Auto rijdt parkeerstrook af

PWB
Topic Starter

Auto rijdt parkeerstrook af

#1 , 03 aug 2015 11:18

Hallo

Helaas heb ik gisteren een ongelukje gehad:
Bij het achteruitrijden, voor het makkelijk kunnen verlaten van een parkeerstrook rijdt ik per ongeluk tegen een geparkeerde motor.
Deze moto was sportief model en was dus zo een laag model die ik vanuit mijn achteruitkijkspiegel niet heb gezien.
Daarbovenop stond de moto geparkeerd voor een garage die niet van hem was en waar door middel van strepen op de grond, en aanplak verkeersborden duidelijk was gemaakt dat er een parkeerverbod geld.

Aangezien de tegenpartij niet bij rede vatbaar was heb ik hiervoor de politie gebeld.
Die kwam langs en zij dat het parkeerverbod eigenlijk niet uitmaakt, ik blijf in fout.

Ergens snap ik dat wel, ik heb uiteraard achteruit gereden, maar die man is toch ook in fout?
Hij parkeert waar je duidelijk niet mag parkeren, en die krijgt nog niet eens een boete?

Politie heeft wel PV opgemaakt ivm inschrijving van zijn moto die ze niet konden natrekken(zondag).

Heeft dit allemaal invloed op mijn verzekering?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 aug 2015 11:25

Neen, eventuele overtredingen van tegenpartij zijn pas relevant indien het ongeval zich niet zou voordoen indien het geen overtreding vormde.

Of, indien er geen parkeerverbod was geweest (en de moto daar dus wel had mogen staan), zou het ongeval zich op dezelfde manier hebben voorgedaan.

PWB
Topic Starter

#3 , 03 aug 2015 11:41

Neen, eventuele overtredingen van tegenpartij zijn pas relevant indien het ongeval zich niet zou voordoen indien het geen overtreding vormde.

Of, indien er geen parkeerverbod was geweest (en de moto daar dus wel had mogen staan), zou het ongeval zich op dezelfde manier hebben voorgedaan.
Wellicht had het ook zo gebeurd als die moto er wel mocht staan, ik heb hem nooit gezien en heb duidelijk in mijn spiegels gekeken.
Mijn vrouw naast me had de moto ook nooit gezien.

Feit is wel dat je niet verwacht dat er iets achter je staat als er een parkeerverbod geld achter je...

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2015 13:51

Feit is wel dat je niet verwacht dat er iets achter je staat als er een parkeerverbod geld achter je...
Kan zijn, maar dit is geen vrijgeleide om dingen omver te rijden. Je moet nog altijd zelf kijken waar je rijdt. Parkeerverbod of niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PWB
Topic Starter

#5 , 04 aug 2015 14:43

Kan zijn, maar dit is geen vrijgeleide om dingen omver te rijden. Je moet nog altijd zelf kijken waar je rijdt. Parkeerverbod of niet.
Nee, dat is zeker waar.
Ik besef wel dat ik i fout ben, maar ik vind het niet eerlijk.
Wij betalen nu 4 jaar meer verzekering terwijl die kerel ten eerste fout geparkeerd staat en hiervoor niet beboet word en die niet eens zware kosten heeft.
Juist een pinkerlicht is stuk. Wij zullen wel betalen terwijl (in mijn ogen toch) meneer de meeste fouten gemaakt heeft...

sloeberken

#6 , 04 aug 2015 23:48

Je ziet het totaal verkeerd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2015 08:57

Nee, dat is zeker waar.
Ik besef wel dat ik i fout ben, maar ik vind het niet eerlijk.
Wij betalen nu 4 jaar meer verzekering terwijl die kerel ten eerste fout geparkeerd staat en hiervoor niet beboet word en die niet eens zware kosten heeft.
Juist een pinkerlicht is stuk. Wij zullen wel betalen terwijl (in mijn ogen toch) meneer de meeste fouten gemaakt heeft...
De moto stond fout geparkeerd. In principe kan dit beboet worden, maar het staat los van het feit dat je deze aangereden hebt. Laat ons eerlijk zijn, stel dat die moto daar toch zou mogen staan hebben, had je deze hoogst waarschijnlijk ook aangereden wegens "niet gezien", toch? Het resultaat zou net hetzelfde geweest zijn.

Je hebt gelijk dat de moto in fout is door verkeerd geparkeerd te staan, maar je hebt geen gelijk in je mening dat de moto deels verantwoordelijk is voor de aanrijding, hierdoor. De moto stond stil en is dus een voorzienbaar obstakel.

Je kan het een beetje vergelijken met een wagen die in de bebouwde kom tegen 70 per uur door het groene licht rijdt. Als jij dan netjes tegen 50 door het rood rijdt en de andere wagen daardoor tegen jou knalt, kan je moeilijk zeggen: "OK, ik ben misschien wel de oorzaak van het ongeval, maar had de andere 50 gereden, had hij me misschien wel kunnen ontwijken." De andere heeft inderdaad een snelheidsovertreding begaan, maar de oorzaak van het ongeval ben jij nog wel altijd. Idem hier: de verantwoordelijkheid van het aanrijden van de moto ligt bij jou. Of de moto nu al dan niet beboet wordt voor het verkeerd parkeren, staat hier los van...

Je hebt schade veroorzaakt, en deze moet vergoed worden. Niemand heeft je ook verplicht om je verzekering het pinklicht te laten betalen. Misschien zou het goedkoper uitgekomen zijn om dit zelf te betalen, zodat je verzekeringspremie niet zou stijgen? In mijn ogen is het verkeerd parkeren geen grotere fout, dan het aanrijden van een stilstaand voertuig...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

PWB
Topic Starter

#8 , 15 aug 2015 18:55

Dat klopt.

k heb alles ook afgegeven aan de verzekeringen, maar blijkbaar heeft de tegenpartij nog steeds zijn papieren niet binnengebracht.
Bestaat er een bepaalde termijn waarin hij dit in orde moet brengen?

PWB
Topic Starter

#9 , 16 aug 2015 14:46

Wij waren dus eerst, maar vind dat wel raar dat hij er zolang mee wacht, hij wou namelijk zo snel mogelijk zijn geld zien...

Wat gebeurd er eigenlijk als mijn verzekering de schadeclaim nooit binnenkrijgt?
gaat mijn bm dan omhoog?

Terug naar “Verkeersongevallen”