Vluchtmisdrijf - strafblad?

Monday
Topic Starter

Vluchtmisdrijf - strafblad?

#1 , 28 dec 2015 20:32

Beste allemaal,

Tien maanden geleden was ik betrokken bij een ongeval. Ik bracht mijn partner naar het vliegveld, kwam in zware file terecht en reed met 10 km/h tegen de auto voor mij aan. Uit de auto gestapt, kennisgemaakt met de andere bestuurder en de auto's geinspecteerd. Geen schade aan zijn auto, blikschade aan mijn auto. De andere bestuurder stond erop de politie te bellen; ik gaf aan dat ik geen tijd had te wachten tot die ter plaatse waren gezien wij al bijna te laat waren voor het vliegtuig. Ik bood daarom herhaaldelijk aan mijn gegevens achter te laten; contactinformatie, verzekeringsgegevens, alles zodat hij me terug zou kunnen vinden, maar dat weigerde de andere bestuurder. Ik heb daarop gezegd dat ik tot mijn spijt geen tijd had op de politie te wachten en ben weggereden. Hij heeft een foto van mijn kenteken gemaakt.

Eenmaal thuis, paniek gezakt, de Belgische politie van de betreffende stad gebeld om te helpen bij de opsporing (de volgende dag, dus helaas wel buiten de vier uur). De politie vertelt mij me geen zorgen te maken en dat zij in het geval van alleen blikschade niet eens ter plaatse waren gekomen. Ik heb gesproken met twee verschillende agenten die mij beiden hetzelfde vertelden.

Een week geleden, dus tien maanden na dato, ontvang ik een brief met als aantuiging vluchtmisdrijf met stoffelijke schade. Het is mij allereerst niet duidelijk wat de stoffelijke schade is aangezien het verslag vermeldt dat de auto van mijn tegenhanger niet beschadigd is, en ten tweede was ik verbaasd over de aantijging vluchtmisdrijf, gezien ik heb geprobeerd de opsporing te assisteren, mijn gegevens achter te laten en er dus geen schade was aan zijn auto.

De verklaring bevatte bovenstaand verhaal, met daarbij handig weggelaten dat ik meermaals had aangeboden mijn contactgegevens achter te laten, en dat ik de politie nog had gebeld stond er natuurlijk ook niet in.

Bijkomend probleem is dat ik in de volgende vijf maanden een verklaring van goed gedrag ga moeten aanvragen voor een visum waar ik mee bezig ben en ik zag dat een vluchtmisdrijf op je strafblad komt te staan.

Het enige dat ik niet heb gedaan is mijn telefoonnummer op een briefje schrijven en het in zijn auto stoppen. Niet helder genoeg gedacht voor dat.

Kan ik hier iets mee? En zal een vluchtmisdrijf mijn verklaring voor goed gedrag in gevaar brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 dec 2015 20:44

Dit is wel degelijk vluchtmisdrijf. U gaat nooit kunnen bewijzen dat u uw gegevens wou achterlaten, het enige dat hier telt is dat u bent weggereden voor de nodige vaststellingen gedaan konden worden.

Bij veroordeling komt dit inderdaad op uw uittreksel uit het strafregister (dit heet zo tegenwoordig).

Monday
Topic Starter

#3 , 28 dec 2015 20:49

Mijn partner was erbij als getuige en heeft gezien dat ik de verzekeringspapieren uit mijn auto pakte om de gegevens aan te bieden aan de andere bestuurder, maar dat hij dit wegwuifde...

En wat zijn dan de nodige vaststellingen? Aangezien er samen was vastgesteld dat er geen schade was?

Hoe lang duurt het voor een veroordeling plaatsvindt? Kan ik een verklaring van goed gedrag krijgen voordien? Komt een vluchtmisdrijf in Belgie op mijn Nederlandse strafblad?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2015 23:23

Bij mijn weten is er nog geen doorgaven van info voor dat soort van zaken.

Terug naar “Verkeersongevallen”