internetforum en IP adressen

Loria
Topic Starter

internetforum en IP adressen

#1 , 30 jan 2011 17:33

Ik ben lid van een internetforum, evenals mijn huisgenoot. Nu zijn we er beiden afgegooid om de volgende reden: dubbele account. We hebben 1 computer voor ons beiden, so what?
Heeft de moderator van een forum het recht om ( als er geen problemen zijn zoals beledigende posts,....) IP adressen te zien?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jan 2011 18:06

En waarom zou hij dat niet hebben?

ganapathi tantra

#3 , 30 jan 2011 19:14

Het is altijd een dubbeltje op zijn kant.
de oorprong van "forum" will zeggen een openbare plaats waar iedereen zijn mening mag en kan verkondigen maar dan wel op een
respectvolle manier. Principieel is dat de enige regel die van toepassing is. Maar dat het er af en toe ook eens hevig kan aan toegaan
is ook een waarheid. Zelf maak ik mij geen zorgen over forumbezoekers met een gezouten mening. Noem mij een kloot, een hoerzoon
een forumbezoeker die dat teveel doet tov de anderen zal zich zelf isoleren. Spreek je een neger of een jood aan dan zal ook dat zichzelf
well gaan reguleren. Daarom stel ik mij soms wel echt de vraag bij het nut van een regulator dat doen de meeste mensen wel onder elkaar
als de community er eentje is met wat verstand. Forums met nulkommanulverstandleden zijn trouwens ook te verwaarlozen.
Het is echter mijn mening dat te weinig mensen die forums controleren over veel te weinig maturiteit beschikken om zich echt naar de
betekenis van forum te gedragenen velen overschatten ook hun belang Veelal houd men er eigen regels op na maar dan kan je eigenlijk niet meer spreken van een forum in de echte zin van het woord en het oorspronkelijk doel ervan. Feit is wel dat heel wat forumregulators ook mensen zijn met
een doorgedreven passie voor het onderwerp of forum dat ze modereren. en dat strekt hen dan alweer tot eer. Vandaar waarschijnlijk dat je hen dat
onweestaanbare gevoel van despotisme ook een beetje moet vergeven. Tenminste las ze het binnen de perken kunnen houden :à)
Het enige echte forum dat ik nog ken is dan ook geen internet forum maar wel eentje in de echte wereld en iedereen kent het.
Namelijk speaker's corner in engeland.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2011 19:48

Ben zo van het forum van de stad Leuven gesmeten. Reden: zowel mijn echtgenote als ikzelf waren daar aktief, ieder onder onze eigen nickname, maar wel vanop dezelfde PC.
Moderator vond dat een schending, en verdacht mij van misbruik.
Na een lange klacht bij de verantwoordelijke schepen werd ik terug aangesloten. Blijkbaar wist die moderator niet dat het mogelijk was met 2 personen dezelfde PC te gebruiken.

EvilFreD

#5 , 30 jan 2011 21:19

Ik ben lid van een internetforum, evenals mijn huisgenoot. Nu zijn we er beiden afgegooid om de volgende reden: dubbele account. We hebben 1 computer voor ons beiden, so what?
Heeft de moderator van een forum het recht om ( als er geen problemen zijn zoals beledigende posts,....) IP adressen te zien?
Dat is vast heel goed op te lossen door een mailtje naar de betreffende forum-eigenaar.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#6 , 30 jan 2011 22:03

@ganapathi tantra: Volledig akkoord, alleen heb je tegenwoordig een stel nozems, ook wel trolls genaamd die niets liever doen de boel opjutten, zij kicken juist op dat isolement.

Je dient wel bij je definitie van forum te plaatsen dat in het verre verleden iedere "burger" op een forum zijn mening mocht verkondigen dat de definitie van "burger" nogal eng was (geen vrouwen, slaven, buiten de stad wonende landgenoten), dat één van de basisfuncties van het forum het opsporen en verbannen van te populaire redenaars was en dat iedereen die werd toegelaten over één stem bezitten (ook de potscherf genoemd).

Getransporteerd naar de huidige samenleving en technologie is een hedendaags forum een ontmoetingsplaats in stand gehouden door een persoon of entiteit die kan gebruikt worden om bepaalde informatie onder aanwezigen uit te wisselen. Die aanwezigen worden toegelaten onder de regels opgesteld door de organisator die deze plaats ter beschikking stelt. Dat kan controle van oorsprong (ip), aantal toestellen, thema en talloze andere voorwaarden omvatten. Gelet op het feit dat er geen wettelijk kader is betreffende deze ontmoetingsvorm zal het het reglement zijn dat de regels bepaald.

Als ik op dit forum bvb kijk naar de ip adressen achter mijn account vind ik daar een zestal namen terug die me volslagen onbekend zijn. Hoogstwaarschijnlijk maken zij soms eveneens gebruik van de intra/internet connectie op het werk of zijn het ipad bezitters die van dezelfde groep beperkte ip-adressen bij P gebruik maken.

JohnD

#7 , 30 jan 2011 22:45

Een iets of wat forum of website die u bezoekt kan zelfs zonder dat er toeters of bellen beginnen rinkelen te weten komen welke andere sites u zoal bezoekt. IP adres is klassiek dat dit word geregistreerd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#8 , 30 jan 2011 22:47

Blijkbaar wist die moderator niet dat het mogelijk was met 2 personen dezelfde PC te gebruiken.
Ja nog zoiets. Velen denken dat een moderator een PC knobbel heeft. Het een heeft niets met het ander te maken.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Loria
Topic Starter

#9 , 31 jan 2011 12:04

Ik heb dat naar de forumeigenaar gestuurd, uitleg gedaan, zelfs bijgevoegd van: kijk, als u ons niet gelooft, we zullen een kopie van onze identiteitskaart toesturen. Maar de dame was formeel: het mag en kan niet, is tegen de regels en daarmee uit.

EvilFreD

#10 , 31 jan 2011 12:16

Pech voor u.
Forumeigenaar is baas in eigen huis. Ook als de regels kortzichtig zijn.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

JohnD

#11 , 31 jan 2011 16:29

Ik heb dat naar de forumeigenaar gestuurd, uitleg gedaan, zelfs bijgevoegd van: kijk, als u ons niet gelooft, we zullen een kopie van onze identiteitskaart toesturen. Maar de dame was formeel: het mag en kan niet, is tegen de regels en daarmee uit.
Je vergeet hier in heel dit gebeuren wel een ding nl. dat het op de dag van vandaag de computer is die beslist.

Veebee

#12 , 31 jan 2011 16:40

Je vergeet hier in heel dit gebeuren wel een ding nl. dat het op de dag van vandaag de computer is die beslist.
Niet de computer, wel de (naar alle waarschijnlijkheid) geldende forumregels op dat forum.

ganapathi tantra

#13 , 31 jan 2011 17:50

bij gebrek aan een duidelijke omkadering krijg je inderdaad zulkse onzinnige/onbuigzame regels. En dan gaat het in princiepe niet om de regels
maar wel om de mensen er achter.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Archief”