interesten na vonnis politierechtbank (als eiser)

mereltje
Topic Starter

interesten na vonnis politierechtbank (als eiser)

#1 , 05 feb 2011 14:08

hoi, het is de eerste keer dat ik op dit forum terecht kom dus weet ik niet goed onder welk onderwerp ik mijn vraag moet stellen.
ik zal mijn situatie even schetsen:
in december 2010 heeft de politierechtbank mij als burgerlijke partij een bedrag toegekend, wat tot op heden nog steeds niet betaald is door de tegenpartij.
ik heb in 2004 een arbeidsongeval gehad en de tegenpartij is dus bij vonnis in december 2010 veroordeelt tot het betalen van een bepaald bedrag.
Nu heb ik eindelijk een afrekening ontvangen van mijn advocaat , incl brief ad tegenpartij met alle wettelijke vergoedende interesten erop vermeld. dus tot daar is alles ok.
echter in het vonnis staat vermeld dat dit bedrag dient vermeerdert te worden met vergoedende interesten "tot op heden" (en heden was 7 december 2010)
moet men dan die interesten blijven rekenen tot de dag dat men mij betaalt of dient er dan na het vonnis een andere regeling ivm interesten gebruikt te worden?
ik vraag dit omdat men mij heeft gezegd (niet mijn advocaat maar iemand op de politierechtbank) dat men vanaf de dag na het vonnis ongeveer 5% per dag extra moet betalen op het totale bedrag vermeld in het vonnis.
klopt dit? of is dit maar een fabeltje?
wie kan mij hierin een sluitend antwoord geven?

alvast bedankt voor jullie hulp...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2011 16:20

Tot op de datum van de uitspraak is vergoedende intrest verschuldigd. Deze is verschuldigd aan de intrestvoet die de rechter in het vonnis vermeldt. Vanaf datum uitspraak is de gerechtelijke intrest verschuldigd aan de wettelijke intrestvoet. Die was voor 2010 3,25 % en voor 2011 3,75 % per jaar. Die intrest is verschuldigd tot op datum van effectieve betaling.

mereltje
Topic Starter

#3 , 06 feb 2011 13:38

men veroordeelt de tegenpartij mij ook een rechtsplegingsvergoeding te betalen maar mijn advocaat wordt betaald door de rechtsbijstand verzekering.
Ik hoef hem niets te betalen.
Dus voor wie is dan dit bedrag? Is dit dan toch voor mij of is dit voor mijn advocaat, bovenop zijn betaling van de verzekering?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2011 15:01

Wat zegt de verzekeringspolis?

mereltje
Topic Starter

#5 , 06 feb 2011 16:04

dat weet ik niet want het is niet mijn eigen verzekeringspolis maar diegene via (mijn vorig) werk vermits het een arbeidsongeval (op de weg) was.
dien ik dan best contact op te nemen met hen?
mijn advocaat zei dat deze vergoeding voor hem was...
en dat hij de overschot op mijn rekening zou storten

Terug naar “Archief”