Pagina 1 van 1

Aangereden in stilstand, toch in fout?

Geplaatst: 16 dec 2016 21:38
door PaulDW
Hallo,

Gisteren werd ik aangereden door een vrachtwagen terwijl ik stilstond in een file. Maar nu zou ik volgens de verzekering toch in fout zijn. Dit lijkt mij zeer bizar, heeft iemand hier een gefundeerde opinie over?

Situatie was als volgt: Ik moest van op een oprit invoegen op het rechter rijvak van de autostrade, waar een stilstaande file van vrachtwagens stond. Na even wachten (er was geen plaats om in te voegen), rijdt de file een meter of 3 verder. De vrachtwagen waar ik naast sta te wachten blijft stilstaan, dus ik voeg in op de autostrade tot ik niet meer verder kan door de vrachtwagen voor mij. Op dat moment sta ik nog een beetje schuin en met 1 wiel op de oprit. Nadat ik daar een seconde of 5 stil sta, begint de vrachtwagen achter mij toch nog te rijden, en rijdt stapvoets tegen mijn linker achterwiel. De chauffeur zei nadien dat hij mij stomweg niet had zien staan.

Nu zegt de verzekering dat ik in fout ben, omdat ik aan het invoegen was en ik dus geen voorrang had. Maar dat slaat toch op niets? Ik stond daar te wachten, ik kon toch niet tegen de vrachtwagen voor mij rijden?

Heeft iemand hier enig idee of ik dit kan aanvechten? Dit voelt echt niet rechtvaardig aan.

Alvast bedankt!
Paul

Re: Aangereden in stilstand, toch in fout?

Geplaatst: 17 dec 2016 10:18
door mava105
Je had pas mogen invoegen als er voldoende plaats was voor uw wagen. De hoger zittende chauffeur kon waarschijnlijk uw wagen niet/moeilijk zien.
De wegcode:
12.4. De bestuurder die een manoeuvre wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Re: Aangereden in stilstand, toch in fout?

Geplaatst: 17 dec 2016 10:37
door Bart Vissers
Volgens mij kan je de maatschappij laten weten dat je niet onmiddellijk akkoord gaat met hun interpretatie en dat je hiervoor je rechtsbijstand wenst in te schakelen.
Uiteindelijk is het niet de verzekering die bepaalt wie in fout was.
Als ze wel dergelijk mandaat zouden hebben, dan kan je een foutieve interpretatie ook via de rechtsbijstand verhalen op de maatschappij.

(Soms is het voor maatschappijen interessanter om een gedeeltelijke aansprakelijkheid overeen te komen - helft van de kosten en de premie gaat omhoog - klant is de dupe).