redelijke gokPuur op basis van wegcode zijn beide partijen in fout.
De tegenpartij die de deur opent / heeft open staan:Artikel 28. Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Het doet er niet toe of de deur al open stond of dat de deur geopend werd, de aansprakelijkheid van deze partij is altijd betrokken tenzij in 1 uitzondering: als bewezen kan worden dat de deur al geruime tijd openstond EN deze een voorzienbare hindernis vormt. Uit uw verklaring kan ik opmaken dat deze geen voorzienbare hindernis vormde (u reed achteruit in het donker en ZAG de deur duidelijk niet).
mvg
ik zie het anders
de dame heeft op het ogenblik dat ze de deur opende om haar kind uit de auto te halen rond gekeken en gezien dat er geen gevaar was
dus heeft ze gedaan wat de wegcode van haar verwacht
ik zie in de rechtbank een bestuurder verschijnen die zelf beweert achteruit gereden te zijn, zonder dat hij iets kon zien
een rechter heeft in dit geval niet echt veel mogelijkheden