Desgevallend kan hij uiteraard in de rechtbank zijn voordeel
(proberen te) halen uit de tegenstrijdigheden in de verklaringen van de tegenpartij. Hoe meer tegenstrijdigheden er aangetoond kunnen worden in diens verklaringen, hoe minder aannemelijk zijn versie wordt in de rechtbank.
Het kan evenwel een tijdje duren eer het dossier vrijgegeven wordt. Nu heeft uw wellicht een attest ongeval ontvangen + een afschrift van de verklaring van uw echtgenote. Het kan wel nog enige tijd duren eer het parket de zaak gaat vrijgeven. Daarom is het altijd aan te raden om daarbovenop -ook bij tussenkomst politie- erop aan te dringen dat een Europees aanrijdingsformulier wordt ingevuld.