#29 , 16 nov 2013 22:12
Er zijn weldegelijk voorvallen waar het stoppen voor een voorzienbare hindernis de bovenhand heeft op voorrangregels.
Vermits ik aankom op een autosnelweg met daarop stapvoets verkeer, zou ik anders NOOIT kunnen invoegen. Zelfs als iemand volledig stopt, kan deze nog altijd plots gas geven en mij aanrijden terwijl ik met mijn invoeg maneuver bezig ben. Bewijs maar eens hoe het allemaal gelopen is, zonder getuigen of opname materiaal als bewijs.
Ik had, naar mijn schatting, voldoende ruimte achter mij gelaten om in te voegen. Ik reed hierbij quasi de hele beschikbare invoegstrook linksvoor de vrachtwagen aan gelijke snelheid met de file (dus nee, ik ben niet nog snel even iedereen voorbij gestoken zoals daar blijkbaar wel de norm is). Hij kon er dus van uit gaan dat ik, mits voldoende invoegruimte, zou invoegen. Deze is er dan ook gekomen, ik kan natuurlijk niet ruiken of hij bewust de plaats voor mij had voorzien, of dat hij op dit moment al onoplettend was, en daardoor vertraagde. De afstand tussen mij en hem was hoe dan ook meer dan hij eerst tussen hem en zijn voorligger hield (aan het begin van de invoegstrook), dus zou toch wel voldoende moeten zijn. Dit was misschien geen zee van ruimte, maar had, gezien de situatie wel voldoende om veilig te kunnen invoegen. (file, lage snelheid, tijdig aankondigen voor in te voegen, en het, al dan niet bewust, voorzien van de nodige ruimte voor invoegen)
Ik reed inderdaad veel dichter bij mijn voorganger, ik laat al speciaal het meeste plaats voor de vrachtwagen. T.o.v. mijn voorligger was dit duidelijk wel voldoende, want ik kon wel tijdig remmen, meer voorwaarden worden er aan mij niet gesteld. Verder zie ik dan ook niet in waarom het een probleem zou zijn dat ik hierdoor mijn maneuver niet had kunnen afmaken.
De vrachtwagen heeft hoe dan ook, over mijn wagen, beter zicht op het verkeer dan ik, waardoor hij veel beter kan anticiperen. Toch heeft hij totaal niet gemerkt dan zijn voorgangers plots remden. Ook had hij gemakkelijk een beetje links kunnen uitwijken (zonder een gevaar te betekenen voor de voertuigen links van hem), moest hij toch niet tijdig tot stilstand kunnen komen. Hij heeft echter blijkbaar niets gedaan om het ongeval te voorkomen. Ik zie niet in hoe dit met een oplettende chauffeur had kunnen gebeuren. (en als ik daarop steeds moet anticiperen, kan ik de baan gewoon niet meer op gaan)
PS De tussenafstand voor vrachtwagens telt enkel voor vrachtwagens onderling. Ik kan zeggen dat hij en zijn collega achter hem, er onderling zeker niet voldoende afstand op na hielden. De voorligger van de vrachtwagen was echter een gewone personenwagen. Op dat vlak is de wet vager. Had ik daar ook 50 meter afstand gehad, was er geen probleem geweest.