fietspad verplicht?

kwispel
Topic Starter

fietspad verplicht?

#1 , 28 sep 2013 20:22

Ik woon in een drukke buurt met heel veel fietspaden. Wat zie ik? Vele fietsers rijden gewoon op straat. Zijn ze eigenlijk verplicht om van dat fietspad gebruik te maken? Wat als een automobilist een fietser aanrijdt die op straat rijdt terwijl er een fietspad is voorzien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 28 sep 2013 20:28

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#3 , 29 sep 2013 00:32

Ik ga ervan uit dat u bedoelt dat de automobilist dit niet expres deed? (zoals ik al enkele keren heb gedacht bij wielerterroristen)
Dan is de fietser in fout en moet deze de schade aan de auto vergoeden, maar de automobilist (zijn verzekering) vergoed wel de lichamelijke schade van de fietser.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 30 sep 2013 15:15

Ik ga ervan uit dat u bedoelt dat de automobilist dit niet expres deed? (zoals ik al enkele keren heb gedacht bij wielerterroristen)
Dan is de fietser in fout en moet deze de schade aan de auto vergoeden, maar de automobilist (zijn verzekering) vergoed wel de lichamelijke schade van de fietser.
De lichamelijke schade aan de fietser wordt in inderdaad in ieder geval vergoed door de verzekeraar van de auto.

De fietser dient echter pas de schade aan de auto te vergoeden als deze in fout is. Het bewijs daarvoor moet worden geleverd door de autobestuurder.

Als de fietser een volstrekt voorzienbare hindernis uitmaakt - ook al reed hij wederrechtelijk op straat - moet deze de schade aan de wagen niet vergoeden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”