Aanrijding op parking

Lvercaem5
Topic Starter

Aanrijding op parking

#1 , 07 okt 2015 18:13

Hallo,

Twee weken terug had ik een aanrijding op een parking van een supermarkt waarbij in het begin een bordje staat 'prive.. niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen. Er zijn geen slagbomen of dergelijke. Valt dit onder de wegcode of niet? Het is zo dat ik mijn parkeer vak al verlaten had en net terug horizontaal stond om weg te rijden. Ik had mijn auto net in 1e versnelling gezet om weg te rijden van de parking toen op dat moment een ander voertuig zijn parkeerplaats verliet en in achteruit inreed in de achterzijkant van mijn wagen. De wagen had een reservewiel hangen waardoor deze afdruk in mijn wagen staat gedeukt en waarbij de tegenpartij geen schade treft. Door het verschot heb ik snel het formulier ingevuld en werd door beide getekent. Ik zag pas achteraf dat de tegenpartij bij beide wagens een pijl heeft gezet wat betekent dat we beide manouvreerden. Tot nu toe heb ik nog niks gehoord van de verzekering. Mijn verzekeraar zegt dat het moeilijk kan worden aangezien het aanrijdingsformulier toont dat we beiden manoevreerden (schade toont echter wel aan dat ik stilstond en hij op mij inreed. Maar dit zou dan weer 'stilstand in laatste instantie zijn' wat opnieuw weer weinig hoop betekent.

Wie kan mij hiermee wat verder helpen? Aangezien ik toch in mijn recht ben, hij moest mij immers gezien hebben en gewacht hebben tot ik was weggereden, heb ik geen zin in een 50/50 regeling. De kost voor de herstelling is niet de minste en mijn bonus malus gaat omhoog voor iets waar ik niks aan kan doen?!

Ok het formulier is niet correct maar ik hdb nadien nog eens mijn versie van de feiten doorgegeven.

Ik hoop dat er toch nog kan uitkomen dat de tegenpartij volledig aansprakelijk is..

Alvast bedankt.'

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 07 okt 2015 19:25

Nooit een EAF ondertekenen als je er niet mee akkoord gaat. Zorgvuldig nalezen vooraleer je een handtekening zet ! Er is rechtspraak genoeg te vinden die stelt dat een loutere bewering van uw kant, onvoldoende is om aan te nemen dat het EAF niet correct ingevuld werd.

Kortom: de tegenpartij heeft u goed liggen, want het is nu aan om te bewijzen dat de schets op het EAF niet klopt met wat er écht gebeurde. En ik vrees dat dat niet zo eenvoudig zal zijn.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

j.demoor

#3 , 09 okt 2015 09:41

“Art.2.1. " 'Rijbaan',is het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht"(1 december 1975 Wegcode).
‘Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg‘(Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492, Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980,I,828).

“Art.2.22. “’Stilstaand voertuig’,een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken”(Wegcode).
‘De bestuurder die noodgedwongen of ongewild zijn manoeuvre of zijn rijbeweging onderbreekt,staat niet stil in de zin van art.2.22‘[Cass. 17 januari 2002,(V.M. t. D.J.),noot,R.W.2002-03,542]. Uw auto was geen ‘stilstaand voertuig‘.
‘Ik had mijn auto net in 1e versnelling gezet om weg te rijden van de parking toen op dat moment een ander voertuig zijn parkeerplaats verliet en in achteruit inreed in de achterzijkant van mijn wagen‘.
De pijlen op het aanrijdingsformulier bewijzen niet dat u reeds reed op het moment van de aanrijding.

“Art.12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren,moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers..."(Wegcode)
‘Onder maneuver moet worden verstaan de beweging die het verkeer hindert en bijgevolg een zekere verandering van richting insluit‘(Cass. 6 maart 1990,Verkeersrecht,1990,228).
Vermits u niet bewoog,voerde u geen manoeuvre uit. Tegenpartij echter wel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Lvercaem5
Topic Starter

#4 , 09 okt 2015 13:55

Alvast bedankt voor de reacties.

Het gaat om 2 parkeerplaatsen, afgebakend met witte lijnen, die recht tegenover mekaar liggen met een strook ertussen waarop je kan rijden.
Ik was net uit mijn vak gedraaid en stond horizontaal op de strook om weg te rijden toen de andere wagen in achteruit op mij inreed.

Terug naar “Verkeersongevallen”