reparatie verplicht bij aanrijding<->familiale verzekering

vero78
Topic Starter

reparatie verplicht bij aanrijding<->familiale verzekering

#1 , 19 jul 2010 20:00

Beste,

In april ben ik aangereden door iemand (ikzelf was op een koersfiets) en de andere persoon ook met de fiets. Alle gegevens van de familiale verzekering zijn uitgewisseld en ik heb alle medische kosten en onderzoeken enz moeten oplijsten en een afschrift van de mutualiteit moeten vragen. Nu heb ik vandaag melding gekregen van mijn verzekering (zonder dat er een expert is langs geweest) :

"Wij hebben van de Verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij de bevestiging gekregen dat zij akkoord gaan met het bestek dat u binnenbracht voor het herstellen van uw fiets. U mag deze herstelling dus laten uitvoeren en hiervoor het factuur binnenbrengen.

Ben ik verplicht de reparatie uit te voeren, ik zou misschien een ander stuur willen plaatsen.

Alsook is alles afhankelijk van het totale schadebedrag dat ik zal krijgen. Ik heb voor de medische opvolging en onderzoeken 5 naar het ziekenhuis moeten gaan (alsook hiervoor heb ik overuren dienen te nemen).

Is het uitbetalen van de opgenomen overuren + km's voor het ziekenhuis bezoek + parkeergeld(met ticket van het ziekenhuis te bewijzen) verplicht ? Alsook mijn helm is stuk, en heeft mijn fiets wel wat schade 'krassen' waardoor er nog wel mee gereden kan worden maar voor een koerfiest met maar 1500km op is dit dus een redelijk nieuwe fiets. Hoe wordt dit berekend? Krassen aan de rem, frame verf, klikpedaal.

Wat mag ik allemaal verwachen of eisen?

Alvast dank

vero78

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jul 2010 17:45

Normaal moet je gewoon de schade vergoed krijgen. Het is niet verplicht om het geld dat je door middel van de schade hebt ontvangen te investeren in de herstelling van de schade.

Zit in het bestek dat u hebt binnengebracht niet reeds alle kosten die noodzakelijk zijn voor de fiets?

De schadevergoeding moet bestaan uit alle kosten die zijn gemaakt naar aanleiding van het schadegeval. De regel in het Belgische recht is de integrale schadevergoeding.

j.demoor

#3 , 21 jul 2010 11:00

‘De schade aan een voertuig, die door de aansprakelijke veroorzaker van een ongeval moet worden vergoed, vloeit niet voort uit het feit dat het slachtoffer de prijs van de zaak moet derven, doch wel hieruit dat het van de zaak zelf is beroofd; de benadeelde moet dus worden hersteld in de toestand waarin hij verkeerde ten dage van het ongeval indien het voertuig niet beschadigd was geweest door de fout van de veroorzaker van het ongeval, zonder dat het slachtoffer moet aantonen dat het al dan niet herstellingen heeft laten uitvoeren .‘(Cass. 13 januari 1983,J.J.P. 1984,210 en http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

‘U MAG deze herstelling dus laten uitvoeren en hiervoor het factuur binnenbrengen‘ houdt niet in dat u VERPLICHT bent de herstelling te laten uitvoeren om uw schadevergoeding te ontvangen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

vero78
Topic Starter

#4 , 21 jul 2010 14:12

hallo Float J. De Moor

alvast dank voor jullie reactie.

Ik wacht nog even af wat mijn verzekeringsagente zegt nav mijn mail met de vraag naar het totale bedrag waar ik recht op heb (incl krassen, overuren opgenomen voor medische onderzoeken, km vergoeding, helm, + stuur).

bedankt voor de verwijzing naar het wetboek in geval van discussie kan ik dit aantonen.

ik hou jullie op de hoogte

mvg

vero78

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2010 10:59

PS ook de BTW moet betaald worden als schadevergoeding

cdelahaye

#6 , 24 jul 2010 22:39

Wie is uw makelaar ? Of heb je weeral direct writer brol; iets goedkoper maar bij schade komt dit ervan he?

vero78
Topic Starter

#7 , 03 aug 2010 19:13

nee ik heb een makelaar het is mijn makelaar die me vertelde dat ik het mocht laten maken (bevestigd door de tegenpartij) laat he maar maken maar ik ben niet echt van zin om het te laten herstellen daar ik volgend jaar een nieuw stuur ga plaatsen of de fiets ga verkopen.

intussen heb ik het bestek van een nieuwe remschijf + pedaal + helm ook doorgegeven daar hierom krassen zijn en op de helm ook deuken maar deze betaald de verzekering blijkbaar niet terug ze verrekenen een percentage van de nieuwe waarde.

pfff al die verzekerings kwesties uiteindelijk ben je altijd in het zak gezet al ben je zelf het slachtoffer...

vero 78

Terug naar “Verkeersongevallen”