Aangereden als fietser

Amikrot
Topic Starter

Aangereden als fietser

#1 , 23 jul 2015 12:26

Beste forumleden,

graag wil ik beroep doen op jullie expertise omtrent volgende case:

3 weken geleden reed ik met mijn fiets van mijn woonplaats naar het werk. Onderweg kom ik van een afdaling op een kruispunt aan met lichten. Ik kijk naar het licht en merk dat het nog groen is (voetgangerslicht sprong net op rood, fietslicht wel nog groen). Door de afdaling had ik wel wat snelheid (+/- 30km/u), waardoor ik sowieso niet tijdig meer kon anticiperen op een eventuele overgang van het fietslicht naar de oranje/rode fase. Ik kom op het kruispunt en merk te laat dat een wagen die van de tegenovergestelde richting kwam en op de voorsorteerstrook enkele wagens had laten passeren toch opeens vertrok om af te slaan. Een aanrijding was niet meer te vermijden en ben vol tegen de wagen geknald. Heb veel geluk gehad en ben er met klaplong, AC luxatie, een paar schaafwonden/hechtingen en een kapotte fiets vanaf gekomen.

Nu enkele weken later krijg ik bericht van de verzekering van de tegenpartij met een bestek van de herstellingskosten aan de wagen van de tegenpartij. Ze stellen mij aansprakelijk voor het ongeval omdat de tegenpartij had verklaard dat ze enkele wagens had laten passeren en ze in de verte een andere wagen zag vertragen. Ze had mij ook zien afkomen, maar ik was nog vrij ver van het kruispunt. Hierdoor dacht ze dat het licht was overgegaan naar de oranje/rode fase waardoor ze besloot af te slaan en mij de pas af te snijden, ondanks dat ze mij zag aankomen. Ik ben er dus van overtuigd dat ze willen laten blijken dat ik door het rood gereden ben, terwijl ik er zelf van overtuigd ben dat het nog groen was (enkel licht voor voetgangers was 2sec voor ik op kruispunt aankwam op rood gesprongen. Ik ben nadien nog eens naar het kruispunt gegaan en het fietslicht springt samen met het licht voor de auto's, een 2-3 seconden nadat het voetgangerslicht op rood springt, op oranje. Dus ik concludeer dat op het moment dat ik op het kruispunt zelf kom het hoogstens oranje was.

Een feit dat zeker is, is dat de lichten juist in overgangsfase gingen of waren. Nu is er 1 getuige die het ongeval zag gebeuren en een verklaring heeft afgelegd. Omwille van het lopende onderzoek kan noch de politie, noch mijn rechtsbijstand meegeven wat de getuige heeft verklaard. Nu maak ik mij omwille van de overgangsfase wel zorgen dat de getuige het ongeval zag gebeuren en het op het moment van de impact oranje of rood is en hij dus eventueel verklaard heeft dat ik door het rood reed.

Om een lang verhaal kort te maken korte samenvatting:
- Ik ben overtuigd dat het groen was
- Tegenpartij DACHT dat het oranje/rood was
- Verklaring getuige onbekend

Nu is mijn vraag wat er zou gebeuren in volgende situaties:
1) Getuige verklaarde (dat hij dacht) dat het groen was
2) Getuige verklaarde dat hij geen idee heeft of het rood of groen was
3) Getuige verklaarde (dat hij dacht) dat het rood was

Misschien nog een bijkomende vraag: indien ik in fout zou zijn, dient mijn familiale verzekering haar kosten te betalen, maar kan ik dan nog ergens compensatie krijgen voor mijn fiets? Die kosten zouden immers ook al snel oplopen tot een 3.000 EUR, gezien het een racefiets is, die overigens wel volledig in orde was met de wegcode.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 23 jul 2015 12:35

Is er geen aanrijdingsformulier ingevuld, of heeft de politie pv opgemaakt. Je had onmiddellijk u familiale verzekering moeten verwittigen. Wie in de fout gesteld word, draait op voor eigen kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Amikrot
Topic Starter

#3 , 23 jul 2015 12:49

Beste sloeberken,

aangezien ik in eerste instantie relatief zwaargewond was en afgevoerd was naar het ziekenhuis, was ik niet in staat een aanrijdingsformulier in te vullen. Politie is dan ook ter plaatse gekomen om de vaststellingen te doen, een verklaring af te nemen van de tegenpartij en de getuige. Toen ik enkele dagen later het ziekenhuis mocht verlaten, hebben ze aan het PV ook nog mijn verklaring toegevoegd (zie situatieschets hierboven).

Reclame

sloeberken

#4 , 23 jul 2015 13:35

Als u ook rechtsbijstand verzekering hebt bij u familiale, deze zo snel mogelijk vragen de zaak ter harte te nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#5 , 24 jul 2015 14:00

Bewijslast ligt dus bij tegenpartij. Denken dat het voor u rood was, is niet voldoende. Op deze basis kan u perfect de eis tot betaling afwijzen, tot men met bewijs afkomt dat u wel degelijk door het rood bent gereden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jul 2015 15:11

Ze hopen er misschien op, dat tegenpartij, door te betalen, als nog schuld erkend.

Amikrot
Topic Starter

#7 , 08 sep 2015 09:59

Allen dank voor de vele reacties. Ondertussen is er een expert naar mijn fiets komen kijken. Het bedrag dat ze voorstellen lijkt mij vrij laag en via mijn rechtsbijstandverzekering heb ik recht een tegenexpert aan te stellen, wat ik dus wel aan het overwegen ben. Daarnaast vroeg mijn makelaar mij ook een document te komen tekenen in het kader van art. 29bis. De tegenpartij zou een voorschot van 1.200 EUR willen betalen voor de geleden schade. Hiervoor moet ik een kwijting tekenen. Wat zijn de implicaties juist als ik dit document teken? Houdt dit ook in dat de tegenpartij schuld erkend?

WP002

#8 , 09 sep 2015 11:44

De tegenpartij zou een voorschot van 1.200 EUR willen betalen voor de geleden schade.
Gaat dit over de lichamelijke of over de materiële schade? Belangrijk nuanceverschil.

Amikrot
Topic Starter

#9 , 21 sep 2015 19:34

De tegenpartij zou een voorschot van 1.200 EUR willen betalen voor de geleden schade.
Gaat dit over de lichamelijke of over de materiële schade? Belangrijk nuanceverschil.
Het gaat om lichamelijke schade.

Mijn fiets is een totaal verlies (kaderbreuk). De expert van de tegenpartij is reeds langs geweest om dit te bevestigen en heeft een bepaald bedrag als vergoeding aangeboden (indien tegenpartij in fout is). Gezien hierover nog discussie is, ontvang ik deze vergoeding voorlopig niet. De vergoeding zal verminderd worden met een bod van een opkoper voor mijn wrak. Ik ben echter van mening dat ik nog verschillende onderdelen van de fiets kan recupereren als reserve-onderdelen en dat het bod op het wrak belachelijk laag is. Ik zou het wrak dan ook graag zelf houden om die onderdelen te recupereren. Kan ik dit al doen in afwachting van de definitieve uitspraak wie in fout is? Of moet ik wachten tot het volledige dossier is afgehandeld (wat enkele maanden kan duren).. Kan de verzekering van de tegenpartij mijn fiets opeisen als ik deze niet verkoop aan een opkoper?

Terug naar “Verkeersongevallen”