Schade voor eigen rekening?

sysrq
Topic Starter

Schade voor eigen rekening?

#1 , 05 feb 2011 14:42

Stel een persoon is getuige van een handtas diefstal en besluit de dader te proberen vatten.

Draait deze persoon zelf voor de kosten op indien: (ervan uitgaande dat de dader gevat en vervolgd wordt)

1) de persoon gewond raakt in zijn poging de dader tegen te houden of tijdens de achtervolging.

2) het voertuig van de persoon in een poging de dader te stoppen beschadigd raakt door de dader of door een andere partij.

mvg,

sysrq

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 06 feb 2011 01:37

Als burger geniet u geen speciale bescherming in geval u tracht een misdrijf te voorkomen, op te lossen of daders probeert te vatten.
Wanneer u gewond raakt kan dit dus voor eigen rekening zijn, mits er geen derde partij verantwoordelijk is voor de door u geleden schade.
Wanneer u bijvoorbeeld valt in de poging een dader te overmeesteren, bent u zelf verantwoordelijk.
Ook wanneer de dader u uit wettige zelfverdediging verwond draait u op voor uw eigen medische kosten.

Wat betreft het tweede deel van uw vraag:
Het verkeersreglement is van toepassing. Ook wanneer u "vervangend politieagentje" speelt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Terug naar “Archief”