Een 3-tal maanden geleden had ik een ongeval (in recht, geen discussie hieromtrent).
Mijn wagen is omnium verzekerd en er is een aparte rechtsbijstandverzekering.
Mijn verzekeraar stelt voor om 2/3 van de werkelijke kosten voorkomend uit het ongeval te vergoeden.
Dit voorstel is naar mijn rechtsbijstandverzekering gegaan en zij hebben een voorstel gemaakt met een voorstel van een iets of wat verhoogd schadevergoedingsbedrag.
Dit voorstel heb ik besproken met een advocaat tijdens een zgn eerste consultatie (100 euro zelf betaald).
Het verschil tussen wat de rechtsbijstandverzekering voorstelde en de te verhalen kosten (berekend adhv de richtlijnen in art. 1382 e.v. v/h Belgisch BW en dus gezien als zijnde juridisch afdwingbaar) bedraagt 1586 euro.
Hoewel mijn rechtsbijstandverzekering de zienswijze van de advocaat niet betwist en dus de niet vergoede kosten tbv 1586 euro niet betwist, weigeren zij om toestemming te geven om over te gaan tot een rechtzaak tegen mijn verzekeraar. Gezien dit een vrij rechtoe rechtaan zaak is vind ik (en de door mij geconsulteerde advocaat) dit standpunt van mijn rechtsbijstandverzekeraar nogal vreemd.
Wie heeft vergelijkbare ervaringen en kan me toelichten wat de beste opties zijn om mijn gemaakte kosten tgv dit ongeval toch volledig vergoed te zien?