Bijna ongeval op rondpunt

scorpioen
Juridisch actief: Nee

Re: Bijna ongeval op rondpunt

#46 , 14 dec 2015 15:58

Dit is een geloofwaardige verklaring, dus daarom zal de rechter de voorrangplichtige auto in het gelijk stellen?
Neen.
Als de rechter vindt dat dit niet ongeloofwaardig is, maar dat niet bewezen is dat die rechter richtingaanwijzer aanstond, zal hij zeggen dat de fout van geen van de bestuurders bewezen is.
Naar mijn mening moet je effectief bewijzen dat die persoon aangaf te willen afslaan. Voorbeeld, aan de hand van getuigen.
Jij zegt dus dat je de fout van de tegenpartij dan moet kunnen bewijzen.
Dat is in ieder geval niet het standpunt van het overgrote deel van de rechtspraak (en het Hof van Cassatie). Die huldigen het standpunt dat ook de fout van de bestuurder die voorrang moet verlenen moet bewezen worden.
Om een voorbeeld te geven. Als ik mijn voorligger aanrij omdat ik niet tijdig kan stoppen ben ik volgens de regels altijd in fout.
Neen. Je moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis. Er is geen vermoeden dat de bestuurder die zijn voorligger aanrijdt in fout is.
En als we nu jouw redenering volgen, dan kan ik beweren dat die persoon achteruit reed, en zo tegen mijn auto reed. Als die persoon mijn bewering niet kan weerleggen dan is hij in fout?
Neen, ik moet dan bewijzen dat hij effectief achteruit reed.
Ik heb toch al verschillende vonnissen gezien waarin de rechter zegt: die bestuurder zegt dat de bestuurder voor hem achteruit reed, de andere bestuurder zegt dat hij stilstond en dat de andere hem aanreed, er zijn geen getuigen, dus ik weet niet wat er is gebeurd, dus de fout van geen enkele bestuurder is bewezen.
Ook hier weer: dan is ook niet bewezen dat de eerste bestuurder in fout was. Dan is de fout van geen enkele bestuurder bewezen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#47 , 14 dec 2015 16:07

scorpioen, ik heb absoluut geen zin in een welles-nietes discussie. Ik laat het hier dan ook bij.

In het verkeer zijn er bepaalde regels te volgen. Per definitie is de persoon die de regels niet volgt in fout. Tenzij hij een uitzonderlijke situatie kan bewijzen.

Volgens jouw is het voldoende een vermoeden te hebben van een uitzonderlijke situatie...
Volgens mij moet hij dit bewijzen... Anders kan iedereen vanalles beginnen beweren.

Hopelijk delen anderen hier ook hun mening over.

Alfred J

#48 , 14 dec 2015 16:13

Heu, ik geef een gefundeerd en duidelijk antwoord op uw opmerkingen. Ik speel NERGENS op de man. Mijn antwoorden staan u niet aan, waardoor u MIJ verwijt niet te willen antwoorden. Een flagrante leugen. DAT is op de man spelen, mijn beste.

Zie mijn antwoord hierboven: ik heb nooit op de man gespeeld, en altijd relevante argumenten geformuleerd die mijn mening ondersteunen. Ik heb nergens beweert dat iedereen die mening moet volgen, maar jij wil mijn argumenten zelfs niet deftig lezen en jouw grote gelijk opdringen aan mij. Als ik met die houding van jou niet akkkoord ga, verwijt je me nu dat ik op de man speel en niet fatsoenlijk wil antwoorden? Beetje serieus blijven, hé, Alfred. Als er nu iemand op de man begint te spelen, bij jij het wel!
Volgens mij hebben we ook weer een aparte interpretatie van 'op de man spelen'. Ik zal nog een poging ondernemen:

Posting #11 door jou: verwijt dat ik moet lezen wat je schrijft
Posting #17 door jou: verwijt dat ik niet aandachtig lees
Posting #21 door jou: verwijt dat ik moet bijstuderen

3x persoonlijke (onnodige) verwijten, maar je speelt niet op de man? Je mag uiteraard de postings van mij linken waarin ik je persoonlijk aanval, dan zal ik er in de toekomst op letten.
Je beseft zelf niet hoeveel waarheid er achter je sarcasme zit, mijn beste. Uw laatste antwoord bewijst wel hoe moeilijk je om kan met iemand die er een andere mening op na houdt, zelfs als die persoon letterlijk zegt dat je niet akkoord hoeft te gaan met die mening.
Terug naar de start van onze discussie, mijn posting #10 waarin ik stel dat er geen regels bijgemaakt moeten worden omdat huidige niet gevolgd worden. Jouw posting #11 verwijt mij dat ik niet kan lezen en dat je absoluut geen regel gaat bijmaken omdat de huidige niet gevolgd wordt, maar dat het echt een extra regel is voor de duidelijkheid. Gaan we dan naar jouw posting #27, dan geef je toe dat "half Vlaanderen aan ronde punten staat te wachtn om op te rijden omdat mensen op het ronde punt niet aangeven dat ze gaan afslaan.". Dat niet aangeven dat ze gaan afslaan slaat dus rechtstreeks op het feit dat de huidige regels niet gevolgd worden. Het lijkt mij dan ook duidelijk dat je dus wel degelijk een regel aan het bijmaken bent omdat de huidige niet gevolgd wordt.

Reclame

scorpioen

#49 , 14 dec 2015 16:14

Als het niet uit te maken is wie een fout heeft gemaakt, dan betalen de verzekeringsmaatschappijen juist niets uit.
Dan draait iedereen zelf op voor de eigen kosten.
Misschien art. 19bis-11, § 2, WAM-Wet en de rechtspraak daarover eens lezen.

sloeberken

#50 , 14 dec 2015 16:30

Er is een verschil tussen het opzetten van de richtingaanwijzer op een gewone (voorrangs)weg en op een rotonde.
Een rotonde is een voorrangsweg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#51 , 17 dec 2015 12:40

Volgens mij...
Meen je dat nu echt, Alfred? Kan je het nog steeds niet loslaten? Mijn god, man... :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#52 , 17 dec 2015 12:48

Beide bestuurders zijn onschuldig tot hun schuld bewezen wordt.
Heu... Als iemand die een rotonde oprijdt, een wagen aanrijdt die er al op reed, welk bewijs wil je dan? Je kan zo gaan argumenteren dat de wagen die aangereden was, "uit het niets is verschenen", en dat het dan maar aan de aangereden wagen is om te bewijzen dat hij NIET "zomaar uit het niets is verschenen"? Want zo absurd maak je het wel met die redenering. Ik denk dat er weinig rechters dergelijke absurde gedachtengang gaan volgen, hoor...
Omdat hij geen voorrang verleende is hij schuldig? Neen.
Heu... JA!
Hij kan in zijn rechtmatige verwachtingen bedrogen zijn.
Niet zeveren, hé. Als je ergens een overtreding maakt die beboet is, zal je voor de politierechter ook niet moeten afkomen met "Jamaar, mijnheer de juge, ik werd in mijn rechtmatige verwachtingen..." :roll: :roll: :roll:

Anyway, ik denk niet dat ik u op een ander gedacht ga kunnen brengen, maar bon. Ik volg u dus niet in dit verhaal en betweifel zéééér sterk over dergelijke argumentatie voor een rechtbank zal pakken. Er zal ergens wel een loony rechter rondlopen die hierin meegaat, maar volgens mij hebben de meesten wel genoeg gezond verstand om niet op dit soort flauwekul in te gaan, hoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alfred J

#53 , 17 dec 2015 13:59

Volgens mij...
Meen je dat nu echt, Alfred? Kan je het nog steeds niet loslaten? Mijn god, man... :roll: :roll: :roll:
Ik ben blij dat je je frustratie op zo'n leuke manier kan afreageren, 't is immers niet voor iedereen weggelegd om dat op een normale manier te doen. Maar het spijt me dat ik je vastgezet heb hoor. Ga nu maar weer verder met extra regels verzinnen :)

Gebruiker21

#54 , 17 dec 2015 14:05

Ik ben blij dat je je frustratie
Mijn frustraties? :lol:
op zo'n leuke manier kan afreageren, 't is immers niet voor iedereen weggelegd om dat op een normale manier te doen.
Da's inderdaad duidelijk, mijn beste Alfred. Da's inderdaad duidelijk...
Maar het spijt me dat ik je vastgezet heb hoor.
Je hebt mij... "vastgezet"? :lol:
Ga nu maar weer verder met extra regels verzinnen :)
O...K...? Dahaag!... :roll: :roll: :roll: Paar frietjes te weinig voor een Happy Meal, als je het mij vraagt... :lol:
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 17 dec 2015 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#55 , 17 dec 2015 14:07

Volgens mij...
Ik ben blij dat je je frustratie op zo'n leuke manier kan afreageren, 't is immers niet voor iedereen weggelegd om dat op een normale manier te doen. Maar het spijt me dat ik je vastgezet heb hoor. Ga nu maar weer verder met extra regels verzinnen :)
Alfred, je plaat draait door. Je begint zelfs op mijn zenuwen te werken.
Tom is iemand die bijna 5000 berichten op zijn naam heeft, ,jij met je 122 berichten zou beter wat meer respect tonen. En aan je berichten te zien is de juridische kennis bij jouw vrij beperkt.
Buiten wat beschuldigingen breng je niets bij op dit topic en heeft TS niets aan uw opmerkingen.

Alfred J

#56 , 17 dec 2015 14:17

Je hebt mij... "vastgezet"? :lol:
Posting #52 van mij, je maakt wel degelijk regels bij omdat huidige niet gevolgd worden, oorspronkelijke start van onze discussie. Geef je daar uiteindelijk zelf toe, dat is het punt.
Alfred, je plaat draait door. Je begint zelfs op mijn zenuwen te werken.
Tom is iemand die bijna 5000 berichten op zijn naam heeft, ,jij met je 122 berichten zou beter wat meer respect tonen. En aan je berichten te zien is de juridische kennis bij jouw vrij beperkt.
Buiten wat beschuldigingen breng je niets bij op dit topic en heeft TS niets aan uw opmerkingen.
Op welke manier moet ik meer respect tonen? Door niet meer te reageren op / in te gaan tegen iemand met 5.000 postings? Door geen discussie te starten met zo'n persoon? Waar ben ik volgens u onrespectvol geweest? Ik leer graag bij.

Verder heb ik hier ook nergens gesteld dat ik juridische kennis heb, want die heb ik inderdaad niet. Ik heb enkel gesteld dat het onnodig is een extra regel uit te vinden in dit geval, wat naar mijn mening nog redelijk ontopic was. Een extra regel zou het probleem van TS ook niet opgelost hebben, want het ging om een vergissing van de bestuurder die de rotonde eerst wel wou verlaten maar uiteindelijk niet deed.

Gebruiker21

#57 , 17 dec 2015 14:23

@mjers, zullen we even met zijn allen afspreken Alfred te negeren? Is het beste voor iedereen, denk ik, Alfred incluis. ;) Had ik beter 15 replies geleden al gedaan, maar bon... Bij deze dus...

sloeberken

#58 , 17 dec 2015 15:17

@mjers, zullen we even met zijn allen afspreken Alfred te negeren? Is het beste voor iedereen, denk ik, Alfred incluis. ;) Had ik beter 15 replies geleden al gedaan, maar bon... Bij deze dus...
Iemand boycotten is geen goede zaak, gezond verstand wel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#59 , 17 dec 2015 15:48

Iemand boycotten is geen goede zaak, gezond verstand wel.
Negeren is niet boycotten. Als ik Greenpeace activisten zie "ronselen"' op straat, zal ik hen negeren, maar niet boycotten. Vrij wezenlijk verschil. Laten we over het gezond verstand maar zwijgen. Als iemand na het statment "Let's agree to disagree" nog steeds doorgaat om zijn grote gelijk te halen, is het begrip "gezond verstand" ver te zoeken. Alfred-case closed, dus :wink: .

scorpioen

#60 , 17 dec 2015 16:23

Deze discussie heeft verder inderdaad geen zin. We gaan elkaar niet overtuigen. Dat is ook mijn bedoeling niet. Zij die dit lezen, betrokken zijn bij een ongeval, en menen dat zij in hun rechtmatige verwachtingen bedrogen werden door het gedrag van de andere bestuurder weten ondertussen dat zij dit argument voor de rechtbank kunnen gebruiken. Dit argument wordt dagelijks voor onze rechtbanken gepleit en toegepast.

En ik weet echt wel waarover ik spreek. Ik ben beroepshalve dagelijks met 'het recht' bezig, waaronder ook met verkeersongevallen. En ik word in mijn vak echt niet als een onnozelaar beschouwd, integendeel.

Terug naar “Verkeersongevallen”