Volledig in fout?

Miemuis
Topic Starter

Volledig in fout?

#1 , 11 dec 2015 15:02

Ikzelf stond geparkeerd op parking aan apotheek. Met snuit auto aan vitrine. Achter mij loopt een stoep en fietspad, evenwijdig met steenweg.
Bij het instappen staat er niets achter mijn wagen. Ik rij onmiddellijk uit, nadat ik keek of de rijbaan en fietspad vrij waren van wagens/fietsers en voel dat ik iets aanrijdt. Ik denk eerst aan paaltje omdat ik niets zie in achteruitkijkspiegel/spiegels. (ik zit in hoge camionette) Bij uitstappen zie ik grijze wagen staan. Hij is net voor mij uit parking gereden en stond achter mijn wagen te wachten om rijbaan op te rijden. Dus op fietspad. Ik had hem dus in linkerspiegel kunnen zien. Rechterspiegel niet...
Klopt het dat ik volledig aansprakelijk ben. IK heb geen schade. Hij heeft deuk in deur passagier van mijn trekhaak. Aanrijdingsformulier is nog niet ingevuld, want hij had haast. Wel gegevens uitgewisseld.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Miemuis
Topic Starter

#2 , 11 dec 2015 16:50

Ander voertuig stond niet stil, wilde rijbaan oprijden. Vandaar dat ik twijfel. Beiden deden een maneuvre. Of ben ik mis...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2015 22:46

Reed andere auto voor of achteruit? In welke flank werd die auto geraakt: bestuurderskant of passagierskant?

Reclame

lohabra

#4 , 12 dec 2015 10:52

Heb je de nummerplaat van de tegenpartij ? Zorg dan asap dat je aangifte doet van dit ongeval, VOOR dat de tegenpartij dit doet en u nog gaat beschuldigen van vluchtmisdrijf.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra

#5 , 12 dec 2015 14:24

Ikzelf stond geparkeerd op parking aan apotheek. Met snuit auto aan vitrine. Achter mij loopt een stoep en fietspad, evenwijdig met steenweg.
Bij het instappen staat er niets achter mijn wagen. Ik rij onmiddellijk uit, nadat ik keek of de rijbaan en fietspad vrij waren van wagens/fietsers en voel dat ik iets aanrijdt. Ik denk eerst aan paaltje omdat ik niets zie in achteruitkijkspiegel/spiegels. (ik zit in hoge camionette) Bij uitstappen zie ik grijze wagen staan. Hij is net voor mij uit parking gereden en stond achter mijn wagen te wachten om rijbaan op te rijden. Dus op fietspad. Ik had hem dus in linkerspiegel kunnen zien. Rechterspiegel niet...
Klopt het dat ik volledig aansprakelijk ben.
Het feit dat hij foutief opgesteld stond op het fietspad, is een argument dat u m.i. niet kan gebruiken. Cru gesteld, maar deze inbreuk geeft u namelijk nog niet het recht er tegenaan te rijden. Bent u tegen hem gereden, terwijl tegenpartij niet in beweging was ? Of waren jullie beiden in beweging ?
IK heb geen schade.
Dat doet op zich géén afbreuk aan de vraag wie aansprakelijk is voor deze aanrijding.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Miemuis
Topic Starter

#6 , 13 dec 2015 17:44

Deur passagierskant is geraakt. HIj was in beweging, wilde de rijweg oprijden. Dus vanuit parking ook achteruitgereden en dan langs achter mijn auto wilde hij de autoweg oprijden. Beide dus in beweging om zelfde rijweg op te rijden.
Heb zijn gegevens: telefoonnummer, nummerplaat en naam. Dus denk niet dat er van vluchtmisdrijf langs mijn kant sprake is. Hij heeft nog steeds geen contact opgenomen met mij. Vreemd.

Jackrussell

#7 , 13 dec 2015 18:23

Je rijdt op een parkeerplaats achteruit tegen een andere auto aan? Dan ben je volledig in fout. Of hij daar mocht staan en of u schade heeft, is niet relevant in deze voor de schuldvraag. U heeft er niet tegenaan te rijden en al helemaal niet terwijl u achteruit rijdt.

sloeberken

#8 , 13 dec 2015 18:31

Deur passagierskant is geraakt. HIj was in beweging, wilde de rijweg oprijden. Dus vanuit parking ook achteruitgereden en dan langs achter mijn auto wilde hij de autoweg oprijden. Beide dus in beweging om zelfde rijweg op te rijden.
Heb zijn gegevens: telefoonnummer, nummerplaat en naam. Dus denk niet dat er van vluchtmisdrijf langs mijn kant sprake is. Hij heeft nog steeds geen contact opgenomen met mij. Vreemd.
Als ik goed lees in u eerste tropic rijden jullie allebei vooruit, dan kan ik moeilijk begrijpen dat er een ongeval gebeurd.
Nu zie ik vanuit parking ook achteruitgereden, wie reed achteruit.

Nooit wegrijden zonder dat je tenminste iets op papier staan hebt met handtekening. Je moet best een aanrijdingsformulier invullen. Hopelijk heeft hij al geen aangifte gedaan bij de politie. Heb je al contact opgenomen met hem, anders best zo snel mogelijk naar de politie gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 dec 2015 19:07

Als ik dit juist interpreteer zijn beide auto's bezig met een manoeuvre om uit hun parkeerplaats te geraken en hebben beide auto's hun normale plaats op de weg nog niet ingenomen. Beide auto's zijn in beweging en de TS komt van rechts t.o.v. de andere wagen.
Onder voorbehoud dat dit allemaal klopt en ook bewezen kan worden (via verklaringen en EAF) heeft de tegenpartij veel kans om volledig aansprakelijk gehouden te worden.

Ik hoop dat de TS ondertussen lohabra zijn raad heeft gevolgd en aangifte heeft gedaan.

Jackrussell

#10 , 13 dec 2015 20:24

Als ik goed lees in u eerste tropic rijden jullie allebei vooruit, dan kan ik moeilijk begrijpen dat er een ongeval gebeurd.
Nu zie ik vanuit parking ook achteruitgereden, wie reed achteruit.

Nooit wegrijden zonder dat je tenminste iets op papier staan hebt met handtekening. Je moet best een aanrijdingsformulier invullen. Hopelijk heeft hij al geen aangifte gedaan bij de politie. Heb je al contact opgenomen met hem, anders best zo snel mogelijk naar de politie gaan.
Zo te lezen reed de topicstarter achteruit.

Verder een rare situatie dat beiden vertrokken zijn zonder formulier. Ieder kan nu verder z'n eigen verhaal vertellen, want er staat niks op papier. De verzekeraar zal toch ook wel een getekend formulier eisen?

Terug naar “Verkeersongevallen”