niet willen aangeven van een ongeval met gekwetsten

leeninge2015
Topic Starter

niet willen aangeven van een ongeval met gekwetsten

#1 , 28 jan 2015 21:50

Ik zat met een vriend met voorlopig rijbewijs in de auto en toen hebben we een ongeval gehad. Het was niet ernstig maar ik heb wel een whiplash, en een posttraumatische reactie waardoor ik bijna niet kan praten en spastische bewegingen maak met mijn armen.
Mijn vriend wil geen aangifte doen van het ongeval bij zijn verzekering , ik denk dat hij bang is omdat hij reed met voorlopig rijbewijs en ik heb nog geen 8 jaar een rijbewijs dus ik ben geen geldige begeleider.
Ik was ook op weg van het werk naar huis en mijn werk wil dit niet zien als arbeidsongeval.
Wat kan ik doen ?
Ik ben al 2 x naar de huisdokter geweest en al 2x naar het ziekenhuis, waar ik onderzocht ben en er is ook een scan genomen van mijn hoofd.
Wie moet opdraaien voor deze kosten en hoe kan ik mijn vriend verplichten om aangifte te doen?
Hoe kan ik mijn werk aanzetten om dit aan te geven als arbeidsongeval ( weg van en naar het werk )
Moet ik klacht indienen bij de politie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 jan 2015 21:54

En de tegenpartij???
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2015 22:45

Aangifte bij politie doen met alle gevolgen van dien natuurlijk. Zowel de positieve als mogelijk de negatieve.
Waarom wordt het ongeval niet als arbeidsongeval erkend?

Reclame

Meeboo

#4 , 29 jan 2015 07:46

inderdaad, wat met de tegenpartij?

AdvoBleyaert
Contacteer: Website

#5 , 29 jan 2015 09:19

Citaat vraagsteller:
ik denk dat hij bang is omdat hij reed met voorlopig rijbewijs en ik heb nog geen 8 jaar een rijbewijs dus ik ben geen geldige begeleider
Citaat Franciscus:
Aangifte bij politie doen met alle gevolgen van dien natuurlijk. Zowel de positieve als mogelijk de negatieve.
(eigen onderstreping)

Art. 30 WPW:
§ 2. (...) met geldboete van 50 (euro) tot 500 (euro), (...), wordt gestraft hij die : <W 2003-02-07/38, art. 9, 011; Inwerkingtreding : 01-03-2004> <W 2005-07-20/52, art. 8, 1 °, 014 ; Inwerkingtreding : 31-03-2006>
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, § 1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
2° met het oog op de scholing in het sturen, een persoon begeleidt die in overtreding is met de bepalingen van 1°;
(boetes x 6)

Art. 6, 3° b K.B. 23.03.1998 betreffende het rijbewijs:
3° De begeleider :
b) moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de (categorie B+E, [1 C1, C1+E, C of C+E]1 de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt en op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie [1 D1, D1+E, D of D+E]1 de leeftijd van 27 jaar; <KB 2006-07-10/30, art. 14, 6°, 014; Inwerkingtreding : 01-09-2006>

leeninge2015
Topic Starter

#6 , 29 jan 2015 09:49

En de tegenpartij???
Er was geen tegenpartij.

De auto is geslipt op gladde weg en heeft een paal geraakt en de afsluiting van een wei.

We weten niet waarom de werkgever het niet wil zien als arbeidsongeval. Ze zeggen dat arbeidsongevallen alleen gelden als ze effectief op het werk gebeuren, maar dit was op de weg terug van het werk.

leeninge2015
Topic Starter

#7 , 29 jan 2015 09:50

De bijrijder heeft een rijbewijs sinds vorig jaar en is 25 jaar oud

sloeberken

#8 , 29 jan 2015 10:28

Werkgever is verplicht verzekerd te zijn voor zijn werknemers, ook van en naar het werk. Lichamelijk letsel word altijd vergoed.

http://www.medischeexpertise.be/droit/droit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#9 , 29 jan 2015 11:05

Geen tegenpartij.... en de eigenaar van die paal of boom dan?
Gewonden is onopzettelijke slagen en verwondingen met werkonbekwaamheid.
Uiteraard zal firma niet erkennen als er geen aangifte is gedaan.

Indien geen uitspraak zal u mogelijk de rest van uw leven rondlopen met pijn of zal die op een bepaald ogenblik opduiken.... en ik weet waar ik over spreek.
Twee cases in eigen familie waar gelukkig voor slachtoffer wel aangifte is gedaan. Rekeningen voor operaties worden nu door verzekering (derden) betaald.

giserke

#10 , 29 jan 2015 11:25

Uw 'vriend' wil een ongeval waarbij jij gekwetst ban niet aangeven aan zijn verzekering, omdat hij vreest dat zijn premie zal stijgen?
In dit geval kan je U af vragen of dat dan wel uw 'vriend' is.

Ten tweede, U zegt dat uw 'vriend' een voorlopig rijbewijs heeft en dat je voor uw werk op de baan was?
1: Uw 'vriend' mag met een voorlopig rijbewijs in dienstverband niet achter het stuur zitten met een collega naast hem.
2: Als U in dienstverband op verplaatsing bent met een auto is uw werkgever wel aansprakelijk. Zijn verzekeringen moeten wel aangesproken worden.

Als uw 'vriend' dit niet wil aangeven, stap zelf naar de politie om aangifte te doen. En wees gerust dat ze uw 'vriend' van zijn bed gaan lichten indien nodig.

mava105

#11 , 29 jan 2015 11:42

2: Als U in dienstverband op verplaatsing bent met een auto is uw werkgever wel aansprakelijk. Zijn verzekeringen moeten wel aangesproken worden.
Was woon werk verkeer, en niet in dienstverband. Lees begintopic van poster
Laatst gewijzigd door mava105 op 29 jan 2015 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#12 , 29 jan 2015 11:45

Blijkbaar dus ook vluchtmisdrijf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#13 , 29 jan 2015 19:40

Geen aangifte dan mag u het vergeten ook voor alle gevolgschade die nog jaren later kan opduiken.
En zelfs met aangifte ...want u moet in de zaak burgerlijke partij zijn.

giserke

#14 , 29 jan 2015 20:17

Voor zover ik weet komt de arbeidsverzekering bij woon werkverkeer wel tussen voor lichamelijke schade. Niet voor materiele schade.

JPV

#15 , 29 jan 2015 20:22

We weten niet waarom de werkgever het niet wil zien als arbeidsongeval. Ze zeggen dat arbeidsongevallen alleen gelden als ze effectief op het werk gebeuren, maar dit was op de weg terug van het werk.
Dit valt ook niet onder arbeidsongeval - tenzij het uw werk is om rond te rijden, en tijdens de uitvoering daarvan gebeurt.

Valt normaal onder woon-werk ongeval ...
Dat kan gedekt zijn door een polis van de werkgever - geen idee of dat wettelijk ook verplicht moet gedekt zijn door de werkgever.
is wel degelijk een arbeids(weg)ongeval. Op voorwaarde dat:
- er een letsel is
- er een ongeval is (bewijs nodig!)
- er een verband is tussen het ongeval en het letsel
- het ongeval gebeurde op de meest normale weg tussen huis en het werk, rekening houdend met het carpoolen. Normaal wil niet zeggen kortst, kan eventueel via een omweg zijn afhankelijk van gezinstoestand etc.

Terug naar “Verkeersongevallen”