aanrijding

belvedere86
Topic Starter

aanrijding

#1 , 28 mei 2014 13:26

situatie: mijn vriendin rijdt binnen de bebouwde kom de wettelijke snelheid. ze wil ergens links indraaien + gebruikt daarvoor richtingaanwijzer. echter merkt de vrachtwagenchauffeur achter haar dit te laat op + op basis van de vele remsporen rijdt hij ook te snel en ramt haar linkerflank.

Nu beweert de verzekering dat het elk voor zich is. Volgens hun moest mijn vriendin het verkeer achter haar correct inschatten.. Wat voor zever is dat nu? als je u richtingaanwijzer gebruikt kun jij er toch niet aan doen dat de chauffeur achter u niet geconcentreerd is + te snel rijdt.

chauffeur van de vrachtwagen is natuurlijk weer een buitenlander. Daarom dat ik denk dat de verzekeringen er zich vlug van willen afmaken!

advies?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 28 mei 2014 13:48

Als ze haar maneuver uitvoert zoals het moet (en dus richtingaanwijzer, vertragen EN zoveel mogelijk naar linkerkant van de rijstrook) kan die vrachtwagen (als die op dezelfde rijstrook rijdt) onmogelijk in de linkerflank rijden, alleen maar achteraan. Tenzij je vriendin naar rechts uitweek alvorens links in te rijden (en dan ziet het er niet goed uit voor je vriendin) of tenzij de vrachtwagen jouw vriendin wou inhalen, en dat is nog een andere situatie...
Een goeie vraag zou zijn: als je vriendin in plaats van in te draaien tot stilstand was gekomen (bvb omdat de straat die ze wou inrijden niet vrij was), wat zou er dan gebeurd zijn ? Was de vrachtwagen dan achterop de wagen van je vriendin geknald ? of was de vrachtwagen je vriendin dan (links) voorbijgedenderd ?

Welke verzekering beweert dat het elk voor zich is ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 28 mei 2014 13:51

Beste

Waren er getuigen van de feiten? Bevestigen deze dat uw vriendin zich inderdaad reeds had voorgesorteerd naar links ėn ook de richtingaanwijzer aanhad?In dat geval ligt de aansprakelijkheid exclusief bij de tegenpartij. Mogelijks kan ėėn en ander ook worden aangetoond aan de hand van remsporen e.d.

Blijft uw verzekering volhouden, dan vraagt u toepassing van de objectiviteitsclausule en kan u de zaak op kosten van de verzekeraar aan een advocaat van uw keuze die een advies opstelt.

Dat de tegenpartij een buitenlandse nummerplaat had, maakt niet uit. Zij hebben verlicht een schaderegelaar in België, die uw vordering opvangt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

belvedere86
Topic Starter

#4 , 28 mei 2014 14:33

Als ze haar maneuver uitvoert zoals het moet (en dus richtingaanwijzer, vertragen EN zoveel mogelijk naar linkerkant van de rijstrook) kan die vrachtwagen (als die op dezelfde rijstrook rijdt) onmogelijk in de linkerflank rijden, alleen maar achteraan. Tenzij je vriendin naar rechts uitweek alvorens links in te rijden (en dan ziet het er niet goed uit voor je vriendin) of tenzij de vrachtwagen jouw vriendin wou inhalen, en dat is nog een andere situatie...
Een goeie vraag zou zijn: als je vriendin in plaats van in te draaien tot stilstand was gekomen (bvb omdat de straat die ze wou inrijden niet vrij was), wat zou er dan gebeurd zijn ? Was de vrachtwagen dan achterop de wagen van je vriendin geknald ? of was de vrachtwagen je vriendin dan (links) voorbijgedenderd ?

Welke verzekering beweert dat het elk voor zich is ?
die vrachtwagen gaat haar veel te laat gezien hebben. pas bij het overdraaien en heeft zo de voorkant geraakt. moest de vrachtwagen vol op de koffer zijn ingereden was het sowieso de schuld van de vrachtwagenchauffeur. maar nu dat de schade linksvooraan is, maakt dit het moeilijker blijkbaar.

op die vraag kan ik niet antwoorden. zit zelf nog op mijn werk.

Nuja hoor dat de verzekering er alles aan gaat doen maar kan tijdje aanslepen volgens dat ik hoor. Is KBC trouwens.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 28 mei 2014 14:51

Is het uw verzekering die een verdeling van aansprakelijkheid voorstelt?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

belvedere86
Topic Starter

#6 , 28 mei 2014 18:50

chauffeur vrachtwagen heeft ook tegenstrijdige verklaringen afgelegd. volgens de agente is mijn vriendin in haar recht maar zij is natuurlijk geen politierechter (in het geval dat de verzekeringen er onderling niet uitgeraken, zal het rechtbank worden)

Nu vroeg ik mij af of dat wordt bijgehouden dat de chauffeur tegenstrijdige verklaringen aflegt?

de verzekering stelt het niet echt voor. ze zeiden dat het een moeilijke zaak wordt en dat het misschien elk zijn deel wordt... afwachten dus.

lohabra

#7 , 28 mei 2014 19:44

Een makkelijke zaak, zal dit zeker niet worden.

Voor uw vrouw geldt:

19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met éénrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers;.

Voor de vrachtwagenchauffeur geldt:

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

En ik treed advodanck bij. Indien u idd. afdoende kan bewijzen, dat uw vrouw reeds naar links pinkte + voorgesorteerd had naar links, geldt voor de vrachtwagenchauffeur ook:

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra

#8 , 28 mei 2014 19:49

Als ze haar maneuver uitvoert zoals het moet ....
Van richting veranderen, is géén maneuver maar een gereglementeerde rijbeweging.
chauffeur vrachtwagen heeft ook tegenstrijdige verklaringen afgelegd.

Dat kan later uiteraard van pas komen in de rechtbank. Zijn versie wordt daardoor (mogelijks) minder aannemelijk.
volgens de agente is mijn vriendin in haar recht maar zij is natuurlijk geen politierechter
Die agente is dan haar boekje ferm te buiten gegaan. Zij hoort in te staan voor de veiligheid van het verkeer en eventuele aanwezigen bij het ongeval (betrokkenen, getuigen, hulpverleners) én neutrale en objectieve vaststellingen te doen. Het komt haar hoegenaamd niet toe, enig oordeel te vellen over wie aansprakelijk gesteld zou kunnen worden.
in het geval dat de verzekeringen er onderling niet uitgeraken, zal het rechtbank worden
Precies. Het is niet aan die agente om daar uitspraken over te doen. Zij hoort neutraal te blijven.
Nu vroeg ik mij af of dat wordt bijgehouden dat de chauffeur tegenstrijdige verklaringen aflegt ?
De beide verklaringen staan in het dossier, dat overgemaakt wordt aan het parket. Als het parket het dossier vrijgeeft, kan uw advocaat de verklaringen van de tegenpartij en eventuele getuigen opvragen. Desgevallend kan hij uiteraard in de rechtbank zijn voordeel (proberen te) halen uit de tegenstrijdigheden in de verklaringen van de tegenpartij. Hoe meer tegenstrijdigheden er aangetoond kunnen worden in diens verklaringen, hoe minder aannemelijk zijn versie wordt in de rechtbank.

Het kan evenwel een tijdje duren eer het dossier vrijgegeven wordt. Nu heeft uw wellicht een attest ongeval ontvangen + een afschrift van de verklaring van uw echtgenote. Het kan wel nog enige tijd duren eer het parket de zaak gaat vrijgeven. Daarom is het altijd aan te raden om daarbovenop -ook bij tussenkomst politie- erop aan te dringen dat een Europees aanrijdingsformulier wordt ingevuld.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

workingmum

#9 , 05 jun 2014 16:54

Ik heb drie jaar geleden bijna net hetzelfde meegemaakt en heb verleden maand de rechtzaak gewonnen.
Dus als de vrachtwagen achter haar reed is het aan hem om aan te tonen dat jouw vriendin niet duidelijk genoeg maakte dat ze links wou inslaan.

Terug naar “Verkeersongevallen”