Achterwaarts uit parkeerplaats manoeuvreren

Ozakiis12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Achterwaarts uit parkeerplaats manoeuvreren

#1 , 14 jul 2016 21:37

Goedenavond iedereen.

Vandaag heb ik een klein ongeval gehad waarbij Persoon B met zijn wagen op mijn linkeruiteinde van de achterbumper heeft geschuurd.
De medewerkster aan de telefoon van mijn verzekeringmaatschapij liet kort iets vallen over gedeelde aansprakelijkheid omdat we beiden aan het rijden waren.

Graag verwijs ik naar onderstaande schets om de situatie uit te leggen:

https://s32.postimg.org/4sxlvbdo5/Situatie.jpg

Ik begon aan mijn manoeuvre om achterwaarts uit de parkeerplaats te rijden door naar rechts af te draaien. Dit deed ik traag m.b.v. het laten opkomen van de koppeling en duwde kort daarna even op de rem om nogmaals te controleren in mijn achteruitkijkspiegel, ondertussen rolde ik stilletjes verder en stond ik al een deel uit mijn parkeerplaats ondertussen.

Net op dat moment verschijnt er meteen een wagen in mijn achteruitkijkspiegel en hoor ik een miliseconde later een luide knal en dan pas mijn parkeersensoren om te melden dat ik erop zat (dit allemaal in een periode van 1 sec dus enkel mijn 'rolentie' deed zijn werk). Ik heb dus geen enkele waarschuwing gekregen van mijn sensoren (deze werken nu ook nog steeds desondanks geraakt te zijn).

Is dit daadwerkelijk een 50/50? is er hier sprake van een voorrang van rechts? Er was nergens met een verkeersbord de richting aangegeven overigens.

De knal was naar mijn mening veel te luid en volgens mij is de tegenpartij zonder nadenken/rondkijken gewoon net na mij aan zijn manoeuvre begonnen waardoor hij recht op/langs mij schuurde met een hogere snelheid omdat hij dacht dat het vrij was.

Eigen schade: https://s32.postimg.org/bl637gzg5/IMG_0348.jpg
Schade van tegenpartij: enkel een paar krassen langs zijn linkerflank op de achterbumper.

Graag jullie mening hierover.

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 15 jul 2016 11:00

2 auto's die een parkeerplaats verlaten, beide voeren dus een manoeuvre uit.
In dat geval geldt de voorang van rechts.

In deze situatie komen jullie beiden van links naar elkaar, en voeren jullie exact hetzelfde uit (tegenovergesteld aan elkaar).
Dit lijkt mij dus inderdaad een 50/50 te zijn.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2016 11:23

Wat staat er op het EAF? Beide in beweging op moment van impact?

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”