Sorry inazuma maar door mijn rijke ervaring en mijn 69 jaar leer ik nog graag iets bij, maar ik voel me hier niet geroepen om me te laten vernederen.Je illustreert nog maar eens dat je er geen verstand van hebt .
Neen, er wordt altijd gekeken in de rijrichting van het voertuig...Volkomen mee eens mjers dat is ook logisch, maar wat ik niet logisch vind en hier toch gesteld word is dit: dus bij achteruit rijden word dan links rechts.
Er wordt hier toch wat bij gesleept om toch maar gelijk te krijgen.Een vergelijkbaar voorbeeld.
Jij staat in de file en rijdt stapvoets vooruit (1à2 km/h) en je passeert daarbij een kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
Op het moment dat je met de auto vlak op het kruispunt bent, komt er een auto op het kruispunt (waar hij dus voorrang van rechts heeft) en botst in de flank van jouw wagen...
Heeft die auto dan voorrang van rechts? In principe wel, maar jij bent op dat moment een voorzienbare hindernis dus die auto moet kunnen stoppen.
Er wordt juist niets geslepenEr wordt hier toch wat bij gesleept om toch maar gelijk te krijgen.Een vergelijkbaar voorbeeld.
Jij staat in de file en rijdt stapvoets vooruit (1à2 km/h) en je passeert daarbij een kruispunt waar voorrang van rechts geldt.
Op het moment dat je met de auto vlak op het kruispunt bent, komt er een auto op het kruispunt (waar hij dus voorrang van rechts heeft) en botst in de flank van jouw wagen...
Heeft die auto dan voorrang van rechts? In principe wel, maar jij bent op dat moment een voorzienbare hindernis dus die auto moet kunnen stoppen.
1. file rijden is geen manoeuvre uitvoeren, daar stopt al elke vorm van vergelijking
2. je mag een kruispunt niet oprijden als je het niet kan verlaten (art 14.2)
3. omdat de tegenpartij in de fout gaat wil nog niet zeggen dat je zelf vrijgesteld bent voor je eigen fouten
Dus ja, indien dit voor een rechtbank komt zal je minstens mede aansprakelijk gesteld worden.
Op al uw vragen is reeds geantwoord in dit topic: 1. cassatie, 2. beide wagens doen een manoeuvre en er mag in twee richtingen gereden worden 3. achteruitrijdende wagen wordt niet noodzakelijk in het gelijk gesteld, maar TS mogelijk wel aansprakelijkIk snap niet waarom verschillende hier het voorrang van rechts argument bijslepen?
Die wagen reed achteruit: is een maneuver, op een weg waar alleen in 1 richting mag gereden worden.
Wie haalt het in zijn hoofd om die achteruitrijdende wagen in het gelijk te stellen?
Ik ben wel bekend met de wegcode...Ik heb u zelfs het artikel gegeven waarin letterlijk staat dat het niet mag. Nergens wordt uitzondering gemaakt voor stapvoets verkeer.2. Net daarom heb ik vermeld dat er stapvoets gereden wordt en niet stilgestaan. Dan mag je het kruispunt wel op