Factuur takeldienst voor loze rit

O_R
Topic Starter

Factuur takeldienst voor loze rit

#1 , 28 jan 2016 21:42

Hallo, ik heb hier al verschillende onderwerpen gezien betreffende facturen van takeldiensten, maar geen die mijn specifieke vraag beantwoordt. Ik denk tevens ook niet dat dit thuishoort onder de rubriek strafrecht, daar ik geen overtreding heb begaan. Daarom dat ik mijn vraag hier stel. De situatie is als volgt:

Vanmorgen heb ik een ongeval gehad met mijn motor. De motor kon niet meer rijden, dus ik heb meteen mijn verzekeringsmaatschappij gebeld om het ongeval te melden (er was een andere partij bij betrokken), én om beroep te doen op de takeldienst van mijn verzekeringsmaatschappij.

Kort nadien komt de politie ter plaatse (was opgebeld door de andere partij, voor alle zekerheid). Die vragen of er al een takeldienst is opgebeld om het voertuig te verplaatsen. Ik zeg hen dat ik inderdaad al een takeldienst heb opgebeld, en dat die onderweg zijn. Politie vraagt of die er binnen het half uur gaat zijn, want de weg moet zo snel mogelijk terug worden vrijgemaakt, en anders bellen zij een takeldienst op waar zij mee samenwerken.

Daarop bel ik terug naar mijn verzekeringsmaatschappij om te informeren of de takeldienst er binnen het half uur gaat zijn, want anders belt de politie hun eigen takeldienst op. De persoon aan de lijn (nu helaas iemand anders dan de eerste keer) vertelt mij dat "zij niet kunnen garanderen dat de takeldienst er binnen het half uur gaat zijn", maar dat ze hun best doen. Ik meld dit aan de politie, waarop zij dan toch veiligheidshalve hun eigen takeldienst opbellen.

Enige tijd later komt de takeldienst van mijn verzekeringsmaatschappij als eerste ter plaatse, en begint mijn voertuig te takelen (de politie is ondertussen in hun combi aan het helpen met het ongevalformulier in te vullen met de andere partijen). Terwijl mijn motor wordt getakeld, arriveert de takeldienst die door de politie werd opgeroepen. Te laat dus; mijn motor staat ondertussen al op de takelwagen van mijn verzekeringsmaatschappij. De chauffeur van de andere takeldienst overlegt even met de politie, maakt dan een bon op voor een "loze rit", noteert mijn gegevens en vraagt mijn handtekening. Hij zegt mij dat de verzekering dat wel regelt. Ik, met mijn gedachten uiteraard bij heel andere zaken, zet braaf mijn handtekening op de bon, en de man vertrekt terug.

Pas wanneer ik vanavond terug thuis kwam begon het mij te dagen, dat ik nu dus een factuur mag verwachten van die takeldienst voor een "loze rit". Het spreekt voor zich dat ik die niet wil betalen; ten eerste heb ik die takeldienst niet opgebeld, en ten tweede hebben zij mijn motor niet weggetakeld. Maar ik ben natuurlijk wel zo stom geweest om mijn handtekening op die bon te zetten, wat wellicht geldt als een akkoord voor geleverde diensten?

Heb ik hier een verhaal tegen? Wat als ik die factuur protesteer en/of gewoon niet betaal? Moet de takeldienst dat niet op de politie verhalen? Ik betwijfel of mijn verzekeringsmaatschappij zich daarin gaat mengen; zij hebben hier tenslotte niets mee te maken, denk ik dan? Ik maak me hier best wel veel zorgen over (veel meer dan over de rest van het ongeval), want ik weet dat die rekeningen niet van de poes zijn.

Alvast bedankt voor nuttige informatie of tips.

EDIT: bijkomende info die misschien nuttig is: de politie heeft geen P.V. opgesteld, daar het een gewoon verkeersongeval betrof en de aansprakelijkheid niet betwist werd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 28 jan 2016 21:49

Ik vermoed dat het om een FAST-takeling ging?

http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/faq/fast

Daar worden uw vragen ivm schuldenaar beantwoord.

O_R
Topic Starter

#3 , 28 jan 2016 21:55

Hallo, bedankt voor uw bericht. Neen, het ging niet om een FAST-takeling. Het ongeval gebeurde niet op een snelweg maar op een secundaire baan met 2 rijvakken gescheiden door een middenberm. De takeldienst die de politie opriep, was geen FAST takeldienst voor zover ik kon zien.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2016 22:23

Ook daar zijn er regels en de politie heeft de taak ervoor te zorgen dat het algemeen belang op een openbare weg voorgaat.
Dus indien de takeldienst daar 'niet gegarandeerd ' kan zijn is de regeling parket of bestuurlijk van toepassing en volgt dispatch (officier) de zaak over. Politie treedt trouwens op in uw naam om als een goed huisvader te zorgen dat de weg vrijgemaakt wordt.
Dus wordt er een takeldienst opgeroepen die wel kan komen.
U krijgt die factuur en geeft die door aan uw verzekering

O_R
Topic Starter

#5 , 29 jan 2016 10:43

Hallo, bedankt voor uw reactie. Ik zal de factuur dan afwachten en die doorgeven aan mijn verzekeringsmaatschappij. Benieuwd wat zij daarvan gaan zeggen. Misschien niet onbelangrijk in dit verhaal; ik was in fout (kop-staart aanrijding, ik kon niet meer ontwijken). Ik heb er niet veel vertrouwen in dat mijn verzekeringsmaatschappij de factuur voor de loze rit dan gaat betalen, maar bon... ik zal eerst afwachten :?

Ik vind het eerlijk gezegd toch wel sterk, dat de politie dan quasi altijd alsnog hun eigen takeldienst kan opbellen, zelfs al is er een andere onderweg. Garanties dat een takelwagen binnen een half uur ter plekke gaat zijn, zijn immers altijd moeilijk te geven, lijkt mij. Dat hangt grotendeels af van hoe vlot het verkeer verloopt. Dus om op veilig te spelen belt de politie hun eigen dienst alsnog op. Is die dan toch te laat (zoals in dit geval), dan rekenen ze je toch nog stevig een loze rit aan. Je zou haast denken dat ze het meer doen om de verbonden takeldienst lekker veel werk te bezorgen dan voor iets anders.

Ach ja, niets aan te doen, zeker :roll:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2016 18:13

Als die dienst binnen de 30' aanwezig is voldoet die wel aan de administratieve voorwaarden die gesteld zijn in de offerte.
Ik weet dat na de schandalen die er geweest zijn door het college van procureurs -generaal een omzendbrief is opgesteld die deze problematiek strikt heeft geregeld. De meeste gemeenten hebben qua administratieve takelingen soortgelijke regelingen.

De politie dient ( van haar gerechtelijke en bestuurlijke overheden) zich te houden aan de omzendbrieven en protocollen.

Gezien het de taak is als overheid te zorgen voor veilig verkeer (openbare veiligheid) en als de procedure is gevolgd zult u weinig kunnen discuteren vermoed ik.

Terug naar “Verkeersongevallen”