Bewijswaarde PV verkeer

LOML
Topic Starter

Bewijswaarde PV verkeer

#1 , 17 okt 2015 20:41

Kunnen jullie mij helpen iets te begrijpen?

Stel dat er een ongeval gebeurt. De politie komt ter plaatse en doet vaststellingen. Ze noteert wat beide partijen verklaren alsook de omstandigheden, zoals bijvoorbeeld remsporen of schuifsporen die te zien zijn.
Vaak worden er schattingen gemaakt, over bijvoorbeeld aanwezige remsporen, de lengte ervan. Ook kan ik me voorstellen dat het bijvoorbeeld niet altijd heel duidelijk is of een remspoor wel een remspoor is (hetzelfde voor schuifsporen). Dan stel ik mij de vraag of de verbalisanten wel genoeg kennis hebben om dat vast te stellen.

Nu, mijn vraag is...
Valt zo'n PV onder art. 62 Wegverkeerswet en krijgt dit bijzondere bewijswaarde?
Of krijgt dit de bewijswaarde van een inlichting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LOML
Topic Starter

#2 , 17 okt 2015 20:45

Ik besef dat ik dit in de verkeerde afdeling heb gezet.
Mijn excuses

Turaki

#3 , 17 okt 2015 21:55

PV heeft een bijzondere bewijswaarde bij vaststellingen van overtredingen. De vaststellingen bij een ongeval die niet slaan op overtredingen, zijn enkel informatief, maar verzekeringen hechten hier wel veel waarde aan.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2015 22:58

Wordt er geen rolwieltje gebruikt?
Ook de plaatsing van voertuigen vanaf een gekend vast punt?

LOML
Topic Starter

#5 , 17 okt 2015 23:20

@ Turaki: Is er enige wetgeving waaruit u dat gehaald hebt?

@ Franciscus: Het zou kunnen. Laten we zeggen dat dat inderdaad gebeurt. Hoe zit het dan met de beoordeling wat remsporen of schuifsporen zijn? Want deskundigen zijn ze niet. En uit rem- en schuifsporen kan men wel de snelheid schatten. Stel dat de verbalisanten fouten maken wat betreft die beoordeling. Als het PV dan bijzondere bewijswaarde heeft, is het moeilijk om daarop terug te komen, om het te betwisten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2015 23:26

Schatten?? dat zal zeker niet door de politie gebeuren.
Daarbij zijn rem of schuifsporen niet altijd zichtbaar dus zelfs bij een accurate meting van wat zichtbaar is kan het nog fout zijn.
Of men zou al andere technieken moeten gebruiken.
(Wordt meer en meer gedaan bij zware ongevallen maar niet voor een huis tuin en keuken ongeval).
Bij dodelijke ongevallen worden er trouwens door Or deskundigen aangesteld.

Turaki

#7 , 18 okt 2015 00:24

Bewijswaarde ligt vast in artikel 62 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer:
"De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtredingen vast door processen-verbaal die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen."

Hieruit volgt dat enkel vaststellingen op overtredingen bijzondere bewijswaarde hebben, en niet deze die niet rechtstreeks te maken hebben met een overtreding.

Daarnaast is het zo dat het tegendeel met alle mogelijke middelen kan bewezen worden. Een expert kan dus iets anders beweren dan dat de vaststellende agent in zijn PV heeft opgenomen.

Terug naar “Verkeersongevallen”