Dashcam als bewijs bij ongeval?

Purple
Topic Starter

Dashcam als bewijs bij ongeval?

#1 , 01 feb 2014 19:25

Is een opname met een dashboard camera een wettig bewijsstuk om bij een verkeersongeval te oordelen over het al dan niet in fout zijn?

Deze middag had ik een aanrijding.
Ik reed op Ginderbuiten (voorrangsweg) de tegenpartij kwam uit de Brandstraat. https://maps.google.be/maps?q=ginderbui ... JsBELYDMAo" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij het naderen van de kruising stond de tegenpartij stil (op de haaientanden).
Toen ik dichter kwam, schoot hij voor me in.

Ik remde om een aanrijding te vermijden.
Echter toen hij voor me in was ging hij van vlug optrekken naar een complete stop. (gooide alles dicht).
Ik ging aan het schuiven (nat wegdek).
Op het moment dat ik denkt, dat wordt nipt. Botsen of niet. Rijd hij plots achterruit en zit ik er natuurlijk op.
Hij verklaarde dat hij wilde parkeren.
Echter was er daar geen parkeergelegenheid buiten het verdrijvingsvlak in de bocht.
Ook heeft hij geen richting aangewezen.

Als dit neutraal bekeken wordt, ben ik gewoon op hem in gereden. (te voorziene hindernis?)
Ik noteer op het aanrijdingsformulier hoe het gebeurd is.
Hij zegt dat hij aan het parkeren was toen ik hem aanreed.

Echter als je het filmpje bekijkt, is er toch een andere kijk op de zaak:
Hij schiet voor me in op een voorrangsweg.
Hij remt plots, waarbij zijn remlicht links achter niet werkt.
Hij geeft geen richting aan.
Op het moment dat hij achteruit rijd, zie je wel de achteruitrijlichten aan gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2014 19:35

Voor de rechtbank kan u alle middelen van recht gebruiken het is de rechter die beslist of bewijs toelaatbaar is.

Purple
Topic Starter

#3 , 01 feb 2014 19:55

Rechtbank zal het voor mij niet worden.
Ik reed met de firmawagen.

De verzekering van de leasing en de tegenpartij zijn verzekering zullen het waarschijnlijk onderling uitvechten.

In mijn recht of niet, mij kost het niets.
Ik krijg hoogstwaarschijnlijk zelfs niets te horen over de afloop.
Enkel waar en wanneer ik de wagen moet binnenbrengen voor herstelling.
Maar zou het wel schandalig vinden dat "mijn" verzekering de tegenpartij zou moeten vergoeden.

Als je het filmpje bekijkt, lijkt het zelfs of hij de aanrijding opzocht.
Met een oude, reeds geblutste en geroeste wagen. Er zijn er meer die zo wat proberen bij te verdienen.

Heb in ieder geval het filmpje meegestuurd met het aanrijdingsformulier.
Het is de enige manier waarmee ik kan bewijzen dat hij plots alles dicht gooide en achteruit reed.
En niet al bezig was met parkeren toen ik op hem inreed zoals hij verklaarde.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2014 19:57

Op de dashcam ziet u de wagen toch ook van rechts komen in dit geval van de ondergeschikte weg?

Purple
Topic Starter

#5 , 27 mar 2014 12:16

Ik ben volledig in mijn recht gesteld.
Alle schade was verhaalbaar bij de tegenpartij.

Onze fleetmanager en de leasingmaatschappij was zeer blij met de beelden van de dashcam.

Zonder was ik volgens hun altijd in fout geweest.
Dan was het woord tegen woord en kon ik niet bewijzen:
-dat hij voor me inreed, en niet al een tijdje bezig was met parkeren zoals hij verklaarde op EAF
-dat hij achteruit reed en niet stilstond
-dat zijn reactie/gezichtsuitdrukking bij het uitstappen niet diegene was van iemand die net een ongeluk heeft gehad, maar eerder van "yes, kassa kassa"

Terug naar “Verkeersongevallen”