Verkeersongeval geen toestemming rechtsbijstandverzekering voor rechtzaak

TVO
Topic Starter

Verkeersongeval geen toestemming rechtsbijstandverzekering voor rechtzaak

#1 , 09 feb 2016 15:53

Een 3-tal maanden geleden had ik een ongeval (in recht, geen discussie hieromtrent).
Mijn wagen is omnium verzekerd en er is een aparte rechtsbijstandverzekering.
Mijn verzekeraar stelt voor om 2/3 van de werkelijke kosten voorkomend uit het ongeval te vergoeden.
Dit voorstel is naar mijn rechtsbijstandverzekering gegaan en zij hebben een voorstel gemaakt met een voorstel van een iets of wat verhoogd schadevergoedingsbedrag.

Dit voorstel heb ik besproken met een advocaat tijdens een zgn eerste consultatie (100 euro zelf betaald).
Het verschil tussen wat de rechtsbijstandverzekering voorstelde en de te verhalen kosten (berekend adhv de richtlijnen in art. 1382 e.v. v/h Belgisch BW en dus gezien als zijnde juridisch afdwingbaar) bedraagt 1586 euro.

Hoewel mijn rechtsbijstandverzekering de zienswijze van de advocaat niet betwist en dus de niet vergoede kosten tbv 1586 euro niet betwist, weigeren zij om toestemming te geven om over te gaan tot een rechtzaak tegen mijn verzekeraar. Gezien dit een vrij rechtoe rechtaan zaak is vind ik (en de door mij geconsulteerde advocaat) dit standpunt van mijn rechtsbijstandverzekeraar nogal vreemd.

Wie heeft vergelijkbare ervaringen en kan me toelichten wat de beste opties zijn om mijn gemaakte kosten tgv dit ongeval toch volledig vergoed te zien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2016 16:54

Wat een omniumverzekeraar moet betalen is niet hetzelfde als wat de aansprakelijke moet betalen op grond van art. 1382 BW. Toch spreek je van een vergoeding op grond van art. 1382 BW, te betalen door de omniumverzekeraar ... Heeft die advocaat berekend waar je recht op hebt op grond van art. 1382 BW? Dan heeft hij toch niet berekend wat de omniumverzekeraar moet betalen?
Dekt de rechtsbijstandsverzekering contractuele geschillen? Het geschil tussen jou en je omniumverzekering is geen geschil op grond van art. 1382 BW, maar een contractueel geschil.
Waarom stel je niet voor op grond van art. 1382 BW te procederen tegen de verzekeringsmaatschappij van de aansprakelijke van het ongeval?

High_hills

#3 , 13 mei 2016 11:16

Hoe is deze zaak afgelopen?
Ik heb namelijk hetzelfde aan de hand.Ongeval niet in fout en toch wil mijn verzekering de volledige schade niet vergoeden (via RDR).
Dus ik zou zelf een groot deel van de kosten moeten betalen voor de schade aangebracht door een derde aan mijn wagen.

Reclame

TVO
Topic Starter

#4 , 16 aug 2016 18:21

Hallo,

Sorry voor de erg late reactie.
Het schadegeval is na vele mailtjes en evenzovele telefoontjes met m'n verzekeringsagent naar behoren opgelost.
Ik ben volledig uitbetaald voor alle (behalve één) kostenposten.
Mijn verzekeringsagent heeft hier een grote (positieve) rol in gespeeld.
Vandaag echter zorgt de garage waar de auto gestald stond voor een onverwachtte wending, maar meer hierover in een nieuw bericht.

Iedereen alvast bedankt om mee te denken!

Terug naar “Verkeersongevallen”