verkeerde richting eenrichtingsstraat

LVDL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkeerde richting eenrichtingsstraat

#1 , 22 sep 2016 09:24

Enkele weken geleden had ik een verkeersongeval, ik kwam uit een zijweg van een hoofdbaan en diende voorrang te geven aan de weggebruikers die van rechts kwamen en deze die uit de weg recht voor mij de baan wouden over steken, van links kon principieel niemand komen gezien dit een éénrichtingsstraat naar de andere richting was. Nu ik kwam aan het kruispunt, moest een volle stop geven, er kwam iemand van rechts, ik kijk links voor me, ik kijk naar recht, het baan vak is vrij dus ik zet kalm aan. Er kwam in een redelijk hoge snelheid een wagen van links (verkeerde richting éénrichtingstraat). Deze auto raakt mijn voorbumper en komt slechts enkele meters verder tot stilstand (zijn 2 deuren zijn ingedeukt).

Gezien het kermis was, liet ik de politie komen, deze konden niet onmiddelijk pv opgestellen gezien het kermis was, dus gingen we enkele dagen nadien uitgenodigd worden om ons verklaring af te leggen. Ik heb dit reeds 2 weken gedaan, de tegenpartij nog steeds niet. Waardoor het PV eind deze week zal opgesteld worden zonder zijn verklaring.

Nu begin ik me zorgen te maken, ik was vrij zeker dat ik niet aansprakelijk kon gesteld worden gezien de tegenpartij uit een straat kwam waar je niet mag uitkomen. Toch beginnen anderen mij te vertellen dat ik wel aansprakelijk kan gesteld worden. Ik maak me echt grote zorgen. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 22 sep 2016 10:38

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken

#3 , 22 sep 2016 11:40

Opletten met deze rechtspraak die totaal anders is dan deze van TS, hij rijd een voorrangsweg over.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Lanox

#4 , 22 sep 2016 12:43

Opletten met deze rechtspraak die totaal anders is dan deze van TS, hij rijd een voorrangsweg over.
Inderdaad. De rechter motiveert zijn uitspaak op basis van artikel 12.3.1 uit de wegcode:
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
De rechter verklaart dat de aanrijdende partij geen voorrang heeft vanwege de rode tekst uit het artikel. Voor de TS is echter het blauwe deel van toepassing.

LVDL
Topic Starter

#5 , 22 sep 2016 13:41

Oke dat doe ik ook. Ik geef aan iedere bestuurder voorrang, maar de bestuurder die tegen mij is gereden reed in de verkeerde richting, Ik gaf voorrang zoals ik voorrang moest geven aan het verkeer (van links mag er niemand komen).

LVDL
Topic Starter

#7 , 22 sep 2016 14:00

Dus als ik het goed begrijp ben ik niet aansprakelijk?

Lanox

#8 , 22 sep 2016 14:23

Oke dat doe ik ook. Ik geef aan iedere bestuurder voorrang, maar de bestuurder die tegen mij is gereden reed in de verkeerde richting, Ik gaf voorrang zoals ik voorrang moest geven aan het verkeer (van links mag er niemand komen).
Nee dat doet u niet. U heeft geen voorrang gegeven aan de bestuurder die tegen u is gereden. Dat deze daar niet mocht zijn maakt volgens 12.3.1 niet uit aangezien hij zich op een voorrangsweg bevond en u dus een B1 of B5 hebt genegeerd.

scorpioen

#9 , 22 sep 2016 14:25

U begrijpt mij verkeerd.
Als het niet gaat om een voorrang van rechts verliest de bestuurder die op een voorrangsweg rijdt zijn voorrang niet omdat hij in een verboden richting rijdt. U begaat in principe een fout door geen voorrang te verlenen. Dan is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid. Degene die in een verboden richting rijdt begaat ook een fout in oorzakelijk verband met het ongeval. De rechter kan oordelen dat u toch niet aansprakelijk bent omdat het opdagen van de andere bestuurder voor u onvoorzienbaar is. Sommige rechters oordelen zoals u denkt: er mag niemand komen, dus u moest niemand verwachten, dus dat is onvoorzienbaar. Andere rechters beslissen dan: als je gekeken had, had je hem zien afkomen, dus niet onvoorzienbaar.

Lanox

#10 , 22 sep 2016 14:26

Dus als ik het goed begrijp ben ik niet aansprakelijk?
Hoe heeft u dat daaruit begrepen?
Het feit dat men rijdt waar men niet mag rijden, neemt niet weg dat men voorrang blijft hebben als men op een voorrangsweg rijdt.

sloeberken

#11 , 22 sep 2016 14:31

Voetgangers fietsers en dergelijke kunnen ook van links komen, u moet aan iedereen die zich op de voorrangsweg bevind voorrang verlenen.
Zou het niet nuttiger zijn eens een link van google maps te plaatsen.

LVDL
Topic Starter

#12 , 22 sep 2016 15:05

Fietsers mogen in dit geval ook niet in de tegengestelde richting rijden.
Voor voetgangers is op een punt enkele meters voor het kruispunt een oversteekpunt voorzien. Het is een uitsluitende eenrichtingstraat.
Wie de andere richting uit wil, moet langs een straat die er parallel met loopt.

LVDL
Topic Starter

#13 , 22 sep 2016 15:08

Ik denk dat iedereen het verkeerd begrijpt de voorrangsbaan eindigt daar waar ik oversteek, vanaf daar begint links van mij de eenrichtingstraat.

sloeberken

#14 , 22 sep 2016 17:30

Zet eens de link van google maps van de plaats, dat zou veel duidelijker zijn.

Terug naar “Verkeersongevallen”